• Anonym (Lili)

Varför tror hon att mammor är avundsjuka på henne?

Har en vän som jag är vän med på fb, har inte träffat henne på väldigt länge, så kanske är mera bekant än vän. Vi har jobbat ihop för länge sedan.

Hon är 37 år och har inga barn. Inget konstigt med det, alla vill inte ha barn.

Hon lägger ut bilder på resor, restaurangbesök, middagar hemma med vänner, när hon är på spa etc. Ett rätt normalt liv.

Men hon skriver också att hon har märkt att mammor är "avundsjuka" på henne för att hon inte har några barn, och kan vara spontan och göra vad hon vill när hon vill.

Flera gånger har hon skrivit om "bittra och avundsjuka mammor" som är avundsjuka på hennes liv.

Dessutom kommenterar hon ofta att hon inte vill betala skattepengar. för andras barn, så som barnbidrag mm.

Tror hon på fullt allvar att föräldrar är avundsjuka på hennes liv?

Det är ju olika val man gör!

• Svar på tråden Varför tror hon att mammor är avundsjuka på henne?
  • Anonym (XX)

Folk kan vara väldigt narcissistiska så ja. Det är väl mycket möjligt att hon tror det, eller är hon avundsjuk själv. Bara hon som vet.

Är jag avundsjuk? På att kunna ta en sovmorgon ibland? Absolut. På att kunna spontant åka på weekendresa utan barnvakt? Japp.

Skulle jag byta mitt liv mot hennes? Inte för någon resa i världen.

• Anonym (Jj)

Hon känner nog sig ensam och tom och nu försöker hon intala sig själv att hon gjort rätt val och mår bättre av att trycka ner andra.

• Anonym (Kanske)

Folk kanske gett utryck för det i andra inlägg hon gjort?

• Anonym (Lili)

Jo, folk har kommenterat hennes bilder tex: "åh, den som kunde ta en hotellweekend helt spontant"!

Det betyder ju dock inte att de är avundsjuka och bittra på hennes barnlösa liv.

• Anonym (H)

Själv lever jag hennes liv och är avundsjuk på de som är mammor..

• Anonym (Lili)

Menar, det är skillnad på att vara avundsjuk på en sovmorgon, resa tex, mot att vara avundsjuk på någons liv.

• OlgaElvira

Det är rött intressant med människor utan barn som är upprörda över att skattepengar går till barnbidrag och skolor för barn, de tycker inte att de ska vara med och betala. Men när man sen frågar vilka de tänkt ska ta hand om dem när de är gamla så verkar de tro att de aldrig ska bli gamla själva.

• Anonym (A)
    OlgaElvira skrev 2019-02-22 19:38:21 följande:
    Det är rött intressant med människor utan barn som är upprörda över att skattepengar går till barnbidrag och skolor för barn, de tycker inte att de ska vara med och betala. Men när man sen frågar vilka de tänkt ska ta hand om dem när de är gamla så verkar de tro att de aldrig ska bli gamla själva.
    Du har en poäng.
  • Anonym (nja)
    OlgaElvira skrev 2019-02-22 19:38:21 följande:

Med tanke på hur många äldre det är som sitter ensamma för att deras barn 'ínte har tid' att hälsa på så får man inse att det är ingen garanti bara för att man har egna barn.
    Den mesta hjälpen kommer alltså från andras barn som får betalt för att ta hand om äldre.

Nog kunde man önska att fler brydde sig om sina gamla släktingar men det är en annan fråga och kanske lite off topic här.

Själv är jag barnlös men har inget mot att betala skatt till välfärden där också barnomsorg ingår men jag  kunde önska mer gick till sjukvården och äldreomsorgen  istället för till barn där det ska finna minst en förälder som har ansvaret och skyldighet då många sjuka och äldre inte har någon som tar hand om dom.

• Anonym (Lili)
    Anonym (nja) skrev 2019-02-22 20:11:54 följande:

Med tanke på hur många äldre det är som sitter ensamma för att deras barn 'ínte har tid' att hälsa på så får man inse att det är ingen garanti bara för att man har egna barn.

Den mesta hjälpen kommer alltså från andras barn som får betalt för att ta hand om äldre.

Nog kunde man önska att fler brydde sig om sina gamla släktingar men det är en annan fråga och kanske lite off topic här.

Själv är jag barnlös men har inget mot att betala skatt till välfärden där också barnomsorg ingår men jag  kunde önska mer gick till sjukvården och äldreomsorgen  istället för till barn där det ska finna minst en förälder som har ansvaret och skyldighet då många sjuka och äldre inte har någon som tar hand om dom.

Tror inte att hon syftade på ens egna barn, utan att andras barn är de som tar hand om en sen inom äldreomsorgen och sjukvården...
Svar på tråden Varför tror hon att mammor är avundsjuka på henne?