• elhenia

23 dagar sedan jag träffade min son..

..hans pappa håller honom hos sig och vägrar lämna till mig.

Jag bara gråter, har mardrömmar och ångest. Saknar honom sååå mycket och undrar hur han mår :?(

Någon som gått igenom en vårdnadstvist och kan ge något peppande?

• Svar på tråden 23 dagar sedan jag träffade min son..
  • elhenia

Var på möte 7/2 på soc, då pappan lämnat in orosanmälning. 8/2 skulle min vecka börja, men fick mail om att han skulle hålla sonen. Jag har inte legat lågt direkt, jag har nog aldrig ringt runt till myndigheter så mycket som jag gjort nu för att få hem sonen. Socialtjänst, socialjour, polis, tingsrätten, skolan och advokat.

sextiotalist skrev 2019-02-26 13:24:39 följande:

TS har troligen legat lågt och försökt att sköta det utan att blanda in myndigheter. Åjo, det inträffar, en fd kollega fick inte träffa sina barn på över ett år och det var många turer på familjerätten innan han fick med sig socialjouren ut (barnens mamma blev sedan anmäld och förlorade vårdnaden om sina barn). skulle nog tippa på att dra in polisen är något som socialtjänsten avvaktar med så länge det går.

• elhenia
    Kjell2 skrev 2019-02-26 13:56:07 följande:

Inte nödvändigtvis, är det GV och inget fasställt umgängesschema är det inte direkt förbjudet att behålla barnet till 100%. Behövs en del i så fall för att det ska bli tal om polishämtning eller tvångsbeslut från soc. Den andra föräldrerna måste driva ärendet för att något ska hända och även driva det hårt med stämningar, yrkanden på snabbeslut, orosanmälning odyl. Framförallt om den andra förälderna totalobstruerar men inte direkt låter barnet fara illa.

• Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-26 14:17:27 följande:

Var på möte 7/2 på soc, då pappan lämnat in orosanmälning. 8/2 skulle min vecka börja, men fick mail om att han skulle hålla sonen. Jag har inte legat lågt direkt, jag har nog aldrig ringt runt till myndigheter så mycket som jag gjort nu för att få hem sonen. Socialtjänst, socialjour, polis, tingsrätten, skolan och advokat.

Det som krävs om inte barnet far direkt illa är ett tingsrättsbeslut. Det kan bara fås om man stämmer och lämpligtvist yrkar på snabbeslut. Att bara kontakta soc, polis räcker sällan, speciellt om den andra föräldren totalobstruerar.

När skickade du en stämmning till tingsrätten och vad yrkade du på?

• Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-26 14:13:34 följande:
    Tyvärr är det så, varsågod att ring själv & kolla.

Eftersom vi har gemensam vårdnad och en överenskommelse om växelvis boende så kan dom inte göra något. Man måste ha en verkställande dom om v-b för att dom ska kunna gå in och hämta honom.

Som jag skrev innan, socialtjänsten försöker få tag i pappan men han svarar inte/har telefonen avstängd/klickar samtalen.

Polisen var till och med hem till honom, när vi (med inrådan från soc och polis) var där och knackade på. Polisen sa ännu en gång att dom inte har några befogenheter att gå in och hämta barnet.

Jag måste sköta allt -by the book- så nu är en stämningsansökan inlämnad.
    Hade ni haft ett av familjerätten eller tingsrätten fastställt umgängesschema hade det blivit mycket enklare för dig. Hoppas någon läser detta och tar lärdom. Även om man är överrens om allt så fastställ umgänget!
  • elhenia

Det var det jag gjorde först. När jag kontaktade advokaten så blev det bättre och saker hände.

Stämningen lämnade min advokat in igår.

Kjell2 skrev 2019-02-26 14:25:09 följande:

Det som krävs om inte barnet far direkt illa är ett tingsrättsbeslut. Det kan bara fås om man stämmer och lämpligtvist yrkar på snabbeslut. Att bara kontakta soc, polis räcker sällan, speciellt om den andra föräldren totalobstruerar.

När skickade du en stämmning till tingsrätten och vad yrkade du på?

• elhenia
    Kjell2 skrev 2019-02-26 14:36:36 följande:

Hade ni haft ett av familjerätten eller tingsrätten fastställt umgängesschema hade det blivit mycket enklare för dig. Hoppas någon läser detta och tar lärdom. Även om man är överrens om allt så fastställ umgänget!

Fast, vårt umgängesschema funkade ju fram till 8/2, så vi behövde ju inget. Okej att han hade mig blockad osv, men varannan vecka funkade.

Det är mycket man måste lära sig den -hårda vägen- och det här blev väl min läxa.
  • Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-26 14:43:36 följande:

Det var det jag gjorde först. När jag kontaktade advokaten så blev det bättre och saker hände.

Stämningen lämnade min advokat in igår.

Så det tog nästan fyra veckor att få iväg en stämning? Hade du varit smart hade du gjort det snabbare. Nu kommer du troligtvis få vänta några veckor till medans tingsrättens kvarnar maler och det blir en förhandling.Sen förstår jag att det kanske inte är det första man tänker på.

• Kjell2
    elhenia skrev 2019-02-26 14:46:43 följande:
    Fast, vårt umgängesschema funkade ju fram till 8/2, så vi behövde ju inget. Okej att han hade mig blockad osv, men varannan vecka funkade.

Det är mycket man måste lära sig den -hårda vägen- och det här blev väl min läxa.
    Ja, det funkade men var inte fastställt. Ett fastställt umgängesschema är en sorts försäkring, behövs inte så länge man är överrens och allt funkar, men väldigt bra att ha om det blir konflikt.

• elhenia
    Kjell2 skrev 2019-02-26 14:50:03 följande:

Så det tog nästan fyra veckor att få iväg en stämning? Hade du varit smart hade du gjort det snabbare. Nu kommer du troligtvis få vänta några veckor till medans tingsrättens kvarnar maler och det blir en förhandling.Sen förstår jag att det kanske inte är det första man tänker på.

Okej, det kanske hade kunnat gå snabbare, men det är svårt när man bara blir runtskickad, ska samla in bevis och få massor av olika information hur jag ska/bör göra. Hitta en bra advokat som har tid för ett möte i sin fullspäckade kalender, samtidigt som jag har ett heltidsjobb att sköta.

Men, nu blev det som det blev och saker rullar..
  • elhenia
    Kjell2 skrev 2019-02-26 14:51:47 följande:

Ja, det funkade men var inte fastställt. Ett fastställt umgängesschema är en sorts försäkring, behövs inte så länge man är överrens och allt funkar, men väldigt bra att ha om det blir konflikt.

Ja det är lätt att vara efterklok, eller nåt.
Svar på tråden 23 dagar sedan jag träffade min son..