• Anzil
    Äldre 22 Feb 16:57
    656 visningar
    8 svar
    8
    656

    Vad är skillnaden mellan empati och sympati

    Hej!

    I mina tankar så är empati sunt förnuft. Liksom man förstår rent logiskt vad en annan person är upprörd, ledsen över eller kommer reagera i framtiden för eventuella evenemang eller liknade. Dels för att man känner personer, men dels för att man ändå kan förstå andra människor på något vis. Empati har ingenting med känslor att göra, utan det handlar enbart om att förstå och logisk tänkande.

    Sympati är däremot känslor.

    Har jag rätt om detta eller vad är exakt skillnaden mellan empati och sympati. Vad är det korrekta förklaringen?

    Jag har försökt verkligen att läsa om detta och vet inte om jag förstått så bra.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Vad är skillnaden mellan empati och sympati
  • Äldre 22 Feb 17:20
    #1

    Empati är att känna. När man själv kan relatera till en persons mående. Dvs att man känner med.
    Sympati är att förstå någons mående men inte känna med för att man kanske inte kan relatera till det.
    Sen att visa omtanke, det gör man när man försöker hjälpa personen på något sätt, finnas som stöd osv. Man kan visa omtanke både när man är empatisk och sympatisk men skillnaden måste väl vara att man kan vara empatisk utan att visa omtanke också.

    Är vad jag fick förklarat för mig förut.

  • Anzil
    Äldre 22 Feb 17:38
    #2
    Vargaflickan skrev 2019-02-22 17:20:56 följande:

    Empati är att känna. När man själv kan relatera till en persons mående. Dvs att man känner med.
    Sympati är att förstå någons mående men inte känna med för att man kanske inte kan relatera till det.
    Sen att visa omtanke, det gör man när man försöker hjälpa personen på något sätt, finnas som stöd osv. Man kan visa omtanke både när man är empatisk och sympatisk men skillnaden måste väl vara att man kan vara empatisk utan att visa omtanke också.

    Är vad jag fick förklarat för mig förut.


    Så det var helt tvärtom vad jag har förstått?

    För när jag har t.ex läst om Antisocial personlighetsstörning. SÅ har jag förstått det som att dessa människor just kan vara duktiga på empati men känner ingen sympati.

    Jag läser oftast information från U.S.A om dessa saker. just för att jag tycker vi är i Sverige ger dålig information och ibland till och med information som inte ens stämmer.

    Och då har de t.ex sagt att dessa människor kan vara riktigt duktiga på Empathy men känner ingen som helst sympathy.för andra.

    Jag blir helt tokig av min svårighet av att begripa skillnaden avd dessa två för att människor säger så oerhört olika. Du säger en sak och skulle jag fråga någon annan skulle den troligtvis säga ungefär det som jag har skrivit här.

    Jag blir galen på mig själv.
  • Äldre 22 Feb 18:29
    #3
    Anzil skrev 2019-02-22 17:38:46 följande:
    Så det var helt tvärtom vad jag har förstått?

    För när jag har t.ex läst om Antisocial personlighetsstörning. SÅ har jag förstått det som att dessa människor just kan vara duktiga på empati men känner ingen sympati.

    Jag läser oftast information från U.S.A om dessa saker. just för att jag tycker vi är i Sverige ger dålig information och ibland till och med information som inte ens stämmer.

    Och då har de t.ex sagt att dessa människor kan vara riktigt duktiga på Empathy men känner ingen som helst sympathy.för andra.

    Jag blir helt tokig av min svårighet av att begripa skillnaden avd dessa två för att människor säger så oerhört olika. Du säger en sak och skulle jag fråga någon annan skulle den troligtvis säga ungefär det som jag har skrivit här.

    Jag blir galen på mig själv.
    Jag blir inte heller mycket klokare egentligen, det var som sagt vad jag fick förklarat för mig förut så jag är inte helt säker.
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 22 Feb 21:00
    #4

    Ja empati är att kunna känna igen det någon annan känner, tex om den är ledsen. Det betyder inte att du ska bli ledsen och gråta du med, men du ska kunna veta hur det känns. Man har en viss distans ändå och dras inte med i känslorna. 
    Sympati är att man har förståelse för den andre men man behöver inte känna känslan, utan mer att man förstår att den andra har det jobbigt. 

    du kanske har hört uttrycket "du har min sympati", vilket ju betyder ungefär att man beklagar, att man vill visa sitt stöd. 

  • Äldre 22 Feb 21:56
    #5

    Empati - (förmåga till) inlevelse i andra personers känslor och behov

    Sympati - känsla av varm uppskattning av ngn (särsk. av egenskaper som vänlighet, pålitlighet, hjälpsamhet o.d.)

  • Anzil
    Äldre 23 Feb 14:27
    #6
    äldreochklokare skrev 2019-02-22 21:00:41 följande:

    Ja empati är att kunna känna igen det någon annan känner, tex om den är ledsen. Det betyder inte att du ska bli ledsen och gråta du med, men du ska kunna veta hur det känns. Man har en viss distans ändå och dras inte med i känslorna. 
    Sympati är att man har förståelse för den andre men man behöver inte känna känslan, utan mer att man förstår att den andra har det jobbigt. 

    du kanske har hört uttrycket "du har min sympati", vilket ju betyder ungefär att man beklagar, att man vill visa sitt stöd. 


    Du skrev först att empati dras inte med känslorna och så skriver du ungefär samma sak om sympati att man inte känner känslor men förstår?


    Vilket är det?!


    FtS70 skrev 2019-02-22 21:56:37 följande:

    Empati - (förmåga till) inlevelse i andra personers känslor och behov

    Sympati - känsla av varm uppskattning av ngn (särsk. av egenskaper som vänlighet, pålitlighet, hjälpsamhet o.d.)


    Säger ni två nu olika saker? Tvärtemot vad den ena säger?

  • Äldre 23 Feb 19:12
    #7

    Jag ville tydliggöra den vanligaste betydelsen, men problemet är att sympati OCKSÅ kan betyda känsla av delaktighet i någon annans problem, och då är skillnaden empati/sympati liten.

  • Äldre 23 Feb 19:33
    #8

    Skulle säga att empati är känslomässig och sympati är imtellektuell

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan empati och sympati