• Aniroma

    Grund för sjukskrivning v. 34?

    Hej på er!


    Är gravid i vecka 34 med mitt andra barn. Under första graviditeten mådde jag sååå bra hela tiden, pigg som en lärka och med mer energi än någonsin. Under denna graviditeten har det varit det motsatta. Jag förstår att man som gravid med nummer 2 (och fler) kan känna sig extra trött pga att man inte får samma återhämtning som under graviditet 1 eftersom man ska ta hand om ett annat barn när man kommer hem. 


    Så här mår jag:


    Sedan ca 1 månad tillbaka har jag en trötthet i kroppen som inte är av denna värld. Inte en trötthet som gör att jag vill sova, utan en trötthet som gör att jag inte orkar vara på benen. Jag är fruktansvärt yr på förmiddagarna, inte så att rummet snurrar, utan som ungefär innan man svimmar (engelskans Light-headed är ett bättre begrepp än yrsel) dvs kroppen tappar all energi och jag vill helst krypa ihop till en liten boll på golvet. Sitter jag på en stol orkar jag knappt hålla upp kroppen... Den här "Yrseln" håller i sig i 1-2 timmar vilket självklart påverkar min förmåga att jobba (jobbar på en skola så har alltid elever runt omkring mig). Under förra veckan arbetade jag 4 dagar (vab en dag) och jag låg sedan helt utmattad hela helgen och orkade knappt mig ur sängen för att kroppen var så tömd på energi och jag bara grät. 


    Kan detta vara en grund för sjukskrivning? Jag begär inte sjukskrivning på heltid, eller ens halvtid, men att iaf bara få gå ner 25% och se om det kan hjälpa hade varit skönt.


    Jag har tid hos min bm i eftermiddag och tänkte diskutera detta med henne. Jag har för övrigt bra järnvärden och blodvärden, men kroppen orkar bara inte mer.

  • Svar på tråden Grund för sjukskrivning v. 34?
  • LinaE80
    Aniroma skrev 2019-02-25 09:06:16 följande:

    Hej på er!

    Är gravid i vecka 34 med mitt andra barn. Under första graviditeten mådde jag sååå bra hela tiden, pigg som en lärka och med mer energi än någonsin. Under denna graviditeten har det varit det motsatta. Jag förstår att man som gravid med nummer 2 (och fler) kan känna sig extra trött pga att man inte får samma återhämtning som under graviditet 1 eftersom man ska ta hand om ett annat barn när man kommer hem. 

    Så här mår jag:

    Sedan ca 1 månad tillbaka har jag en trötthet i kroppen som inte är av denna värld. Inte en trötthet som gör att jag vill sova, utan en trötthet som gör att jag inte orkar vara på benen. Jag är fruktansvärt yr på förmiddagarna, inte så att rummet snurrar, utan som ungefär innan man svimmar (engelskans Light-headed är ett bättre begrepp än yrsel) dvs kroppen tappar all energi och jag vill helst krypa ihop till en liten boll på golvet. Sitter jag på en stol orkar jag knappt hålla upp kroppen... Den här "Yrseln" håller i sig i 1-2 timmar vilket självklart påverkar min förmåga att jobba (jobbar på en skola så har alltid elever runt omkring mig). Under förra veckan arbetade jag 4 dagar (vab en dag) och jag låg sedan helt utmattad hela helgen och orkade knappt mig ur sängen för att kroppen var så tömd på energi och jag bara grät. 

    Kan detta vara en grund för sjukskrivning? Jag begär inte sjukskrivning på heltid, eller ens halvtid, men att iaf bara få gå ner 25% och se om det kan hjälpa hade varit skönt.

    Jag har tid hos min bm i eftermiddag och tänkte diskutera detta med henne. Jag har för övrigt bra järnvärden och blodvärden, men kroppen orkar bara inte mer.


    Det borde du få. Yrsel som du har borde ju vara som en tillräcklig anledning att sjukskriva dig 25% så att du kan börja jobba lite senare på förmiddagarna. Stå på dig hos BM. Lycka till!
  • Anotherone

    Jag tycker också det låter som att din arbetsförmåga är påverkad och nedsatt pga detta. Men uttryck dig inte som att "det vore skönt att" utan lägg verkligen fokus på symptomen och hur du mår, så att det går fram ordentligt.

  • Aniroma

    Tack! För jag känner nu att det här inte håller. Jag har ingen energi, det är inte det att jag är sömnig utan kroppen hänger liksom inte med. Det känns som att jag inte får tillräckligt med syre ut i kroppen på något sätt. En kollega sa till mig att det kan vara så att bebis ligger och trycker på kroppspulsådern..

  • Jilka

    Jag blev sjukskriven 25% i v 30-ish, för att jag inte orkade med. Jag jobbar som högstadielärare. Hade sammandragningar (men ej farliga), konstant illamående men inte kräkningar och en del foglossning. Läkaren ville först inte sjukskriva mig (då jag ju inte gått hem från jobbet för att jag inte orkade) men efter att jag pratat med bm så sjukskrev han mig. Jag var så trött och hade så ont efter jobbet vissa dagar att jag inte orkade gå in i duschen. Fk godkände efter lite knorrande, de gillade inte att sjukskrivningen låg på 3/5 dagar (trots att det stod i läkarintyget att det var de lektions-täta dagarna som var tunga, och att sjukskrivningen därför kunde förläggas endast till några dagar). Kändes ju inte nödvändigt att förkorta dagen så jag endast hade 5 timmar arbetsplatsförlagd tid. Så blir du sjukskriven kan du tänka på det :)

Svar på tråden Grund för sjukskrivning v. 34?