Varför pratar jag inte om det?
Alla har olika sätt att hantera sorg och det finns inget fel sätt så länge som det för en vidare i sorgprocessen. Jag hanterar alltid första fasen av sorgen med att tiga. Det betyder inte att jag inte börjat bearbeta sorgen. Jag är till naturen ganska noggrann och aningen tystlåten. För mig måst jag slippa till stadiet där jag bearbetat sorgen så långt att jag kan klä den i ord. Förklara vad jag känner och varför. Så länge som sorgen är för ny är alla känslor på ytan och jag får inte ordning på det. Då vill jag inte heller prata om det för allt skulle bara komma ut som ett massa svammel. Det är helt enkelt min personlighet som gör att jag vill jobba på det själv lite innan jag börjar prata om det.
Vad jag försöker säga är att fast du inte ännu är beredd att prata om det behöver det inte betyda att du inte bearbetar sorgen. Vi är alla olika och tar itu med sorg på olika sätt. Det att du funderar på den här saken tycker jag berättar att du har koll på vad du själv känner.
Jag beklagar verkligen förlusten av din vän och jag hoppas du snart kommer till en plats där du är villig att dela med dig av din sorg till dina närmaste.