• Blåsippan84

Ni med flera barn, vilket "kynne" har de:)?

Väntar vårt tredje barn och för några år sedan så en kollega att hon märkt bland vänner och sina egna barn att vartannat barn var "busiga och framåt" som små och vartannat mer försiktigt. Bland våra vänner stämmer det också, haha, att ena barnet sovit länge på mornarna, lärt sig gå senare men tidigt verbala och den andra behov av mindre sömn, börjat gå tidigt mm.

Stämmer på mina två också, stora grabben började gå vid 9 mån och sprang i stort sett hela tiden och klättrade tills han var 3 år. Sov ofta inte längre än till 5.30 vardag som helg. Han är nu 9 år och kan fortfarande inte sova längre än till 7 oavsett hur länge han varit uppe kvällen innan, haha. Nr 2 lärde sig gå vid 16 mån, vill gärna sitta och mysa, och sover länge på mornarna.

Skulle bara för "skoj skull" höra om fler har denna upplevelse :)

• Svar på tråden Ni med flera barn, vilket "kynne" har de:)?
  • Meriall

Det sägs att syskon kan bli av 2 olika personlighetstyper och två olika utseendetyper generellt. Vet inte hur det skulle funka genetiskt men tycker ofta det verkar vara så när man ser på stora familjer.

Ett exempel är en fembarnsfamilj. 3 av barnen är ljusa(re) och runda i kroppen. 2 är mörkhåriga och smala. Personlighetsmässigt så är 3 introverta och lugna och 2 är extroverta och känslosamma.

• Anotherone

Våra är väldigt lika, både till utseende och personlighetsmässigt.
    Äldsta sonen var väldigt energisk och aktiv, hela tiden frustrerad över sånt han inte kunde istället för att vara glad över sina framsteg. Idag som tonåring väldigt klok och eftertänksam, så han har lugnat ner sig ordentligt.
    Yngre är en kopia av storebror med den skillnaden att han är mer orädd. Mer våghalsig. Direkt man försöker att tex. ordna med något i köket och han märker att man inte har 100% fokus så hittar han på bus, springer gatlopp i soffan, klättrar upp på soffbordet eller något i den stilen. Så det återstår att se hur han blir som äldre

• mammalovis

Mina är 3,5 5,5 och 8 år. De två yngsta helsyskon. Jag brukar säga att jag har ett argt barn (kan vara arg en halvtimma), ett surt barn och yngsta som kan vara både arg och sur. Mellanbarnet är generösast. De två yngre har varit lite blygare i nya situationer. Äldsta går gärna upp vid 6 lediga dagar, men trött skoldagar. De två andra tar gärna lång sovmorgon om de får chansen.

Äldsta gick vid 10,5 mellan två veckor senare och trean ytterligare något senare tror jag. Tvåan exploderade ordförrådet på tidigare.

• Lynxsa

1an och 3an är lika till kropp och sinne. Nr 2 är rundare och brås mer på pappan.

Så för oss stämmer vart annat barn och samma med mig och mina bröder.

Svar på tråden Ni med flera barn, vilket "kynne" har de:)?