• Aliona

bli försörjd av pojkvän.

Jag har båda blivit försörjd (hade lite inkomst själv) och försörjt partner och har dessutom bott i Ryssland med min partner! Du är välkommen att pm:a mig om du vill!

Generellt är det en dålig idé att bli försörjd av sin pojkvän/flickvän. Man blir ekonomiskt beroende och förhållandet blir ojämlikt. Värsta tänkbara scenariot är ju att han börjar bete sig illa mot dig och du är ensam i främmandr land utan egen inkomst. Dessutom skapar det osäkerhet. Vad händer om han blir sjuk? Skadar sig? Vad händer om det tar slut och du står där arbetslös och utan pengar? Något samboavtal gäller inte eftersom ni bor i Ryssland.

Jag tycker absolut att du kan följa med honom, men se till att ta hand om dig själv! Det finns utmärkta kurser i ryska på Dalarna högskola som du kan läsa på distans och ta studiemedel för och få lite egen inkomst. Eller du kan passa på att läsa annan utbildning på distans. Se till att snabbt få egna kontakter och vänner där. Att få jobb i Ryssland är inte lätt för utlänningar, men försök! Det är bättre att ha ett eget jobb, ett eget sammanhang och en egen inkomst, även om du inte tjänar så mycket.

Talar du ryska? Har du bott utomlands tidigare? Har du varit i St Petersburg? Det är jättespännande men väldigt påfrestande att bo utomlands, i synnerhet om du inte har något eget, och det går lätt ut över förhållandet.

I övrigt har Ryssland en hel del negativt, men också massa positivt. Jag stortrivdes där och vi pratar om att flytta tillbaka. StP är en underbar stad!

• Aliona
    crazycatlady420 skrev 2019-03-06 23:11:41 följande:

Jag kan absolut tänka mig att flytta dit men absolut inte bo där under en längre tid, usch. 

nej men det stora problemet är att han vill göra slut om inte jag flyttar med hnm? men det är ju såklart inget jag vill heller. Jag kan ingen ryska och är jurist i sverige så den utbildningen brister såklart där också :/

Då ska du naturligtvis inte göra det. Med den inställningen kommer det aldrig att funka för dig att bo i Ryssland och utan ryska blir det också väldigt svårt.

Är det så att han vill flytta men inte ha ett distansförhållande? I så fall förstår jag honom. Du ska inte behöva bryta upp hemifrån om du inte vill men han ska heller inte behöva hållas tillbaka av dig. Låt honom gå, så hittar du nog någon som har framtidsplaner mer i fas med dina.
Svar på tråden bli försörjd av pojkvän.