Hur kan jag få min bebis att öka i vikt?
Min son är nu 8 månader och han har i stort sätt tappat intresset för mat. Han föddes en månad tidigare än beräknat och vägde bara 2,2 kg så han var liten från start. Sen dess har han dock ätit och växt bra tills förra BVC besöket då han backade ytterligare på kurvan.
Nu är han 72 cm och väger 8 kg.
Känner hur han blir tunnare för varje dag, och vi har fått tid till en barnläkare i slutet på mars. Men kanske nån av er har smarta tips tills dess? För det känns så jädra kämpigt
Hans ointresse började för ca 3 veckor sen, innan dess kunde han äta motsvarande 8 burkar per dag. Men nu duger inget som är för pureaktigt. Han vill helst äta mat med bitar men då äter han ju inte så mycket då maten tar lång tid att tugga.
Allt dissas förutom avokado som just nu är det enda säkra kortet, annars äter han mest som en sparv. Han dricker ersättning (var tvungen att sluta amma vid 6 mån men han har alltid fått ersättning som extra pga den låga vikten) men inga jättemängder där heller utan kanske 6 dl per dag om vi har tur.
Numera äter han inte på nätterna heller utan slutade med det när han åt så bra innan (antar att han inte var hungrig då eftersom han åt massor). BVC tycker dock att det är superbra att han inte äter på nätterna längre.
Så hjälp, vad gör man?
Jag har testat göra egen välling, bananpannkakor, grötpinnar, egen mat, burkar, grötar osv men upplever inte att han tycker att nått är speciellt gott.