Anonym (Loy) skrev 2019-03-12 20:39:38 följande:
Barnen jämför inte sig själva.
De ser att föräldrarna gör det och kopierar deras beteenden.
Ser du vad du säger? Du lär små barn att jobba!
Nej starka föräldrar skapar starka barn.
Om kompisarnas föräldrar börjar köra Tesla en dag vad gör du då??
Eller lever du bara idag?
typisk tänkande att amen kompisar gör så då ska mitt barn göra detsamma.
typisk följare tankar.
Innan smartphones var det vanligt att ungdomar rökte.
Skulle du låtit dina barn röka då?
eller hämta ut alkohol från systemet för andra barn dricker??
Var går gränsen?
Min dotter är nio år och har aldrig haft någon telefon och hon mår jätte bra av detta och många i klassen har följt hennes spår. vi föräldrar har bildat kooperativt
och fått väldigt god kontakt med sina barn,
Klart, att ge bort eller låta en 6 åring jobba till sig en telefon är ju lättare gjort än att jobba med det inre. Barn förstår mer än vad vi tror.
En ledare går sin egen väg!
Vad vill ni lära era barn?
Oh, my alltså. Läser du ens vad jag skriver? Var har jag skrivit att mitt barn är 6 år? Jag skrev att grannbarnen fick mobil då och väldigt många i klassen. Mitt barn är snart 9 år. I höstas fick han erbjudande om att sälja jultidningar och han tittade då på detta och ville väldigt gärna sälja. Ska jag då som förälder säga: Nej, du är ett barn och sälja jultidningar är ett jobb och barn får inte jobba?
Givetsvis uppmuntrar man det. Barn behöver också lära sig att jobba och ta ansvar om de ska klara sig i vuxenlivet. I skolan tex måste de jobba varje dag, så det är bra att uppmuntra det, särskilt när det kommer från barnet själv!
Nej, vi tänker inte så att andras barn får då ska vårt barn få. Tex, vi sa nej till Fortnite-spel, hade vi tänkt så så hade vi sagt ja.
Vi skiter fullständigt i vad andra kör för bilar. Vi har vår från 08 som funkar skapligt. Skulle aldrig få för oss att köpa ny bil bara för att grabbarna har finare bilar. Vi lever efter våra tillgångar, inte efter grannarnas och vi jämför oss inte med nån annan.
Ja, här hemma lär vi våra barn att vara omtänksamma, snälla och att säga ifrån om folk är elaka/beter sig dumt.
Ja, då är jag stark då eftersom min son nu börjar leka med tjejer i klassen, trots att de flesta killar retar tjejerna och är taskiga mot dem.. Flera killar har retat min son för det och min som svarar bara: Jag leker med dem för jag är mig själv. Och nu har en av kompisarna till en av dem som varit värst sagt att "om du inte slutar reta honom så går jag över på hans sida". Alltså, det verkar lösa sig, eftersom är man snäll så blir man omtyckt, samtidigt som man får respekt när man vågar va sig själv och säga ifrån!:)