• palamas

Är elvanse mot trötthet?

Kära folk,

Jag känner mig helt maktlös nu, igen.

Jag lider av någon typ av trötthet som är helt sjukt. Vaknar på morgonen glad och pigg att börja med dagen, tar kaffe och efter en timme måste jag lägga mig. Sedan går jag upp, börjar jobba, men efter en stund vill något i huvudet stänga av hjärnan och kroppen, då måste jag lägga mig igen. Fruktansvärt. Gör halva jobbet, blir mer stressad av att inte göra klart det måste göras.

I somras var jag på läkarundersökning. Allt var bra. Blodprov, sömntest, ögon, ..allt bra. Jag är frisk, säger läkare.

Av en bekant fick jag några Elvanse piller i höstas. Dessa dagar var jag som ny. Jag kunde göra saker. Men jag hörde att det är illegalt för de som inte har ADHD, stämmer det? Varför om det hjälper?

Och nu igen känner jag mig på gränsen att göra något. Jag vill bara sitta eller ligga. Vad ska jag göra, vad är fel på mig?

Jag vill göra saker, jag har ideer. Jag är positiv. Bara ork saknas, och hemskaste trötthet som dödar mig långsamt.

• Svar på tråden Är elvanse mot trötthet?
  • palamas
    tankfull skrev 2019-03-06 08:04:41 följande:

Varje gång jag googlar på ordet trötthet så kommer det upp information om sköldkörteln, så om du inte redan testat den så kan det vara en idé. Jag har läst nånstans att man kan ha problem med sköldkörteln fast det inte riktigt visar sig på proverna också, minns inte vad det stod om det.

Det har tagit prov på detta. Värden också bra.
    :(
  • palamas
    Anonym (F) skrev 2019-03-06 08:22:24 följande:

De som har adhd får ju helt annan effekt av medicinen. Lugnande och ger bättre koncentration.

Det var också för mig, jag kunde utföra det jag behövde under ett par timmar i streck.

När jag är så här trött då hinner jag inte göra det som behövs. sedan blir jag mer stressad utav det, moment 22.
  • palamas
    Lilium skrev 2019-03-06 08:29:08 följande:
    Upplever du dig väl bemött av vården gällande din problematik? Tar de dig på allvar när du söker?
    Jag skrev ganska seriös ansökan, eller vad det heter, inför läkarbesök, och krävde att träffa endast läkare (inte sjuksköterska).
    Hon lyssnade, hon var lugn. Hon ville kolla allt som jag tyckte var besvärligt.
    När resultatet visade att jag "inte har" några fysiska problem, så var mitt ärende avslutad.

Så, både och. De kunde gå vidare, fråga om jag ftf inte mår bra, och försöka hitta annat.
  • ja men va fan

Oj vad jag känner igen mig i tid, har också varit kroniskt trött sedan 20 års åldern ( betydligt äldre nu) tagit alla möjliga prover och de har inte hittat nåt fel, samtidigt som jag känt att det är nåt som inte stämmer. Har druckit mängder av kaffe, men det har aldrig haft nån uppiggande effekt på mig tvärtom så har den gjort mig tröttare, men drack det för att slippa huvudvärken som kommer om jag inte gör det.

Sen fick jag reda på att kaffe har just den effekten på många med adhd. Och trötthet också är vanligt bland de som har adhd, just för att hjärnan jobbar hela tiden. Jag fick göra en utredning och fick diagnosen adhd, och nu äter jag elvanse och en helt ny värld har öppnat sig. Jag är vaken, jag får saker och ting gjorda och jag klarar av att avsluta saker och ting. Orkar tom umgås med människor, något som jag bara blev utmattad av tidigare. Min adhd har inget fysiskt uttryck, jag klättrar inte på väggarna men inuti mig hände det desto mer. Så trots att de flesta uppfattat mig som lugn så var det allt annat än lugnt i huvudet på mig. Kan vara värt att kolla upp, för den där tröttheten är som tortyr :(

• Anonym (Trötter)
    ja men va fan skrev 2019-04-06 09:23:06 följande:

Oj vad jag känner igen mig i tid, har också varit kroniskt trött sedan 20 års åldern ( betydligt äldre nu) tagit alla möjliga prover och de har inte hittat nåt fel, samtidigt som jag känt att det är nåt som inte stämmer. Har druckit mängder av kaffe, men det har aldrig haft nån uppiggande effekt på mig tvärtom så har den gjort mig tröttare, men drack det för att slippa huvudvärken som kommer om jag inte gör det.

Sen fick jag reda på att kaffe har just den effekten på många med adhd. Och trötthet också är vanligt bland de som har adhd, just för att hjärnan jobbar hela tiden. Jag fick göra en utredning och fick diagnosen adhd, och nu äter jag elvanse och en helt ny värld har öppnat sig. Jag är vaken, jag får saker och ting gjorda och jag klarar av att avsluta saker och ting. Orkar tom umgås med människor, något som jag bara blev utmattad av tidigare. Min adhd har inget fysiskt uttryck, jag klättrar inte på väggarna men inuti mig hände det desto mer. Så trots att de flesta uppfattat mig som lugn så var det allt annat än lugnt i huvudet på mig. Kan vara värt att kolla upp, för den där tröttheten är som tortyr :(

Exakt samma här. Slut sedan 20. Rastlös å trött i huvudet. Alltid Självmedicinerat med koffein, nikotin och andra sämre gifter. Snart äntligen dags att testa medicin.

Får man välja att börja med elvanse eller måste man beta av conserta och ritalin först? Alla skriver ju att elvanse är bäst.

Var det jobbig inkörningsperiod tycker du? Bieffekter?
  • ja men va fan

Min läkare sa att de inte skriver ut elvanse som förstahandspreparat, för det ingår inte i högkostnadsskyddet om man inte provat nåt annat först. Jag fick Concerta först och åt det en månad men blev ännu tröttare av den då den gick ur kroppen, men sen fick jag elvanse direkt :)

• ja men va fan

Sista veckan åt jag 72 mig och alltefter som dosen höjdes så blev tröttheten värre. Och den slog till redan klockan 14

• Anonym (Trötter)

Ok.

Tusen tack för infon!

Då fattar jag hur de jobbar. Bara att hoppas på det bästa nu då.

• Anonym (Trötter)
    ja men va fan skrev 2019-04-06 14:41:32 följande:

Lycka till :)

Fick gå direkt på elvanse utan att behöva testa de andra.

Tryckte i mig en tablett direkt ute på parkeringen efter besöket. Ca 1,5h senare ligger jag helt cool-lugn på soffan och funderar i 2h. Hur fort går den ut i blodet? Är det placebo och att jag bara blivit lugn av tanken att jag äntligen fått börjat med medicin? Jag går ju bara runt och myser av lugnet. Snälla säg att det kan vara medicinen. Vet att det kan vara tankarna som spelar mig ett spratt och att jag kanske bara har en sjukt bra harmonisk dag.
  • ja men va fan

Jag känner av effekten inom 1-2 timmar. Så varför skulle det inte vara medicinen du känner av? Njut av lugnet :)

• Anonym (Trötter)

Det var nog fan elvansen.

Hela dagen bara flöt på. Fattade inte om jag var trött eller pigg. Ingen extra energi eller något. Bara fridfullt utan rastlöshet. Pallat med röriga situationer jag inte brukar stå ut med. Trodde jag blivit trött zombie så jag testade olika sysslor i hemmet som flöt på galant.

Vågar inte tro att det kommer kännas såhär i fortsättningen. Läste någonstans att man kan få lite extra feeling första dagarna.

• Benny Retro

Är man diagnostiserad med ADHD/ADD kan man få det förskrivet. Jag gissar även att det i vissa fall skrivs ut till långt gånga amfetaminmissbrukare. Människor med narkolepsi lär få det också. Amfetaminer kan användas som behovsmedicin mot migrän om detta är återkommande. Finns säkerligen fler inofficiella användningsområden om patienten är en fara för sig själv, som t.ex. tvångsmässig hetsätning eller andra impulsiva beteenden.

Har man tillräckligt allvarliga problem i vardagen så gissar jag att man kan få amfetaminer utskrivet mot allehanda symtom.

• Benny Retro
    Anonym (Trötter) skrev 2019-04-08 22:55:58 följande:

Det var nog fan elvansen.

Hela dagen bara flöt på. Fattade inte om jag var trött eller pigg. Ingen extra energi eller något. Bara fridfullt utan rastlöshet. Pallat med röriga situationer jag inte brukar stå ut med. Trodde jag blivit trött zombie så jag testade olika sysslor i hemmet som flöt på galant.

Vågar inte tro att det kommer kännas såhär i fortsättningen. Läste någonstans att man kan få lite extra feeling första dagarna.

Självklart, amfetamin är prestationshöjande både psykiskt och fysiskt. Jag kallar tillståndet för att vara påtänd och likt alla droger som konsumeras dagligen tillkommer toleransökning som en biprodukt. Då krävs ökad dos för att uppnå samma effekt. Första dagen ser likadan ut för alla - eufori, kognitiv kontroll, motivation, fysik/psykisk energi, fokus o.s.v.

Sedan avgör din dagsform amfetaminets effekt. Räkna med ångest och rastlöshet vissa dagar. Ibland känner du inget alls förutom ökad puls och blodtryck. Paranoia, darrighet och svajande blodsocker är inte ovanligt.

Kroppen vänjer sig dock allt eftersom och effekten blir oftast mer förutsägbar efter en tids användning.
Svar på tråden Är elvanse mot trötthet?