Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"

Det är väl inte jättekonstigt att ha ett utseende som man föredrar och vilja se ut så?

Fast jag tror att en vanligare orsak är att man tycker att ansträngningarna man behöver göra för att tex behålla bmi 26 räcker. Kanske innebär ett lägre bmi för stora uppoffringar i det vardagliga livet för att man ska tycka att det är värt det. Och om man dessutom tycker att det är snyggare med lite hull är väl det kanske n eNklare förklaring att lyfta utåt.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (mor) skrev 2019-02-23 08:38:00 följande:

Om man ser en svensk film från 70-talet så slås man av alla "magra" människor i gabardinbyxor....*typ*. INNAN snabbmatskedjorna och överflödet av billiga snacks och läsk så var det normala att vara smal och inget konstigt alls. Minns inte att jag NÅGONSIN i min ungdom funderade på min egen, eller andras, vikt.

Det är inte SÅ himla länge sedan som man i en syskonskara på tre kunde dela på ett litet glasspaket samt en 33 cl läsk! och inget konstigt alls.

Håller med om att normen har ändrats väldigt både på folks storlekar och vad man äter.

Däremot tror jag att det där med att funder på sitt utseende/sin vikt absolut fanns även då. Själv var jag tonåring på 80talet då ätstörningar började uppmärksammas på alvar men även personer födda på 20talet , 30talet osv som jag känner eller kännt har reföekterat mycket över vikt och ibland varit rent viktfixerade. Vet personer som är bortemot 90 nu och som bantat hela sina vuxna liv.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Nope) skrev 2019-02-23 15:59:19 följande:

Betydligt fler är överviktiga och feta idag jämfört med hur det var för bara på 80-talet. Även om folk bantade förr så var det ovanligt med fetma.

Ja absolut, håller med om den delen. Var bara det där om att mor inte tänkte på vikt då som jag reagerade på, att det inte var allmängiltigt, att det fanns gott om folk som tyckte att de var gör tjocka även då (och många av dessa var förstås smala), dvs att ätsörningar och liknande inte är npt nytt. Var ett litet ot sidospår.
Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"