Inlägg från: Anonym (Nope) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nope)

Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"

Aniiee skrev 2019-02-22 14:27:04 följande:

Intressant nog så kommer BMI-gränsen 25 för övervik från Viktväktarna. De lobbade på -50-talet att sänka gränsen (för kvinnor, som ju var deras målgrupp) från 27 till 25. Orsaken? Tja, de flesta medelklasskvinnor i USA låg mellan 24 och 27, så viktminskingsföretaget tjänade inte tillräkligt mycket pengar eftersom de flesta var normalviktiga.

De lyckades ju så en dag blev 2/3 av USAs medelklasskvinnor överviktiga utan att ha gått upp ett gram i vikt.

Du brukar vara påläst. Det stämmer inte.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index
  • Anonym (Nope)
    Aniiee skrev 2019-02-22 23:40:05 följande:

Inte exakt vad jag minns att jag har läst, men..... av senare dato.... saxat från wiki, det med, länkar till studier finns på sidan.

It is not clear where on the BMI scale the threshold for overweight and obese should be set. Because of this the standards have varied over the past few decades. Between 1980 and 2000 the U.S. Dietary Guidelines have defined overweight at a variety of levels ranging from a BMI of 24.9 to 27.1. In 1985 the National Institutes of Health (NIH) consensus conference recommended that overweight BMI be set at a BMI of 27.8 for men and 27.3 for women.
    In 1998 a NIH report concluded that a BMI over 25 is overweight and a BMI over 30 is obese.[51] In the 1990s the World Health Organization (WHO) decided that a BMI of 25 to 30 should be considered overweight and a BMI over 30 is obese, the standards the NIH set. This became the definitive guide for determining if someone is overweight.
    The current WHO and NIH ranges of normal weights are proved to be associated with decreased risks of some diseases such as diabetes type II; however using the same range of BMI for men and women is considered arbitrary, and makes the definition of underweight quite unsuitable for men.[52]
    One study found that the vast majority of people labelled 'overweight' and 'obese' according to current definitions do not in fact face any meaningful increased risk for early death. In a quantitative analysis of a number of studies, involving more than 600,000 men and women, the lowest mortality rates were found for people with BMIs between 23 and 29; most of the 25?30 range considered 'overweight' was not associated with higher risk.[53]
    Lite annan historia och årtal där... Så här. www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/aug/07/fat-profits-food-industry-obesity
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-02-23 08:46:00 följande:

Håller med om att normen har ändrats väldigt både på folks storlekar och vad man äter.

Däremot tror jag att det där med att funder på sitt utseende/sin vikt absolut fanns även då. Själv var jag tonåring på 80talet då ätstörningar började uppmärksammas på alvar men även personer födda på 20talet , 30talet osv som jag känner eller kännt har reföekterat mycket över vikt och ibland varit rent viktfixerade. Vet personer som är bortemot 90 nu och som bantat hela sina vuxna liv.

Betydligt fler är överviktiga och feta idag jämfört med hur det var för bara på 80-talet. Även om folk bantade förr så var det ovanligt med fetma.
  • Anonym (Nope)
    Bunny on speed skrev 2019-02-23 09:31:24 följande:

Hur ser dina vänner ut om bmi 26/27 ger 20 kilos övervikt?

Normalt BMI för den som är 170 cm lång som väger 56 kilo. Den som väger 76 kilo och har samma längd har också normalt BMI. Det är väldigt stor skillnad på deras kroppars utseende.
  • Anonym (Nope)
    Bunny on speed skrev 2019-02-23 16:23:44 följande:

Definierar du det som övervikt?

Vid vilken längd ger bmi 27, 20 kilos övervikt mot bmi 25?

Det är per definition inte övervikt men för min kropp och min hälsa så är det övervikt. Jag mår mycket bättre av att väga 56 kilo än 76.
Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"