• JennyJizz

Varför struntar så många unga i att äta frukost?

Jag har förklarat för min son att frukost är dagens viktigaste mål sedan han var barn och att om man äter på morgonen så står man sig fram till lunchen och mår bättre och kan/orkar prestera mer.Nu säger min son att det är nästan ingen som äter frukost innan skolan (min son går andra året på gymnasiet). På sin höjd att de tar en kopp kaffe eller en dricka och en fralla i gymnasiets cafeteria på förmiddagen och att "Det är bara gamla människor som tycker det är viktigt med frukost". Han menar att han inte är hungrig på morgonen och att det tar fram till lunch innan han hinner bli det. Inte ens en frukt äter han när jag uppmanar honom till det.

Stämmer det att så få unga äter frukost idag och varför tycker i så fall ni föräldrar till dessa barn inte att det är viktigt att barnen/tonårigarna får näring i kroppen vid dagens början?

• Svar på tråden Varför struntar så många unga i att äta frukost?
  • chrissepisse

Risken med att hoppa över en måltid är väl främst att man riskerar att överäta vid nästa och att man därmed totalt sett äter mer än man behöver. Om man däremot inte gör det så spelar det inte så stor roll när man äter.

Om man som tonåring hoppar över frukosten till förmån för tio minuter extra i sängen och sedan går till Subway, Espresso House eller liknande för en förmiddagsfika blir det dyrt både ur kalori- och kronsynpunkt. 80-talets skolcafeér med chokladboll och halv fralla var på så sätt bättre både ur budget- och näringshänseende.

• fjanten
    scanmia skrev 2019-02-27 12:41:03 följande:

Nu kommer jag att låta som världens mest curlande förälder, men jag ger min tonåring en smoothie i sängen på morgonen. Annars skulle han nog skippa frukost. Han får dra sig några minuter till och får i sig något. Jag gör ändå en smoothie till mig själv... Jag vet curling till tusen!!! Men min mamma gav mig ofta frukost på sängen när jag var liten, så det är kanske en familjetradition.

En dansk studie visar att curlade barn blir de mest framgångsrika

TS, jag är normalviktig, alltid varit, inte ätit frukost sedan jag var ca 12 år och min föräldrar äntligen slutade tvinga mig. Jag mår alltid lite smått illa på morgonen, går jag upp vid 05-06 är jag inte hungrig förrän ca 09-10. Alltid haft toppbetyg när jag gått i skolan och hängt med i undervisningen. Nu arbetar jag och är som mest produktiv på morgonen-förmiddagen (så jag arbetar numera 06-14 när jag har mest "flyt").

Alla är olika.
  • cosinus

Jag struntar gärna i att äta frukost. Ska jag inte träna på lunchen äter jag ingen frukost alls och när jag ska träna köper jag oftast en fralla i jobbets kafeteria.

På helgen äter jag aldrig frukost. Kan vara igång till kl 15-16 utan att bli hungrig. Börjar frysa efter ett tag men inget värre.

Jag är helt enkelt inte hungrig på morgonen och det tar emot att äta. Mina barn äter frukost. Åtminstone den ena kommer sluta så fort han är stor nog att välja själv. Han är verkligen inte hungrig och äter minimalt med frukost. Han har träning/match på morgonen är det ett måste att jag pysslar ihop en smoothie för annars får han inte i sig nog men dricka går iaf bra.

Ett annat barn har svårt för frukost-mat. Tycker allt är tråkigt så på helgen när han har träning brukar han äta pytt-i-panna på morgonen för att orka.

• BahHumbug

Jag kan inte äta direkt på morgonen. Maten bara växer i munnen. Går jag upp vid sju så kan jag äta efter nio. Det var tortyr när man var mindre och skulle äta på morgonen. Men mina föräldrar insåg att jag inte kunde äta frukosten. På högstadiet kunde man köpa en fralla med ost och skinka för en femma då skolan efter nio.

Det var mycket bättre och det var inte bara jag som hade svårt att äta på morgonen. Helst vill jag äta frukost halv tio ( typ två mackor med ost och gurka ) En del måste äta när de går upp för att fungera och en del som mig måste vara vaken länge innan man kan svälja maten.

• BahHumbug

Jag kan inte äta direkt på morgonen. Maten bara växer i munnen. Går jag upp vid sju så kan jag äta efter nio. Det var tortyr när man var mindre och skulle äta på morgonen. Men mina föräldrar insåg att jag inte kunde äta frukosten. På högstadiet kunde man köpa en fralla med ost och skinka för en femma då skolan efter nio.

Det var mycket bättre och det var inte bara jag som hade svårt att äta på morgonen. Helst vill jag äta frukost halv tio ( typ två mackor med ost och gurka ) En del måste äta när de går upp för att fungera och en del som mig måste vara vaken länge innan man kan svälja maten.

• geotrupidae

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Du undrar om inte andra föräldrar till barn som inte äter frukost tycker det är viktigt att de får i sig näring på morgonen. Samtidigt skriver du att din son inte äter frukost fast du tycker att det är viktigt. Låt honom göra som han vill med sin frukost, så länge han hänger med i skolan och inte ersätter frukosten med godis ser jag inte problemet.

• anemon1
    JennyJizz skrev 2019-02-27 10:37:40 följande:

Jag har förklarat för min son att frukost är dagens viktigaste mål sedan han var barn och att om man äter på morgonen så står man sig fram till lunchen och mår bättre och kan/orkar prestera mer.Nu säger min son att det är nästan ingen som äter frukost innan skolan (min son går andra året på gymnasiet). På sin höjd att de tar en kopp kaffe eller en dricka och en fralla i gymnasiets cafeteria på förmiddagen och att "Det är bara gamla människor som tycker det är viktigt med frukost". Han menar att han inte är hungrig på morgonen och att det tar fram till lunch innan han hinner bli det. Inte ens en frukt äter han när jag uppmanar honom till det.

Stämmer det att så få unga äter frukost idag och varför tycker i så fall ni föräldrar till dessa barn inte att det är viktigt att barnen/tonårigarna får näring i kroppen vid dagens början?

Jag har ett bra svar, min mamma var alltid på mig om frukost men vissa perioder under barndomen (har att göra med hur man växer) så är man inte hungrig.

Jag var inte hungrig på morgonen i 9-årsåldernoch var nöjd med en kopp te fram till lunch. Ja, på riktigt alltså. 

Så låt ungarna vara, det äckligaste som finns är väl att bli itvingad mat (speciellt på morgonen...!
  • Milyana

Är inte heller hungrig direkt när jag går upp, måste låta kroppen vakna ordentligt först och det kan ta lite olika tid. Fika/frulle på förmiddagen funkar mycket bättre, alternativt lunch helt enkelt.

• JennyJizz
    geotrupidae skrev 2019-02-27 22:52:13 följande:

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Du undrar om inte andra föräldrar till barn som inte äter frukost tycker det är viktigt att de får i sig näring på morgonen. Samtidigt skriver du att din son inte äter frukost fast du tycker att det är viktigt. Låt honom göra som han vill med sin frukost, så länge han hänger med i skolan och inte ersätter frukosten med godis ser jag inte problemet.

Så nu ska du bestämma hur jag vill uppfostra mina barn?

Svar på tråden Varför struntar så många unga i att äta frukost?