Inlägg från: Emlc95 |Visa alla inlägg
  • Emlc95

Bf november 2019

Ny i tråden...

Har bf 9/11 och plussade på CB digital 10 dagar efter ÄL (som var 16/2). Dagen innan tog jag ett superdupersvagt test med testlagret. 

Ska på ultraljud på onsdag, vilket borde vara v 7+3. Är sinnessjukt nervös efter en brun flytning igår. Har inte kommit mer så jag vet ju egentligen att det inte behöver betyda något... men så funkar ju inte hjärnan! Hoppas på pickande hjärta och CRL>10mm...

Håll tummarna för mig! 

• Emlc95
    Popcorn90 skrev 2019-03-24 17:10:22 följande:

Jag ska också på ultraljud på onsdag hade förra helgen en brun flytning men inte haft sedan dess blev sjukt nojig så förstår att du är nojig, man blir ju det. Men förhoppningsvis är allt ok får oss båda, håller tummarna för dig! :)

Vilken vecka är du i nu? Fick du UL via landstinget eller ska du göra privat? Jag orkade inte ringa gyn, de kommer bara säga "blödningar är helt normalt, avvakta två veckor och ta ett nytt graviditetstest" eller något sånt...
  • Emlc95
    Popcorn90 skrev 2019-03-24 20:25:36 följande:
    Jag bokade hos privat men har inte heller ringt mvc än, tänkte göra det i veckan. Nej precis ringde inte heller gyn men de var bruna flytningar så förhoppningsvis är det en gammal blödning hoppas på det iaf. Jag är i v. 7+2, har du några symptom?
    På 1177 understryker de ju att små blödningar och bruna flytningar är vanligt även i normal graviditet, så det hoppas vi på! 

Jag ringde mvc i vecka 5. Big mistake! Fick prata med någon vikarierande tant som dels inte ville ge mig någon tid för "du är ju så tidigt gravid ännu, vad ska du boka tid för?" och när jag till slut fick en tid i v 10 sa hon "jaja, du får den tiden så får vi se om det blir något av graviditeten". Helt galet! Aldrig varit med om det bemötandet. När jag var gravid med första barnet ringde jag också i v 5 och barnmorskan sa bara tusen gånger grattis och bokade in mig utan konstigheter. Som tur är ska jag till min ordinarie barnmorska på besöket. 

Justja, jag är i v 7+1 idag. Då blir det ju 7+4 på onsdag. Sen någon vecka tillbaka har jag lite illamående som kommer då och då. Inte just på morgonen, men om jag inte ätit på länge eller ätit något speciellt. Vissa dagar värre, andra sämre. Trött är jag också...

Hur är det för dig? 
  • Emlc95
    FruW85 skrev 2019-03-24 22:05:58 följande:
    Men herregud! Det där är ju helt galet! Verkligen tur att du fick din vanliga bm. Har du berättat för henne hur du blev bemött? Borde nog vara bra att dom blir medvetna om det, ifall det inte var en enskild händelse =/
    Själv hörde jag av mig direkt när jag plussade och frågade om det var någon vits att boka en tid, eller om jag skulle avvakta och se om jag fick ett till missfall (har haft två MA, i dec och feb) och hon tyckte att "Nej men gud, boka en tid direkt, vi vill träffa dig så snart som möjligt" Vilket också är infon som står på hemsidan.
    Ja, jag blev helt chockad! Var på stan då hon ringde upp, men hade jag varit hemma hade jag ju brutit ihop helt. Kändes som att hon dömde ut min graviditet helt utan grund liksom.

Min ordinarie bm är världens snällaste i alla fall! Inte samma som jag hade förra graviditeten, men har haft ett möte med nya innan jag blev gravid nu (för att kolla knipstyrka bland annat) och hon var så fin! Ser fram emot mötet med henne :) 

Ja nu får det gärna bli onsdag direkt!
  • Emlc95
    Smillis skrev 2019-03-24 23:18:07 följande:
    Hej Emlc95, usch vad oprofessionellt!! Hoppas allt går bra :) första gången jag läser att man kollar knipstyrka, ska man göra det?! Alltså är det hur hårt man kan knipa där nere eller? :D
    Brukar vet jag inte, men jag bad henne kolla! Har upplevt en tyngdkänsla vid löpträning sen jag födde barn för två år sen. Ville kolla så att jag kniper rätt, tillräckligt hårt och veta om det var dåligt fortsätta att springa. 

Så hon kollade ifall det var ett lätt urinvägsframfall som orsakade tyngden och bedömde om det skulle vara dåligt att träna med. Hon kollade också så att livmodertappen satt högt upp och frågade då om vi var sugna på att bli gravida. Hormonella jag (detta var 2-3 dagar före ÄL då jag blev gravid) började ju nästan gråta, men nickade bara... Hon undersökte mig i säkert 45 minuter, så hon tog verkligen mig och min undran på allvar!  
  • Emlc95
    Smillis skrev 2019-03-24 23:18:07 följande:
    Hej Emlc95, usch vad oprofessionellt!! Hoppas allt går bra :) första gången jag läser att man kollar knipstyrka, ska man göra det?! Alltså är det hur hårt man kan knipa där nere eller? :D
    Kan tillägga att det kanske var ett lätt urinblåseframfall, men att hon tyckte det var lugnt att springa med så länge det inte blev för obehagligt. Hon ringde faktiskt gyn för konsultation och ringde upp och sa att de rekommenderade att man testade avlasta med en stor tampong eller fast menskopp. Sen skickade hon remiss till urolog-ssk också, ifall jag ville ha någon sån silikongrej istället för menskopp.

Och tappen satt högt upp så hon sa "det är bara att köra på, jag vet ju själv hur det är när man så gärna vill bli gravid. Man vill ju att det ska hända direkt". Och två veckor senare plussade jag! 

Verkligen världens finaste bm, läste in mig väldigt bra. :) 
  • Emlc95
    Nyckelpigan4 skrev 2019-03-25 14:40:15 följande:

Hej, vad är det för ultraljud? Skulle också vilja gå på ett tidigt. Går du privat? vad får du betala?

Det är privat. Brukar finnas i de flesta städer. Kostar 800 här, rätt gammal maskin så vet inte om det direkt är prisvärt, men man får absolut ingenting hos gyn/spec-mvc här så det är vad som finns.
  • Emlc95
    Nina05 skrev 2019-03-26 05:36:55 följande:

Jag fick missfall i natt. Mitt fjärde. Önskar er alla andra lycka till.

Nej!!! Så hemskt
  • Emlc95
    Nyckelpigan4 skrev 2019-03-26 12:12:07 följande:
    OK! ja 800 kan ju vara värt om man är orolig!
    Ja, det tycker jag! Vi hade inte fått något ultraljud förrän RUL annars, det får man bara om man är >35 år i västerbotten. 
  • Emlc95

Jag har inte haft stickningar eller ömma bröst alls, men nog har de vuxit! Vissa dagar mår jag (som idag) superduper-illa, men kräks inte. Andra dagar knappt illamående alls. Tröttheten är också påtaglig...

Tiden tickar lååångsamt mot UL kl 13.

Svar på tråden Bf november 2019