Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"
Jag är själv överviktig och har nu ett bmi på 26. Jag har tidigare haft ett bmi på 30. Eftersom jag kämpat länge med min övervikt har jag träffat på många andra överviktiga både irl och online.
Det som slår mig är att väldigt många nöjer sig med att vara överviktiga, dvs ligga på bmi på 26-27 för går de ner till normalt bmi så blir de "för smala". Jag vet att bmi inte säger allt och de finns undantag men nu pratar jag om såpass många att alla inte kan vara undantag. Självklart blir det annorlunda om man har väldigt mycket muskler men de är inte heller dessa jag pratar om.
Jag kämpar fortfarande med vikten och vill bli normalviktig och jag får ofta höra att jag inte borde gå ner mer och inte bli för smal men jag är ju överviktig. Är det någon form av självförnekelse eller har folk vant sig vid att så många är överviktiga nu för tiden?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-22 13:45
Jag pratar alltså om 20+ kg övervikt.
Att stanna på BMI 26-27 är inte fel, om man trivs där. De sista kilona är alltid svårast att bli av med, och det är inte alla som eftersträvar att bli smalare än så.