• tankfull

Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"

Anonym (känner igen) skrev 2019-02-23 10:21:36 följande:

Hög igenkänningsfaktor!

Ligger på BMI 21 nu och mår toppen, haft denna vikt nåt år nu. Låg på runt 30 innan. Kring BMI 27 började folk hojta.

Tror en del är avundsjuka, och en del "hänger inte med" och blir genuint oroade. Gick ner långsamt på ett sunt sätt, men ändå så ojas det.

Riktigt drygt är det, jag ser helt normal ut, jag har inte en massa muskler så denna BMI passar mig fint, och jag mår uppenbarligen bra och håller vikten.

Verkar vara helt ok att häva ur sig nästan vad som helst mot ngn som är smal/normal. Får höra saker som "nä NU har du gått för långt, AKTA så du snart inte börjar se gammal ut, rynkig, ätstörd, ja vad som helst. När jag var fet sa ingen nånting direkt till mig.

Usch, jag förstår inte hur folk kan med att fälla såna kommentarer! Även om de är ovana vid att se dig som smal så är det ingen ursäkt till att hålla på och säga dumma grejer. Ta hand om dig och försök strunta i dumma kommentarer så gott det går! 

Min dotter är väldigt smal men vältränad. Hon ligger på ungefär 15 i BMI (14 till 19 är normalviktigt) och alltså på nedre gränsen vad det gäller normalvikt.
    Detta är ingenting som bekymrar mig eftersom dottern har massor av energi, men varje gång vi träffar mina syskons barn så börjar det pratas om hur tunn min dotter är ungefär som om det skulle vara något fel på henne. I jämförelse med syskonbarnen som är lite runda så ser ju dottern smal ut, men på hennes gymnastik ser alla tjejerna ut som hon gör. Allt beror på vem man jämför med. Skolsköterskan sa att det största problemet numera i Sverige är övervikt hos barn, hon var inte alls orolig för min dotters vikt.
Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"