• JennyJizz

    Varför struntar så många unga i att äta frukost?

    Jag har förklarat för min son att frukost är dagens viktigaste mål sedan han var barn och att om man äter på morgonen så står man sig fram till lunchen och mår bättre och kan/orkar prestera mer.Nu säger min son att det är nästan ingen som äter frukost innan skolan (min son går andra året på gymnasiet). På sin höjd att de tar en kopp kaffe eller en dricka och en fralla i gymnasiets cafeteria på förmiddagen och att "Det är bara gamla människor som tycker det är viktigt med frukost". Han menar att han inte är hungrig på morgonen och att det tar fram till lunch innan han hinner bli det. Inte ens en frukt äter han när jag uppmanar honom till det.

    Stämmer det att så få unga äter frukost idag och varför tycker i så fall ni föräldrar till dessa barn inte att det är viktigt att barnen/tonårigarna får näring i kroppen vid dagens början?

  • Svar på tråden Varför struntar så många unga i att äta frukost?
  • ALM82

    Alltså, en fralla räknas väl som frukost? Man behöver ju inte äta fil med müsli och fullkornsbröd för att det ska räknas som frukost.

    Sen tror jag att det kan vara en fas i livet det där med att inte äta frukost. I gymnasiet är det liksom lite "coolare" att sova istället för att äta frukost, att tycka att skolmaten är äcklig så man äter hellre på Mcdonalds o.s.v. 

  • Lunne
    JennyJizz skrev 2019-02-27 10:37:40 följande:

    Jag har förklarat för min son att frukost är dagens viktigaste mål sedan han var barn och att om man äter på morgonen så står man sig fram till lunchen och mår bättre och kan/orkar prestera mer.Nu säger min son att det är nästan ingen som äter frukost innan skolan (min son går andra året på gymnasiet). På sin höjd att de tar en kopp kaffe eller en dricka och en fralla i gymnasiets cafeteria på förmiddagen och att "Det är bara gamla människor som tycker det är viktigt med frukost". Han menar att han inte är hungrig på morgonen och att det tar fram till lunch innan han hinner bli det. Inte ens en frukt äter han när jag uppmanar honom till det.

    Stämmer det att så få unga äter frukost idag och varför tycker i så fall ni föräldrar till dessa barn inte att det är viktigt att barnen/tonårigarna får näring i kroppen vid dagens början?


    För att "frukost är dagens viktigast mål" är en myt, vilket numera är vetenskapligt bevisat. Vi äter så som vi märker att vi mår bäst av. Vad jag inte förstår är varför så många i den äldre generatationen vägrar ta till sig ny information och på princip fortsätter hävda att så som de alltid gjort är bäst. 
  • Pope Joan II
    Lunne skrev 2019-02-27 10:53:10 följande:
    För att "frukost är dagens viktigast mål" är en myt, vilket numera är vetenskapligt bevisat. Vi äter så som vi märker att vi mår bäst av. Vad jag inte förstår är varför så många i den äldre generatationen vägrar ta till sig ny information och på princip fortsätter hävda att så som de alltid gjort är bäst. 
    Du hade redan skrivit vad jag ämnade skriva. Så då håller jag i stället bara med. 
  • Glinda från Oz

    Tonåringar är ofta trötta på morgonen och vill sova så länge så möjligt. Att börja 8:00 är allers för tidigt.

  • annabellelee
    Lunne skrev 2019-02-27 10:53:10 följande:

    För att "frukost är dagens viktigast mål" är en myt, vilket numera är vetenskapligt bevisat. Vi äter så som vi märker att vi mår bäst av. Vad jag inte förstår är varför så många i den äldre generatationen vägrar ta till sig ny information och på princip fortsätter hävda att så som de alltid gjort är bäst. 


    Jag håller också med. Faktum är att precis som man inte bör äta innan läggdags bör man också vänta någon timme efter att man stigit upp innan man sätter i sig en massa mat. En fralla på förmiddagen låter alltså bra.
  • Svedenborg

    Det är bra att hoppa över frukosten och äta första målet lite senare på dagen. Det gynnar fettförbränningen i kroppen och har också en uppiggande effekt. Det är vanligt i dag att fler och fler hoppar över frukosten. Den gamla tesen att "frukost är det viktigaste målet" gäller inte längre, för många. Inget att oroa sig över. Din son kommer att bli en stark man som är värd att lita på trots allt.Glad

  • Mascaraklumpar

    Min son äter frukost på morgonen eftersom han är hungrig då och känner att han behöver det. Kan man koncentrera sig i skolan, inte får huvudvärk och dylikt och inte kompenserar genom att äta något mindre nyttigt under förmiddagen (det sistnämnda kan man ofta lösa genom att skicka med något bättre att äta) så går det däremot utmärkt att skippa frukosten. Det finns ingen vetenskaplig förankring i påståenden som att frukosten är det viktigaste målet.

    I dagens samhälle, där omkring hälften av alla vuxna är överviktiga, är det helt vansinnigt att lära barn att äta när de inte är hungriga för att ?man ska? eller för att ?så har man alltid gjort?. Det vi behöver lära dem är snarare att lyssna på sin kropp och att LÅTA BLI att äta när de inte behöver.

  • Potatisen01

    Hemma hos oss är de percis tvärtom. Mina tonåringar äter alltid frukost, massa frukost, de är gröt, ägg, mackor, fil, flingor mm går hur mycket som helst. Jag springer förbi o tar på sin höjd en kopp kaffe... barnen frågar ibland om jag inte blir hungrig o säger att jag borde äta, men jag tar hellre en frukt vid nio o sedan lunch. Mina barn/tonåringar tränar mycket o behöver ju äta, men jag sitter mer stilla o är inte så hungrig. (När barnen var små så var jag däremot noga med att alltid servera dem frukost o sitta med o äta innan dagis/skola/jobb... fy, vad jobbigt de va????) Har nog mer med personen att göra än åldern tänker jag.

  • sextiotalist
    JennyJizz skrev 2019-02-27 10:37:40 följande:

    Jag har förklarat för min son att frukost är dagens viktigaste mål sedan han var barn och att om man äter på morgonen så står man sig fram till lunchen och mår bättre och kan/orkar prestera mer.Nu säger min son att det är nästan ingen som äter frukost innan skolan (min son går andra året på gymnasiet). På sin höjd att de tar en kopp kaffe eller en dricka och en fralla i gymnasiets cafeteria på förmiddagen och att "Det är bara gamla människor som tycker det är viktigt med frukost". Han menar att han inte är hungrig på morgonen och att det tar fram till lunch innan han hinner bli det. Inte ens en frukt äter han när jag uppmanar honom till det.

    Stämmer det att så få unga äter frukost idag och varför tycker i så fall ni föräldrar till dessa barn inte att det är viktigt att barnen/tonårigarna får näring i kroppen vid dagens början?


    Det är nog ingen större skillnad mot när jag växte upp, när jag var tonåring så var det många som skippade frukosten och åt (ja nu kommer chocken) en havreboll och tog kaffe när skolans fik öppnade, det var under 70-talet då folk inte var rädda för socker- Det var jättelång kö vid 10.

    Men jag har förstått att tonåringar har ett större sömnbehov och är kanske helt enkelt inte tillräckligt vakna för att kunna få i sig frukost vid den tiden.
  • sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2019-02-27 11:19:09 följande:

    Min son äter frukost på morgonen eftersom han är hungrig då och känner att han behöver det. Kan man koncentrera sig i skolan, inte får huvudvärk och dylikt och inte kompenserar genom att äta något mindre nyttigt under förmiddagen (det sistnämnda kan man ofta lösa genom att skicka med något bättre att äta) så går det däremot utmärkt att skippa frukosten. Det finns ingen vetenskaplig förankring i påståenden som att frukosten är det viktigaste målet.

    I dagens samhälle, där omkring hälften av alla vuxna är överviktiga, är det helt vansinnigt att lära barn att äta när de inte är hungriga för att ?man ska? eller för att ?så har man alltid gjort?. Det vi behöver lära dem är snarare att lyssna på sin kropp och att LÅTA BLI att äta när de inte behöver.


    Håller med, en del behöver vara vakna ett par timmar innan de blir hungriga, andra behöver få i sig frukost för att kunna vakna.
    Att äta för att man ska, idag när man har tillgång till mat hela tiden, är inte längre nödvändigt. Utan att lära sig att lyssna på kroppen är viktigt.
    Skillnaden var när vi levde som jägare och var tvungna att äta när det fanns mat, sedan kunde man få vara utan i några dagar.
Svar på tråden Varför struntar så många unga i att äta frukost?