Inlägg från: Snöoväder |Visa alla inlägg
  • Snöoväder

Bf november 2019

Kan man få foglossning så tidigt som i vecka 8 (7+2)?

Har ont i ryggslutet och strålar ner i rumpan, mest på höger sida.. Får så om jag stått/gått och lyft mycket på dagen, kommer på em och jag kan knappt ställa mig upp eller gå i trappor..

Jag hoppas det är något som försvinner av sig själv, för jag kan ju inte behöva ha ont i 32 veckor till... Jag har tränad kropp, så muskler finns. Men jag hoppas rätt träning annars är en lösning, har ni några bra tips?

• Snöoväder
    M4ms skrev 2019-04-16 15:33:41 följande:

Det var ett vanligt ultraljud utanpå magen och vi såg en liten ostkrok viftandes med armarna och ett hjärta picka. Vilken magisk känsla.

Mitt upp i allt så lyssnar jag knappt på vad BM säger, såklart.

Hon pratade om v.10, är det från senaste/första mens dagen dom räknar, eller räknar dom utifrån fostrets storlek?

Hon sa något om ca 10cm men det går inte ihop i foster storlek. Vad menar hon? Min sambo är lika säker som mig att hon sa ca 10cm.

Någon som vet?

Hur stor är risken för MF nu, finns det någon statistik? Man slutar ju aldrig oroas efter ett tidigare MF.

Är du i v 10 och kunde se så? Vilken lycka!

Ska på ultraljud imorgon gick in i vecka 8+0 idag. Många symptom har dock försvunnit så man är ju nervös om det verkligen finns något! Har ni fortfarande molvärk, ömma bröst eller liknande?
  • Snöoväder

V 9 (8+1) idag och har gjort vul, fick se huvud och rumpa och ett hjärta. Vilken känsla <3

För att vara gravid mår jag riktigt bra, men orolig för att ett illamående ska dyka upp det är man... Nu ska jag ringa mvc imorgon? Vad brukar man göra efter det ni som har barn redan? Hur fort börjar man gå där och hur ofta?

• Snöoväder
    gavle026 skrev 2019-04-18 08:45:30 följande:

Grattis Snöoväder, vad läckert!! Jag skrevs in förra veckan hos bm (går in i v 9 idag) och ska tillbaka till henne nästa fredag, bla för cellprov. Sen tror jag att det blir ett längre glapp till nästa besök. Har fått tid för kub-ultraljudet den 20 maj, vilket känns som en hel evighet eftersom det är det enda ultraljudet innan rutinultraljudet i sommar. Känns som att dagarna segar sig fram nu. Mår ganska illa, tycker att antingen äter man för att man mår illa eller så mår man illa för att man är mätt :) Har berättat för ett par kompisar, och kommer att bli tvungen att berätta för ett par till om två veckor, sen är min önskan att vänta till efter ultraljudet i maj innan vi berättar för föräldrar. Får väl se om vi kan hålla oss till det :)

Okej vad bra att du får komma in och göra cellprov, gjorde mitt för någon månad sen så plussade samma vecka som jag fick det svaret

Ja det kändes långt bort med 20 maj, jag får väl något liknande. Då verkar det inte vara så mycket besök i början vilket känns skönt, om allt är som det ska. Då är det bara ultraljudet man får längta till!

Kul att ni har berättat, vi ska vänta ett tag till. Jag väntar helst länge med att berätta men det beror ju på hur jag kommer må och hur tjock man blir... Börjar det synas så måste man ju berätta. Och jag har redan fått lite mage så döljer det så gott det går, men gissar att det är tarmarna fortfarande... Då vårat lilla hjärta bara var 18 mm igår :'-D
  • Snöoväder
    gavle026 skrev 2019-04-18 11:18:55 följande:

Ja jag har varit lite nojjig över cellprovet men det ska ju absolut inte ha någon inverkan på graviditeten så det är väl bra att få det överstökat. Samma här, man hoppas kunna dölja det ganska länge, men är svullen som bara den så får väl se. Har en tarmsjukdom så mina tarmar lever sitt egna liv även i vanliga fall och ger svullen mage, och det är ju inte bättre nu direkt :) Nä nu får veckorna trilla på så man kan slappna av lite! De vänner jag berättat för är en nära som ligger ungefär en månad före i graviditet, en som fick sin son i mars efter insemination och min närmaste vän som jag ska på konsert med i november (!) och hon blev lite fundersam över varför jag bokat sittplatser :) :)

Ja och det känns inget heller att göra det, tyckte jag iaf.

Vad roligt, jag har ingen i min närhet som är gravid vad jag vet eller vänner som har små barn. Vi blir som de första i vårat umgänge som skaffar barn, men hoppas fler blir sugna när vi får vårat. Så man kan umgås med fler mammor under mammaledigheten!
  • Snöoväder

Jag har fått avsmak för mycket mat, godis och feta grejer, frukt och grönsaker skulle jag kunna äta konstant nu, tur det snart börjar bli bättre säsong med och allt kommer smaka mer! Inte för att jag har ätit mycket onyttigt innan men trodde jag skulle få mer sötsug...

Jag försöker tänka på vad man kan äta och inte men äter det jag är sugen på och salami har jag ätit någon gång med bra datum. Alkohol har jag aldrig druckit i mängder så det är lätt att stå över, får klara mig på ramlösa och isglass i sommar så överlever jag!

• Snöoväder

Någon som vet vad kub kostar ungefär? Jag ska påbörja det nästa vecka och får kosta på det själv. Men det känns kul att man ska få se den lilla. Så om vi inte hade valt att göra detta hade vi inte fått se om det finns något i magen förrän vecka 18 om det hade varit en vanlig graviditey. Det känns som väldigt sent, får man inga ultraljud tidigare?

• Snöoväder
    Päronskrutten skrev 2019-05-05 10:32:31 följande:

Va? Vi blev erbjudna i vecka 12 :o

Tack för alla svar från er andra med! Konstigt att det är så olika... att inte hela Sverige kan erbjuda samma vård.. "/
  • Snöoväder

Ni som väljer att göra kub eller gjort, följde er partner med? Min bm sa att det var bäst att han var med om vi skulle få dåliga resultat. Men det är väl bara en uppskattning, inget svart på vitt. Vi är inte så gamla heller så vi blev ju inte rekommenderade att göra kub, utan har valt det själv för att man får se och även veta om det kanske finns någon risk.

Vi har redan gjort tidigt vul i vecka 8 och vet att det finns en bebis med huvud och kropp och då ett tickande hjärta.

• Snöoväder
    gavle026 skrev 2019-05-19 17:02:32 följande:

Ja pusta ut och ta det imorgon, kommer säkert gå bra :) Här är det dags för kub imorgon och jag är mer eller mindre ett nervvrak... Fick nyss en påminnelse från mig själv i mobilen och blev full i skratt, har ju inte väntat på nåt annat i 4 veckor nu så risken att glömma bort det trots gravidhjärna känns ju som minimal :)

Jag gjorde mitt förra veckan, har inte fått svar än, men det var kul att få göra ultraljud och få se den lilla. Lycka till!
  • Snöoväder
    FruW85 skrev 2019-05-19 21:07:21 följande:

Lycka till imorgon :)Jag gjorde också mitt förra veckan och ska få svaret imorgon.. börjar bli lite nervöst =/ Fast inte lika nervöst som att faktiskt se att något levde där inne. Har ett till ul imorgon och har så klart hunnit bli nervös över att något gått fel sedan förra veckan, undra när man kan börja slappna av på riktigt hehe..

Hoppas också jag får svar idag, jag tror det tar ett tag till. Kanske när man kan känna rörelserna och vet att den mår bra
  • Snöoväder

Nej fick inte svar idag... över en vecka sedan jag tog blodproverna med. Men det kan inte vara långt bort!

• Snöoväder

Jag vet att man kan få lågt järn värde när man är gravid, men något som haft högt? Jag ligger över de värden man ska ha lite granna. Någon som vet om det kan vara dåligt eller så?

• Snöoväder

Har nu fått svar att allt såg bra ut på KUB så skönt!

Ni som gjort eller inte gjort varför gjorde ni erat val?

Vi gjorde det för att få göra ultraljud och få se hur att den lille mår.

• Snöoväder

Jag är idag i v 13+4. när man läser på sidor och sånt ska jag läsa som att jag är i vecka 13 eller 14? För att följa barnets utveckling storlek och så.

• Snöoväder
    EnKram skrev 2019-05-25 17:04:40 följande:

Vad skönt att allt såg bra ut :) kunde man se kön? Om ni nu ville veta det?

Vi ska kolla det vid rul när min sambo är med, så jag frågade aldrig efter det Vi hade en lite livlig bebis med som vände ryggen till några gånger. Men jag fick se händer och fötter tydligt.

Tycker det är lite dåligt att de inte erbjuder ett ultraljud nu med för att lugna alla som inte gör kub. Men de tjänar väl på att alla är så nyfikna och snällt betalar...
Svar på tråden Bf november 2019