• Mara Sara

Extrajobb när man redan har jobb? Överkvalificerad?

Jag har idag fast heltidstjänst på kontor men är sugen på att skaffa ett extrajobb för att dryga ut kassan. Helst något varannan helg men jag är öppen för kvällar också.

Det sägs ju att det ska vara lättare att skaffa jobb när man redan har jobb men hur ligger det till i verkligheten? Det verkar vara så hög konkurrens om de okvalificerade jobben idag. Har man ens en chans ifall man redan jobbar med något som kräver utbildning? Kommer jag ses som någon det inte är lönt att lägga energi på? Eller kan jag rent utav ha fördel om jag redan jobbar på ett välkänt företag?

Tips på typiska helg- och kvällsjobb uppskattas också.

• Svar på tråden Extrajobb när man redan har jobb? Överkvalificerad?
  • Meriall

Avlösare i hemmet för barn med funktionshinder är ett jobb som är mest kvällar/helger för det ofta behövs folk.

• Anonym (Extrajobbar)

Jag kör buss varannan helg utöver mitt ordinarie jobb, det ger mig ca 5000 kr extra netto varje månad. Ett enkelt jobb som man lämnar bakom sig när det är färdigt. Dessutom väldigt avkopplande. Utbildningen fick jag gratis och jobb finns det alltid.

• Pilsner
    Mara Sara skrev 2019-02-25 22:51:19 följande:

Jag har idag fast heltidstjänst på kontor men är sugen på att skaffa ett extrajobb för att dryga ut kassan. Helst något varannan helg men jag är öppen för kvällar också.

Det sägs ju att det ska vara lättare att skaffa jobb när man redan har jobb men hur ligger det till i verkligheten? Det verkar vara så hög konkurrens om de okvalificerade jobben idag. Har man ens en chans ifall man redan jobbar med något som kräver utbildning? Kommer jag ses som någon det inte är lönt att lägga energi på? Eller kan jag rent utav ha fördel om jag redan jobbar på ett välkänt företag?

Tänk på att du måste ha din ordinarie arbetsgivares tillstånd för extraknäck.
  • mammatill6
    Pilsner skrev 2019-02-26 00:19:36 följande:

Tänk på att du måste ha din ordinarie arbetsgivares tillstånd för extraknäck.

Stämmer inte. Däremot måste du meddela jobbet att du har en bisyssla. Och de har rätt att säga nej till den om den påverkar ditt arbete eller är en konkurrent.
  • Kjell2
    Mara Sara skrev 2019-02-25 22:51:19 följande:

Konkurensen om framförallt heltid/dag okvalificerat är rätt hög. Om du däremot är nöjd med att bara ta timmar och på obekväma tider ökar möjligheten en del.

Var hyfsat ärlig när du söker, att du bara är intresserad av extratimmar. I många fall kan det vara en fördel. Om ditt nuvarande jobb är en fördel beror lite på vad du har för kvalifikationer.

Koll jobb som vården, städ, servering, krog, väktare, butik, chaufför, turism.

Vikigt är att du kolla upp vad det finns för regler på bisysslor i ditt nuvarande jobb.
  • Anonym (AA)
    mammatill6 skrev 2019-02-26 07:29:57 följande:
    Stämmer inte. Däremot måste du meddela jobbet att du har en bisyssla. Och de har rätt att säga nej till den om den påverkar ditt arbete eller är en konkurrent.
    Vilket i praktiken är samma sak.
  • uhsumkat
    Anonym (AA) skrev 2019-02-26 09:53:31 följande:
    Vilket i praktiken är samma sak.
    Inte alls.

Om ditt extraknäck påverkar så att du inte kan jobba på ditt ordinarie jobb eller att det påverkar din ork och prestation så att det går ut över ditt ordinarie jobb kan ag säga ifrån. Liksom om du tar jobb hos konkurrenten. Utöver det kan de inte vägra dig.
  • mamman1986

Hej,

Jag har kört lite olika varianter vid sidan av. Både under tiden jag var mammaledig men också under tiden som mitt deltidsjobb. Det jag testade var något som kallas matched betting, vilket min förra sambo sysslade med. Det var inte särskilt tidskrävande men drygade ut kassan på ett bra och snabbt sätt. Sen kan man ju känna behov av att komma ut och träffa människor, i synnerhet när man var mammaledig, och har man det behovet är mitt tips kanske inte aktuellt :)

• Anonym (Olle)
    uhsumkat skrev 2019-02-26 09:57:53 följande:

Inte alls.

Om ditt extraknäck påverkar så att du inte kan jobba på ditt ordinarie jobb eller att det påverkar din ork och prestation så att det går ut över ditt ordinarie jobb kan ag säga ifrån. Liksom om du tar jobb hos konkurrenten. Utöver det kan de inte vägra dig.

Stämmer hyfsat.

Men inte bara ork och prestation (som våra chefer ser det) utan även ett övergripande ansvar för saker som veckovila och dygnsvila. Man behöver säkerställa att medarbetaren inte jobbar för mycket/För koncentrerat helt enkelt.
  • Mara Sara
    mamman1986 skrev 2019-02-26 10:23:15 följande:

Hej,

Jag har kört lite olika varianter vid sidan av. Både under tiden jag var mammaledig men också under tiden som mitt deltidsjobb. Det jag testade var något som kallas matched betting, vilket min förra sambo sysslade med. Det var inte särskilt tidskrävande men drygade ut kassan på ett bra och snabbt sätt. Sen kan man ju känna behov av att komma ut och träffa människor, i synnerhet när man var mammaledig, och har man det behovet är mitt tips kanske inte aktuellt :)

Kan du förklara lite vad detta matched betting är? :)
  • mamman1986
    Mara Sara skrev 2019-02-27 07:29:25 följande:
    Kan du förklara lite vad detta matched betting är? :)
    Absolut, det är ett sätt att dra nytta av alla de välkomstbonusar som spelbolag delar ut för att locka till sig nya kunder. Genom att använda sig av ett verktyg så gör man sina spel riskfria och man kan ta ut spelbolagens bonusar som rena pengar, skattefritt! Fördelen är att man inte behöver vara intresserad av spel eller sport utan det är enkel matematik. Det finns tjänster som enkelt förklarar metoden och tillhandahåller verktygen man behöver. Så det kan du enkelt googla! :)
Svar på tråden Extrajobb när man redan har jobb? Överkvalificerad?