• Aniiee

Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"

Intressant nog så kommer BMI-gränsen 25 för övervik från Viktväktarna. De lobbade på -50-talet att sänka gränsen (för kvinnor, som ju var deras målgrupp) från 27 till 25. Orsaken? Tja, de flesta medelklasskvinnor i USA låg mellan 24 och 27, så viktminskingsföretaget tjänade inte tillräkligt mycket pengar eftersom de flesta var normalviktiga.

De lyckades ju så en dag blev 2/3 av USAs medelklasskvinnor överviktiga utan att ha gått upp ett gram i vikt.

I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2019-02-22 14:35:30 följande:
    Intressant, att just gränsen 25 är alltså inte medicinskt förankrat. Tack och lov så använder man andra metoder också för att identifiera om vikten är hälsosam eller inte, t.ex midjemått
    Det finns fler studier med tvärt om, kvinnor klarar sig BÄTTRE med ett lite högre BMI, dels frinns studier om att kvinnor klarar att bära och föda barn bättre och dels att de klara ålderdommen bättre och har lägre risk för hjärtinfarkt. Jag vet inte om det gälde män också.....

Midjemått och midja-höftkvot är mycket bättre mått om man inte är och nosar på bmi 30+ och inte är Arnold Schwarzenegger in his prime.
  • Aniiee
    Ms H skrev 2019-02-22 15:49:22 följande:
    Hur ser gränserna ut för den kvoten?
    För kvinnor anses midja-hörftkvot runt 0.8 som hälsosamt, inklusive lite wiggle room åt båda hållen. För män är det runt 1.
  • Aniiee
    Anonym (overton) skrev 2019-02-22 16:23:04 följande:
    Har du en källa på det?
    Någonstans. Var inte igår direkt jag läste detta. Kan kanske ruskas fram...
    Anonym (Nope) skrev 2019-02-22 22:59:37 följande:
    Du brukar vara påläst. Det stämmer inte.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index
    Att det inte står något i den svenska wikiartikeln om BMI säger ju inte att det inte stämmer, men självklart kan jag ju minnas fel. Dock tror jag att jag har länkat om det förut på forumet.

Men vi får väl se om jag hittar var jag läste det. Förmodligen någon tidning....
  • Aniiee
    Anonym (Nope) skrev 2019-02-22 22:59:37 följande:
    Du brukar vara påläst. Det stämmer inte.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index
    Inte exakt vad jag minns att jag har läst, men..... av senare dato.... saxat från wiki, det med, länkar till studier finns på sidan.
    It is not clear where on the BMI scale the threshold for overweight and obese should be set. Because of this the standards have varied over the past few decades. Between 1980 and 2000 the U.S. Dietary Guidelines have defined overweight at a variety of levels ranging from a BMI of 24.9 to 27.1. In 1985 the National Institutes of Health (NIH) consensus conference recommended that overweight BMI be set at a BMI of 27.8 for men and 27.3 for women.
    In 1998 a NIH report concluded that a BMI over 25 is overweight and a BMI over 30 is obese.[51] In the 1990s the World Health Organization (WHO) decided that a BMI of 25 to 30 should be considered overweight and a BMI over 30 is obese, the standards the NIH set. This became the definitive guide for determining if someone is overweight.
    The current WHO and NIH ranges of normal weights are proved to be associated with decreased risks of some diseases such as diabetes type II; however using the same range of BMI for men and women is considered arbitrary, and makes the definition of underweight quite unsuitable for men.[52]
    One study found that the vast majority of people labelled 'overweight' and 'obese' according to current definitions do not in fact face any meaningful increased risk for early death. In a quantitative analysis of a number of studies, involving more than 600,000 men and women, the lowest mortality rates were found for people with BMIs between 23 and 29; most of the 25?30 range considered 'overweight' was not associated with higher risk.[53]
Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"