• solglädje

tandkräm, spotta ut, flour

Mitt barn är just över året, borstar tänderna varje dag, och sväljer allt. Har inte börjat spotta ut ännu.

Läser på tandkränmö att den innehåller flour .

Vad gör ni andra, använder tandkräm med eller utan flourr??

• Svar på tråden tandkräm, spotta ut, flour
  • telly
    trollhona skrev 2019-03-09 14:17:47 följande:

Du ska inte äta flour. Det är hälsovådligt. Det är mer hälsosamt för små barn som inte har förstånd att spotta ut tandkrämen att man ger dem utan flour.

Det var inte frågan. Läs igen.
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • trollhona
    telly skrev 2019-03-09 14:21:38 följande:
    Det var inte frågan. Läs igen.
    Du frågade vad visten är. Jag svarade. Specificera eller ändra frågeställningen.
  • trollhona
    Bibbidi skrev 2019-03-09 14:19:50 följande:

Jag kan bara säga att min mamma som är tandläkare har sagt till mig att hon inte förstår hur man kan köpa tandkräm utan flour.... Flour är bra för tänderna, det är därför man inte ska skölja munnen efter man har spottat ut tandkrämen för annars försvinner ju flouren. 

Din mamma följer socialstyrelsens riktlinjer, i Sverige har man ännu inte bestämt sig och därmed måste man hålla sig till det man sagt sedan tidigare "att det är bra med flour". I andra länder har man andra åsikter, i USA och Australien uppmanar man föräldrar med små barn (som inte kan spotta) att köpa tandkräm utan flour. Den enda aktiva ingrediensen som en tandkräm behöver är sillica, dvs det som putsar och gör tänderna rena. Det ska inte heller sväljas, men är bättre än flour. Flour får du i dig i daglig mängd i dricksvattnet (och det förs diskussioner om att man ska ta bort det för det är mindre gynnsamt för hälsan än man trott) du behöver inte ha det i tandkräm.
    Kan också tilläggas att billiga märken, dvs lågbudget och sådant du kan köpa typ 5pack för 10 kronor vanligen innehåller ftalater. Dvs cancerframkallande ämnen. Anledningen till att tillverkare kommer undan med det är för att tandkräm inte ska ätas/sväljas, det klassas som rengöringsmedel så då får man ha sådant i produkten.
    Så man väljer själv vad man stoppar i munnen, både på sig själv och sina barn. Jag använder ekologisk tandkräm utan flour så länge som mitt barn inte spottar ut tandkrämen efter borstning. Vad andra använder är upp till dem, men frågar man får man svar.
  • Bibbidi
    trollhona skrev 2019-03-09 14:35:16 följande:
    Din mamma följer socialstyrelsens riktlinjer, i Sverige har man ännu inte bestämt sig och därmed måste man hålla sig till det man sagt sedan tidigare "att det är bra med flour". I andra länder har man andra åsikter, i USA och Australien uppmanar man föräldrar med små barn (som inte kan spotta) att köpa tandkräm utan flour. Den enda aktiva ingrediensen som en tandkräm behöver är sillica, dvs det som putsar och gör tänderna rena. Det ska inte heller sväljas, men är bättre än flour. Flour får du i dig i daglig mängd i dricksvattnet (och det förs diskussioner om att man ska ta bort det för det är mindre gynnsamt för hälsan än man trott) du behöver inte ha det i tandkräm.
    Kan också tilläggas att billiga märken, dvs lågbudget och sådant du kan köpa typ 5pack för 10 kronor vanligen innehåller ftalater. Dvs cancerframkallande ämnen. Anledningen till att tillverkare kommer undan med det är för att tandkräm inte ska ätas/sväljas, det klassas som rengöringsmedel så då får man ha sådant i produkten.
    Så man väljer själv vad man stoppar i munnen, både på sig själv och sina barn. Jag använder ekologisk tandkräm utan flour så länge som mitt barn inte spottar ut tandkrämen efter borstning. Vad andra använder är upp till dem, men frågar man får man svar.
    Flour behövs i tandkräm. Du blandar ihop flourid med flour. 

Allt det där du skriver om flour i vattnet exc är flourider.
    Du blandar ihop flourider med flour - vilket inte är ovanligt men fortfarande fel.
  • telly
    trollhona skrev 2019-03-09 14:28:01 följande:

Du frågade vad visten är. Jag svarade. Specificera eller ändra frågeställningen.

Ok.

Tar det övertydligt.

Varför ska man använda en TANDKRÄM som inte innehåller NaF (inte fluor utan natriumflourid)?

Varför kan du inte lika gärna borsta med vatten och ev ta en mintpastill för andedräkten...

Vad är poängen liksom. För mig är natriumflourid vitsen med tandkräm. Borsta bort smuts och beläggning... Och tandkräm för att göra emaljen hård som i sin tur skyddar mot karies.

Eller är det slipmedel ni vill ha?
  • trollhona
    telly skrev 2019-03-09 17:32:29 följande:
    Ok.

Tar det övertydligt.

Varför ska man använda en TANDKRÄM som inte innehåller fluor?

Varför kan du inte lika gärna borsta med vatten och ev ta en mintpastill för andedräkten...

Vad är poängen liksom. För mig är fluor vitsen med tandkräm. Borsta bort smuts och beläggning... Och tandkräm för att göra emaljen hård som i sin tur skyddar mot karies.

Eller är det slipmedel ni vill ha?
    För att det inte är flour som rengör. Det gör sillica. Det är inte samma sak som att "borsta med vatten". Du rengör tänder och tar bort beläggningar med tandkräm.
    Fluor är en tillsats som inte utför något i form av renlighet.

Om du tycker flour är vitsen med tandkräm så kan ju du köpa florpastiller och strunta i att borsta helt. Samma resonemang.
  • telly
    trollhona skrev 2019-03-09 20:39:09 följande:

För att det inte är flour som rengör. Det gör sillica. Det är inte samma sak som att "borsta med vatten". Du rengör tänder och tar bort beläggningar med tandkräm.

Fluor är en tillsats som inte utför något i form av renlighet.

Om du tycker flour är vitsen med tandkräm så kan ju du köpa florpastiller och strunta i att borsta helt. Samma resonemang.

Nej som det framgår av texten måste jag borsta med tandkräm för att göra rent tänderna och slipa dom. Och fluoret skyddar dom.
  • solglädje

Så det

Bibbidi skrev 2019-03-09 15:23:24 följande:

Flour behövs i tandkräm. Du blandar ihop flourid med flour. 

Allt det där du skriver om flour i vattnet exc är flourider.

Du blandar ihop flourider med flour - vilket inte är ovanligt men fortfarande fel.

Intressant, så det man i dagligt tal pratar om, och det man brukar prata om som är skadligt är alltså flourider, och är alltså inte samma sak som flour.
  • bisexx
    Pentra skrev 2019-03-03 14:14:13 följande:

Jo, fluor är väldigt skadligt även i liten mängd; det har många forskare kommit fram till redan för länge sedan. De som gapar högst brukar vara de som är okunniga, giriga, maktgalna, egoistiska, omdömeslösa, hänsynslösa och saknar vidvinkel- och/eller djupseende i ämnet etc, samt de som tjänar mest pengar på att sälja gifterna, i falska hälsosyften, till intet ont anande medmänniskor. De ytterst, ytterst SMÅ mängder fluor kroppen behöver får vi i oss genom en allsidig kost. ... TS, använd aloe vera-tandkräm iaf tills barnet lärt sig att spotta ut. Den är inte farlig att svälja ner i de mängder man tar på tandborsten. Sedan jag började använda aloe vera-tandkräm så har mitt tandkött slutat att blöda och mina oroande tandfickor har försvunnit. Och, för ovanlighetens skull så fick jag positiva och glada kommentarer från min tandläkare. (Men, jag vågade tyvärr inte yttra att jag bytt till fluorfri aloe vera-tandkräm.) ... Man kan även blanda eget tandborstmedel av bl.a. kalkpulver och MSM, och då lär sig nog barnet att spotta automatiskt... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Men människa sitt inte och prata om sånt du inte vet nåt om. Man ska INTE blanda egen tandkräm och man ska INTE byta till en utan fluor. De lilla som barnet ev får i sig är inget som gör skada, för att bli förgiftad måste man äta flera tuber. Bara de att du inte vågade säga att du bytt till en tandkräm utan fluor säger ju att du vet att du gör fel.

Fluor behövs, de är de enda som hjälper mot karies punkt! /Tandsköterska
  • Mompreneur

Pentra, alltså hahahahaha! Alltid så värdelösa inlägg och sitt jäkla ?mvh?. Det är så man kräks!

• BernieLollo

Jag hoppas att ni som använder tandkräm utan fluorid tänker på att det är erat fel sen när era barn behöver få lära sig ta sprutor i munnen och bli borrade i och kanske utveckla tandläkarskräck och få ett vuxenliv med dyra besök.

Jag hoppas ni kommer ihåg det. Ni växte upp med fluoridtandkräm och har noll aning om vad det innebär men ni utsätter gladeligen era barn för det efter råd på Familjeliv.se.

Svar på tråden tandkräm, spotta ut, flour