• palamas

Är elvanse mot trötthet?

Kära folk,

Jag känner mig helt maktlös nu, igen.

Jag lider av någon typ av trötthet som är helt sjukt. Vaknar på morgonen glad och pigg att börja med dagen, tar kaffe och efter en timme måste jag lägga mig. Sedan går jag upp, börjar jobba, men efter en stund vill något i huvudet stänga av hjärnan och kroppen, då måste jag lägga mig igen. Fruktansvärt. Gör halva jobbet, blir mer stressad av att inte göra klart det måste göras.

I somras var jag på läkarundersökning. Allt var bra. Blodprov, sömntest, ögon, ..allt bra. Jag är frisk, säger läkare.

Av en bekant fick jag några Elvanse piller i höstas. Dessa dagar var jag som ny. Jag kunde göra saker. Men jag hörde att det är illegalt för de som inte har ADHD, stämmer det? Varför om det hjälper?

Och nu igen känner jag mig på gränsen att göra något. Jag vill bara sitta eller ligga. Vad ska jag göra, vad är fel på mig?

Jag vill göra saker, jag har ideer. Jag är positiv. Bara ork saknas, och hemskaste trötthet som dödar mig långsamt.

• Svar på tråden Är elvanse mot trötthet?
  • FtS70

Vänd dig till primärvården, du behöver hjälp! Vad du inte skall göra är att emot beroendeframkallande dexamfetamin från vänner, sådana preparat skall man INTE självmedicinera!

• palamas

Jag har redan sökt vård och varit hos läkare.
    De säger att jag är frisk.

• Anonym (T)

Den tröttheten känner jag igen. Jag har MS. Du har inga andra om än vaga symptom?

• palamas
    Långbenopluto skrev 2019-03-05 06:59:14 följande:

Oj, vågar du ta såna mediciner fastän den inte är utskriven till dig?

Jag såg att det ges även till barn, så tänkte jag att det inte kommer att döda mig i alla fall, det var en liten dos. Och när man ser att det hjälpte.

Våga? Vad ska man göra när man inte mår bra och läkare säger att allt är bra?
  • FtS70

Rådet måste bli att återvända till primärvården och berätta om dina erfarenheter. Om du inte upplever dig som frisk, så är du inte frisk. Däremot har man inte kunnat fastslå något fel, inte diagnostisera dig, detta är dock INTE LIKSTÄLLT med att vara frisk. Du lider av dina symptom, eller hur? Det finns ett antal tillstånd som kan ge problem som liknar dina, så, än en gång, ta vårdrundan igen! Och jag är ledsen över att behöva säga detta, men, stå på dig, det kan komma att behövas!

• palamas
    Anonym (T) skrev 2019-03-05 07:15:28 följande:

Den tröttheten känner jag igen. Jag har MS. Du har inga andra om än vaga symptom?

Inte vad jag känner mer (att vara så trött påverkar allt annat, men inga smärtor), men vad tänker du mer på?
  • Anonym (trött)

trötthet kan bero på så många mer orsaker än vad en simpel vårdcentral kan ta reda på. Har de kollat ifall du haft borrelia, ME/cfs, D-vitaminbrist, EDS etc.... Jag har ME och det finns INGEN medicin som hjälper mot trötthet. Får B-vitamininjektioner vilket gör at den värsta hjärndimman försvinner, thats it.

• palamas
    Anonym (trött) skrev 2019-03-05 09:04:00 följande:

trötthet kan bero på så många mer orsaker än vad en simpel vårdcentral kan ta reda på. Har de kollat ifall du haft borrelia, ME/cfs, D-vitaminbrist, EDS etc.... Jag har ME och det finns INGEN medicin som hjälper mot trötthet. Får B-vitamininjektioner vilket gör at den värsta hjärndimman försvinner, thats it.

Vad är ME, EDS?

D-vitamin tar jag ofta, 2000iu. B-vitamin också (komplex "strong 70").

Jag vet såhär. Jag gillar kaffe mycket. Men det hjälper inte längre. Så, en person har berättat om den där medicinen. Jag tror att den var en mycket liten dos, typ för barn. Efter jag tagit den, så kunde jag läsa, skriva, arbeta, fokusera, göra saker. Jag blev under dessa dagar även ett bättre förälder. 

jag är nästan säker om att jag inte har adhd, eftersom det här är något som har krypt in i mitt liv under senaste 5 år. Tidigare inga sådana problem jag haft.
  • Kiyah
    palamas skrev 2019-03-05 09:22:24 följande:
    Vad är ME, EDS?

D-vitamin tar jag ofta, 2000iu. B-vitamin också (komplex "strong 70").

Jag vet såhär. Jag gillar kaffe mycket. Men det hjälper inte längre. Så, en person har berättat om den där medicinen. Jag tror att den var en mycket liten dos, typ för barn. Efter jag tagit den, så kunde jag läsa, skriva, arbeta, fokusera, göra saker. Jag blev under dessa dagar även ett bättre förälder. 

jag är nästan säker om att jag inte har adhd, eftersom det här är något som har krypt in i mitt liv under senaste 5 år. Tidigare inga sådana problem jag haft.
    Klart du hade mer energi. ADHD medicin är centralstimulerade, mer eller mindre uppåttjack, precis som amfetamin b la.

Centralstimulerande preparat har sitt ursprung i läkemedel och påverkar centrala nervsystemet. Vanligaste preparatet är koffein. Preparaten i denna grupp förstärker så väl sinnesförnimmelser som tankar och beteenden. Detta beroende på att preparaten ökar mängden signalsubstans i hjärnan och dessutom påverkas receptorernas förmåga att kunna stänga av mottagningen när en signal har registrerats. Det enda som inte förstärks är hunger och trötthetskänslor.
Svar på tråden Är elvanse mot trötthet?