Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"

Slutetärbörjanpånågotnytt skrev 2019-02-22 23:03:42 följande:

Det ska bli intressant hur min omgivning kommer se på mig i framtiden.

Tills för 3-4 månader sedan har jag varit en av dom som accepterat att jag alltid varit större än andra, eller "tjock", fet, kraftig....

För 3-4 år sedan så hade jag ett BMI på 39.
    För 3 månader sen fick jag nog och fick en "nu får det vara nog" känsla när jag låg på 36.5BMI. 

Varför ska jag acceptera att jag är fet när jag vill vara vältränad och alltid avundats vältränade personer. Nu ska jag bli en av dom jag sett upp till tidigare. Och den som hindrar mig eller försöker få mig att förbli fet kan dra åt helvete :)

Har gått ner till under 30 BMI nu på dessa 3 månader och får komplimanger av kollegor och kompisar som märker förändringen. Hittills inget negativt men jag har ju en bit kvar till benrangel.

Man kan vara Vältränad och stor. Man behöver inte vara smal för att vara vältränad. Det är bara att börja träna.

Jag har ett BMI på 26, men jag är mycket vältränad. Kan springa en mil, men framförallt är jag väldigt stark och gymmar varje dag. 

Om jag skulle gå ned 5 kilo till så är det en vikt jag inte skulle kunna hålla. Har provat det och jag var konstant hungrig. När du blir smalare så måste du sänka kaloriintaget och hungern och suget kommer inte försvinna bara för att kilona försvinner. Jag skulle gå runt på en konstant diet och känna mig matt och orkeslös.
    Det är något folk inte tänker på. Som tjock som ska bli smal så kommer du behöva banta för resten av ditt liv, även när du nått din målvikt. Därför är det bättre att lägga sig på en vikt som du känner att du kan hålla. 

Din kropp kommer alltid att sträva efter att vara "tjock" tyvärr.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (L) skrev 2019-02-23 07:47:52 följande:

Fast det är ju olika för olika personer. Jag har ett BMI på 20 och är relativt vältränad, styrketränar också varje dag. Är inte det minsta hungrig av att hålla min ganska låga fettprocent. Funderar på det här med setpoint och om den går att flytta, är inte påläst längre om det men det skulle ju kunna förklara varför du och jag får hungerkänslor vid så olika fettprocent som jag antar att vi har?

Jag har ingen hög fettprocent. Men däremot en hög vikt. Jag har magrutor och bulliga muskler på hela kroppen. Vid 65 kilo stod ådrorna ut på mage och armar. Jag var mager till min 164 cm längd. Men ligger fortfarande på ett högt BMI. Skulle aldrig kunna leva med den vikten. Åt 2000 kalorier om dagen och kände mig utsvulten.
Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"