• Anonym (Tröttsamt!!!)

Kan du inte köra rätt hastighet så ligg inte i omkörningsfilen!!!!!

Varje dag till och från jobb kör jag samma sträcka på motorvägen, oftast i rusningstrafik. Och varje dag är där fullt med bilar i omkörningsfilen som kör i 80-90km/h istället för 110km/h som det är skyltat. I högerfilen går det ännu saktare. Då pratar vi 50-80km/h. Alltså rena trafikfaror!

Jag kan inte förstå varför man inte kan hålla hastigheten. Hade alla kört som man skulle så hade vi inte haft så seg rusningstrafik.

Till er som ligger i omkörningsfilen men inte klarar hålla hastigheten vill jag påminna om att hålla er i höger fil tills ni hittat gasen. Just nu stoppar ni bara upp all trafik och skapar farliga situationer där risken finns att man inte hinner bromsa i tid.

• Svar på tråden Kan du inte köra rätt hastighet så ligg inte i omkörningsfilen!!!!!
  • Tom Araya
    Anonym (Tröttsamt!!!) skrev 2019-03-08 16:14:58 följande:

Varje dag till och från jobb kör jag samma sträcka på motorvägen, oftast i rusningstrafik. Och varje dag är där fullt med bilar i omkörningsfilen som kör i 80-90km/h istället för 110km/h som det är skyltat. I högerfilen går det ännu saktare. Då pratar vi 50-80km/h. Alltså rena trafikfaror!

Jag kan inte förstå varför man inte kan hålla hastigheten. Hade alla kört som man skulle så hade vi inte haft så seg rusningstrafik.

Till er som ligger i omkörningsfilen men inte klarar hålla hastigheten vill jag påminna om att hålla er i höger fil tills ni hittat gasen. Just nu stoppar ni bara upp all trafik och skapar farliga situationer där risken finns att man inte hinner bromsa i tid.

Skyltad hastighet är den maximala tillåtna hastigheten, inte en hastighet alla har skyldighet att hålla.

Jag skiter i om du kör 80, 110 eller 140, du håller dig till höger när du inte kör om.
  • Anonym (Jadå)

Var ligger du själv?

Verkar som om du har två val, antingen 80-90 i vänsterfilen eller långsammare i högerfilen. Antar att du då väljer vänsterfilen och håller 80-90 km/h och då är du för bilen bakom dig det problem som du upplever att bilen framför dig är! Det är moment 22, acceptera läget och gå vidare med ditt liv.

• sextiotalist
    Anonym (Tröttsamt!!!) skrev 2019-03-08 16:14:58 följande:

Inga problem att bromsa i tid om man håller avstånd. Missade du den biten när du tog körkort.
  • fjanten

Jag förstår dig. Vissa kör ju nära inpå olagligt sakta för att vara på vissa typer av vägar. En väg i närheten av var vi bor råkar ofta ut för seriekrockar när vissa inte begriper att hålla en hyfsat OK hastighet (ca 60 på en 120-väg). Om man inte klarar av att köra bil, varför inte åka kollektivt..?

• Tom Araya
    sextiotalist skrev 2019-03-08 17:36:49 följande:
    Inga problem att bromsa i tid om man håller avstånd. Missade du den biten när du tog körkort.
    Dock minskar avståndet om man kör i 110 och den framför kör i 90.

Lösningen är att man kör om och den som inte kör om ligger till höger, för att lämna utrymme för den som vill köra om.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2019-03-08 17:40:54 följande:

Dock minskar avståndet om man kör i 110 och den framför kör i 90.

Lösningen är att man kör om och den som inte kör om ligger till höger, för att lämna utrymme för den som vill köra om.

Om den före mig ligger i 90, så lägger man sig i 90. Det är ingen rättighet att köra 110 på en motorväg, jag har kört 50 på motorväg, även 30, stått stilla.
  • telly

Jag är mest frustrerad över att ALLA ligger i mittenfil när det är trefilig väg.

Du ska lägga till höger om du inte kör om! Mittenfil är för omkörningar God damnit......

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (Tröttsamt!!!)
    sextiotalist skrev 2019-03-08 17:43:55 följande:

Om den före mig ligger i 90, så lägger man sig i 90. Det är ingen rättighet att köra 110 på en motorväg, jag har kört 50 på motorväg, även 30, stått stilla.

Var lärde du dig att man får köra 30 på motorväg? Eller stå stilla? Annat än vid bogsering till närmsta avfart men då håller du dig förhoppningsvis ända ut i kanten eller ringer bärgare. Att köra 30 på en väg där andra kör 110 är livsfarligt. Är det mörkt eller sämre sikt (backe, sväng, väder osv) har jag ingen chans att bromsa om jag inte hinner uppfatta att du kör så galet.

Om man inte kan köra den hastigheten som är rekommenderad så bör man hålla sig till kollektivtrafik eller i bästa fall högerfilen. Fan inte i omkörningsfilen i rusning!
  • Anonym (Irriterad.)

Jag är sannolikt lika irriterad på dem som prompt ska ligga i hastighetsbegränsningen i vänsterfil. Vill jag köra snabbare så är de fasiken inte din skyldighet att envist hålla fast i vänster fil för att hindra sådana som jag att köra i den hastigheten jag önskar.. Det kan skapa farliga situationer och mycket irritation från alla. Så kör om vem ni vill och sen direkt till höger..

• sextiotalist
    Anonym (Tröttsamt!!!) skrev 2019-03-08 17:58:22 följande:

Var lärde du dig att man får köra 30 på motorväg? Eller stå stilla? Annat än vid bogsering till närmsta avfart men då håller du dig förhoppningsvis ända ut i kanten eller ringer bärgare. Att köra 30 på en väg där andra kör 110 är livsfarligt. Är det mörkt eller sämre sikt (backe, sväng, väder osv) har jag ingen chans att bromsa om jag inte hinner uppfatta att du kör så galet.

Om man inte kan köra den hastigheten som är rekommenderad så bör man hålla sig till kollektivtrafik eller i bästa fall högerfilen. Fan inte i omkörningsfilen i rusning!

Du har aldrig varit med om tät trafik?
Svar på tråden Kan du inte köra rätt hastighet så ligg inte i omkörningsfilen!!!!!