Inlägg från: FruW85 |Visa alla inlägg
  • FruW85

Bf november 2019

Isavanna1 skrev 2019-03-26 10:33:46 följande:

Funderar på det där med fb-grupp. Är det helt borta? Tycker fb är mycket lättare att ha med att göra än familjeliv.

Vi är några som frågat om det, men verkar inte som om någon av oss fått något svar.. Jag funderade igår på om jag skulle starta en egen, men med ett par missfall på kort tid bakom mig och en graviditet nu som jag inte vågar lita på stannar kvar så vågar jag nog inte starta en grupp.. Men kanske någon annan vill? 
  • FruW85
    Ilseli skrev 2019-03-26 10:40:04 följande:
    Det finns ju en som heter BF oktober/november där folk är väldigt aktiva :)
    Ja, det är ju ett alternativ :) Jag skulle dock känna mig mer bekväm med en dold grupp. 
  • FruW85
    Soligtochfint skrev 2019-03-26 10:48:32 följande:
    Just nu känner jag att det bara hade varit lättare om mensen kom så jag kan släppa alla dessa tankar och försöka igen nästa månad

Ja men precis. Har det skitit sig så vill man ju bara kunna börja om.. Det var en av dom sakerna som jag tyckte vad jobbigast när jag fick mitt första MA.. fick reda på i vad som borde varit v12 att det avstannat i 8+5. Kände att kroppen "rånat mig på tid" och jag kände mig rätt lurad, om du förstår hur jag menar =/
    Så om det inte är någon graviditet så hoppas jag verkligen du får mensen snart så du slipper gå i något slags ingenmansland och bara vänta =/

• FruW85
    bligravid123 skrev 2019-03-26 13:18:40 följande:

Usch det pratas så mycket om missfall. Jag är så orolig för missfall själv.

ni som har haft det... Hur har det gått till? kommer det smärta och sen blod eller kan det vara så att fostret dör Men är kvar i magen i flera veckor och man ser det på ultraljudet sedan i vecka si eller så (förstår ni vad jag menar )

jag är så orolig att jag är gravid och har ett foster i magen men att de har dött :(

Jag har haft två missfall, eller två MA om man ska vara noga. Första gången fick jag reda på det på KUB, då hade fostret slutat växa/dött ca 3 veckor tidigare men resten av graviditeten hade fortsatt som vanligt, med symtom och allt. Tog t.o.m ett gravtest samma dag som kub där teststrecket var så starkt som det kan bli. Det var så jävla jobbigt för jag hade inte alls fattat att missfall var så vanligt som det faktiskt är. Jag trodde ungefär att "man plussar sedan blir det barn". Jag fick en tid till skrapning men det satte igång av sig själv innan dess, blödde knappt något förutom 2 timmar under själva missfallet, men dom två timmarna är det värsta jag har varit med om. Var förberedd på "en värre mensvärk" Men det gjorde så jävla ont. Fick värkar som en miniförlossning och trodde typ jag skulle dö.

Jag blev gravid igen direkt men fick ett till MA som upptäcktes i v7. Jag åkte in till gynakuten pga lite blödningar, ont i magen och tester som visserligen ökade men aldrig blev jättestarka. Då kunde man inte se något foster så lite oklart när det gick fel. Den gången blödde jag lite mindre än en vanlig mens, men fick inte alls ont som första gången. Som lätt mensvärk bara. 

Ett missfall kan alltså vara alltifrån skitjobbigt till ganska odramatiskt. Ibland märker man det direkt eller så kan man få gå i flera veckor innan det upptäcks. Förjävligt är det i alla fall. =( Jag vill inte skrämma upp någon, men samtidigt så hade jag själv önskat att jag visste att det var så vanligt när jag blev gravid första gången. Tyvärr finns det inget man kan göra, förutom att försöka lita på sin kropp och hoppas på det bästa men vara beredd på det värsta. Det jobbiga är att man inte kan lita på kroppen. Man kan ha väldigt lite symtom, blöda osv och ändå ha en normal graviditet och man kan ha väldigt mycket symtom och allt kan kännas bra men det kan gå fel ändå. Man får helt enkelt försöka att inte oroa sig i onödan, bäst det går.
  • FruW85
    Soligtochfint skrev 2019-03-27 11:30:43 följande:
    Bör jag kontakta bm eller gyn? Har aldrig varit med om något sån här innan. Eller borde jag till och med vänta längre? Tänker ifall det inte är något idé och att dom bara kommer skrattat bort mig för att mensen ?bara? är fem dagar sen. Vet inte alls just nu hur jag ska göra
    Oj, bra fråga. Jag skulle kanske börja med bm? Har du haft någon kontakt med någon av dom innan? Dom borde inte skratta bort det, för du har ju faktiskt tagit ett positivt test. Det är ju inte konstigt om du undrar vad som händer. Jag menar, du hade ju kunnat ta det där positiva testet och sedan nöjt dig med det, då hade du ju inte vetat om att dom efter det varit blanka?
  • FruW85
    Soligtochfint skrev 2019-03-27 15:17:03 följande:
    Jag kanske till och med ska ringa och säga att jag bara gjort ett positivt test. Så jag får komma in och kolla, då får jag ju ett riktigt svar där
    Ja, risken är ju dock att dom inte vill göra något ul förrän mycket senare, men jag tycker ändå dom borde ta din oro på allvar. Jag menar, du har tagit ett positivt test, du har inte fått din mens (dvs du har inte fått missfall) men styrkan ökar inte så snabbt som man tycker det borde göra. För mig låter det som något som bör kollas upp...  =/
  • FruW85
    Soligtochfint skrev 2019-03-27 15:33:32 följande:
    Dom kanske kan ta blodprov för att upptäcka hcg? Jag provar med det
    Ja men justja, det borde dom ju absolut kunna göra! :) Då får du ju ett väldigt tydligt svar på hur HCG:t ökar.
  • FruW85
    Love5 skrev 2019-03-29 21:01:00 följande:

Vårt VUL i tisdags gick tyvärr inte som vi hade hoppats på :( På ultraljudet syntes en hinnsäck men inget foster/embryo. Dessutom tyckte läkaren att det inte gick att utesluta en mola. Har blivit skrapad idag och mår helt ok. Någon mola tror läkarna inte längre att det handlar om, vilket känns skönt. Detta var vårt tredje missfall inom ett halvår, som det känns just nu kommer vi inte att göra några fler försök. Har tre större barn, och är så otroligt tacksam att vi har fått dem <3

Åh nej, jag beklagar :( <3
  • FruW85
    M4ms skrev 2019-04-04 10:25:49 följande:

Hej.

Då jag postat ett tidigare inlägg angående min minst sagt oklara graviditet (fick missfall i början av feb och är redan gravid igen) med BF 8 november, så kan ju äntligen ta del av denna tråd.

Jag behöver all pepp jag kan få då jag är rädd för missfall igen, såklart. Jag försöker att inte oroa mig.

Vet ni någon bra tråd där vi alla kan följa varandra vecka för vecka, hur vi mår, symtom, och liknande.

För att tillägga, jag har inga barn sedan tidigare så detta är en helt ny värld för mig.

Må gott alla!

Hej!
    Jag förstår din oro, jag är lite i samma situation. Fick ett MA i mitten av dec och sedan ett till i början av feb. Är gravid igen men vet inte riktigt vilken vecka jag är i, får reda på det om 1,5 vecka. Förhoppningsvis, om inget hinner gå fel innan dess. Första barnet här med.
    Jag tror det är väldigt svårt att släppa oron helt, men man får göra så gott man kan <3
  • FruW85
    M4ms skrev 2019-04-04 10:52:54 följande:
    Hur långt gången var du i dec och feb? Jag håller tummarna för dig denna gång.

Har du någon aning om vad orsakerna kan vara?

Jag vet själv inte i mitt fall, kanske för att jag hade en väldigt envis infektion i kroppen precis i samband med den graviditeten. Men jag har ingen aning.

Jag förstår att symtom och liknande varierar från person till person, men kan inte undgå att tycka att mina avstanna lite nu den senaste veckan.

Ska också till mottagningen i mitten av april och se vad dom säger:/
    I dec så upptäcktes det på KUB men hade avstannat i 8+5 och inget hjärta slog. I feb så var jag i v 7, men dom kunde inte se ens var graviditeten satt på ultraljudet så där vet jag inte när det gick fel.

Ingen aning om orsakerna..tyvärr =/ Förhoppningsvis så är det bara otur, men blir det ett tredje missfall nu så görs det en utredning. "Tyvärr" visar dom flesta utredningar tydligen på "inga problem" och då gör dom inget mer, även om man fortsätter få missfall. Om jag förstått det rätt..

Det där med symtom är så svårt. Generellt så är det ju positivt om man har mycket symtom, men man läser ju om folk (med lyckade graviditeter) som både mår piss och som inte känner av något alls... Under min första graviditet kände jag mig verkligen jättegravid.. mådde illa, spydde ett par gånger osv.. Andra gången hade jag knappt några symtom alls, vilket var en av orsakerna till att jag misstänkte att något var fel.. Så för min del så känns det inte som att hur jag mår är något kvitto på hur graviditeten går =/

Men dom säger ju att dom flesta graviditeter går bra, så man får hålla fast vid den tanken :) Håller tummarna för dig att det går bra den här gången!
  • FruW85
    Muusan skrev 2019-04-04 09:31:54 följande:

Alltså jag väntar mitt 3e barn har mått oförskämt bra med mina två pojkar. Men sen vecka hm 5-6 har jag mått små illa och igår tog det priset . Mådde så fruktansvärt illa så fick lägga mig och dricka bubbel vatten i sängen. Tur man har gubben vid sin sida. Är i vecka 8 går in i vecka 9 på lördag. Har hittills varit konstant hungrig och mått illa om jag inte ätit då. Men igår kunde jag knappt äta eller känna mat doft. Känslig för dofter har jag varit ett tag. Men inte så jag mått illa, bara att jag känt dom. Typ gubben gör ren kattlådan så känner jag det flera rum bort som om dammet fastnar i min näsa :D magen har varit svullen så har ju sett jätte gravid ut. Men igår så började det lägga sig . Jag inbillar mig det är nått fel jag, är ju inte van med illamående och ömma bröst då jag aldrig tidigare haft det med pojkarna. Min yngsta är 8 år nu :) jösses hur känner ni andra? Är jag löjlig? :D

Alltså det här illamåendet.. Fy f*n... Har också bara mått sådär småilla innan, men sedan i fredags får jag nästan inte behålla något alls... Matos eller dofter fungerar inte alls... Kan knappt prata om mat utan att behöva springa på toaletten...
    Min mage har också varit väldigt svullen, men nu går det lite upp och ner.. Nu i början beror svullnaden ju på tarmarna och att magen jobbar sämre, så jag tänker att det hänger ihop lite med dagsformen på magen snarare än hur graviditeten går (hoppas jag i alla fall :))
  • FruW85
    Yukus skrev 2019-04-11 12:02:26 följande:

Gör alla vul och kub här? Jag trodde det normala var att få vänta till v 19 för rul? Det är en lång väntan givetvis men jag har aldrig blivit erbjuden annat. Kub finns ju men är jättedyrt där jag bor.

Eller är det speciella omständigheter?

Jag kommer inte göra något vul, men däremot KUB (privat) + ett tidigt ultraljud privat för att veta vilken vecka jag är i så vi kan boka in KUB rätt.. Annars är det ett ul runt v 14-16 (osäker på vecka) och rul som ingår här. Flera jag känner bor även där kub ingår och jag vet flera som fått tidiga ultraljud eller vul pga tidigare missfall, oro eller för att fastställa hur långt gången man är (här är dom stenhårda och ger inget extra pga det)
    KUB skulle jag inte vilja hoppa över trots att vi måste betala det själv eftersom det känns ännu värre att i värsta fall behöva ta ställning till abort vid rul.. =/
  • FruW85

Känns lite märkligt att FL går in och gör reklam såhär i trådar ..

• FruW85
    Lala90 skrev 2019-04-20 12:33:45 följande:

Glad påsk allihopa <3

Påskmiddag hägrar o jag blir inte riktigt klok på vad man får äta o inte.... julskinka som står framme en stund på bordet? Eller som kylts igår? Rödbetssallad? Alltså gaaah! Jag nipprar ihjäl mig, är jag ensam?

Du är inte ensam.. Funderar över hemmagjord rökt lax? Står att det är okej med köpt om man är noga med datum och så, men inget om huruvida det är bra eller dåligt om den är hemmagjord=/

Rödbetssallad hittar jag inget om på livsmedelsverkets hemsida, så då borde det vara lugnt? Skinka som stått framme skulle jag vara försiktig med, men om den fortfarande är kall så ska den vara lugn :)
  • FruW85
    Snöoväder skrev 2019-05-10 19:24:08 följande:

Ni som väljer att göra kub eller gjort, följde er partner med? Min bm sa att det var bäst att han var med om vi skulle få dåliga resultat. Men det är väl bara en uppskattning, inget svart på vitt. Vi är inte så gamla heller så vi blev ju inte rekommenderade att göra kub, utan har valt det själv för att man får se och även veta om det kanske finns någon risk.

Vi har redan gjort tidigt vul i vecka 8 och vet att det finns en bebis med huvud och kropp och då ett tickande hjärta.

Min partner följer med. Första gången fick vi ett dåligt besked, graviditeten hade avstannat ett par veckor innan. Den här gången har vi gjort ul i v9 men vet ju från sist att det kan få fel även senare =( Plus att min man väldigt gärna vill vara med och se :)
  • FruW85
    Muusan skrev 2019-05-16 08:54:24 följande:

Ok nu väntar jag två men hur mycket har ni gått upp hittills ? Jag har gått upp 12 kg :O

Jag har stått helt still i vikt (12+6 idag) men det beror nog på att jag haft väldigt dålig matlust och knappt fått behålla någon mat.. Ser dock ut att ha gått bra mycket längre än jag har så magen är rejält svullen =/
  • FruW85
    gavle026 skrev 2019-05-19 17:02:32 följande:

Ja pusta ut och ta det imorgon, kommer säkert gå bra :) Här är det dags för kub imorgon och jag är mer eller mindre ett nervvrak... Fick nyss en påminnelse från mig själv i mobilen och blev full i skratt, har ju inte väntat på nåt annat i 4 veckor nu så risken att glömma bort det trots gravidhjärna känns ju som minimal :)

Lycka till imorgon :)
    Snöoväder skrev 2019-05-19 18:21:22 följande:
    Jag gjorde mitt förra veckan, har inte fått svar än, men det var kul att få göra ultraljud och få se den lilla. Lycka till!
    Jag gjorde också mitt förra veckan och ska få svaret imorgon.. börjar bli lite nervöst =/ Fast inte lika nervöst som att faktiskt se att något levde där inne. Har ett till ul imorgon och har så klart hunnit bli nervös över att något gått fel sedan förra veckan, undra när man kan börja slappna av på riktigt hehe..

• FruW85
    Muusan skrev 2019-05-20 09:21:47 följande:
    Jag hade känt mig så lugn om jag hade sluppit blöda. Men jag blöder ju till och från. Det är tydligen normalt när man väntar två. Men seriöst . Oron! Har inte RUL förens 18e juni. Har redan varit på två UL ett ett förra tisdagen och ett på fredagen för jag blödde mängder . Men det är "normalt"
    Oj, det kan jag förstå =/ Så jobbigt att behöva vänta så länge också =/ Men skönt ändå att veta att det inte är något konstig. Så länge du inte får ont samtidigt så ska det ju vara lugnt..men ändå.. förstår att det är påfrestande =/
    Snöoväder skrev 2019-05-20 12:27:13 följande:
    Hoppas också jag får svar idag, jag tror det tar ett tag till. Kanske när man kan känna rörelserna och vet att den mår bra

Hur gick det, hann du få svar idag? :)
    EnKram skrev 2019-05-20 14:29:58 följande:

Hej! Hoppas att ni får svar snart ni som väntar på det. Jag gjorde mitt KUB med ultraljud idag och fick svar direkt. Men blodprovet tog jag för 2 veckor sen så det kanske var därför jag fick svar direkt. Allt såg bra ut med hjärtljud, rörelser och fostervattensmängd. Fick den lägsta risken som BM sa, 1 av 20 000 på trisomi 21, 18 och 13. Det kändes jätteskönt att äntligen få se att det faktiskt är någon där inne i magen. Är i vecka 13 och känner inte av graviditeten så mycket förutom viktuppgång och kvällsillamående.

Ja men precis.. vi bor rätt långt ifrån så vi fick välja att göra båda samtidigt och slippa åka in en gång extra, men då kunde vi inte få svar samma dag :)
    Samma dag så fick vi se någon statistik för enbart min ålder och så jämföra det med det hon kunde lägga till från ultraljudet och idag fick vi uppdaterat där även blodprovet var inräknat. Rätt intressant att se hur de olika sakerna påverkar.
    1:300-någonting var tydligen något slags medel för min ålder för downs...1:1300-något med bara ultraljudet och så 1:7000-något med blodprovet inräknat. Till slut blev det iaf 1:17000-något på den ena av de andra två trisomierna och 1:20 000 på den sista. Ska nog vara nöjd med tanke på att jag är rätt "gammal" :)

Ja, förstår känslan. Extra nervöst om man mått väldigt bra också. Själv har jag mått piss men var ändå orolig över att det inte skulle vara något där inne :)

• FruW85
    Muusan skrev 2019-05-21 18:13:06 följande:
    Det är det men tar det med ro ändå :) finns ju inget man kan göra liksom hur det är blir :/
    Ja men precis, kan man slappna av och "go with the flow" så är ju det bättre än att gå runt och stressa över det :)
    gavle026 skrev 2019-05-22 11:40:30 följande:

Kuben gjord här i måndags, fick samlade siffran 1:893 och det känns väl överlag rätt ok, jag har åldern lite emot mig så förstod ju innan att det i sig skulle dra ner. Len det var häftigt att få se att det fanns nåt som levde runt därinne! Nu längtar man ju till rul ännu mer :) Borde bli i mitten av juli. Fick bf-datumet ändrat ett par dagar till 29 nov så gissar på ca 20 nov eftersom jag kommer att snittas.

Så skönt att det gick bra på kub, för det tycker jag ändå det måste få räknas som :) Ja, så häftigt att se att det faktiskt är en liten minimänniska som rör på sig där inne!
    Jag har bf 21 nov och har fått tid för rul precis i slutet på juni och jag har det precis i slutet av när man brukar ha rul, om jag räknat rätt, så har du tur så kan det bli lite tidigare än mitten av juli för dig :)

Svar på tråden Bf november 2019