• Anonym (Tröttsamt!!!)

Kan du inte köra rätt hastighet så ligg inte i omkörningsfilen!!!!!

Varje dag till och från jobb kör jag samma sträcka på motorvägen, oftast i rusningstrafik. Och varje dag är där fullt med bilar i omkörningsfilen som kör i 80-90km/h istället för 110km/h som det är skyltat. I högerfilen går det ännu saktare. Då pratar vi 50-80km/h. Alltså rena trafikfaror!

Jag kan inte förstå varför man inte kan hålla hastigheten. Hade alla kört som man skulle så hade vi inte haft så seg rusningstrafik.

Till er som ligger i omkörningsfilen men inte klarar hålla hastigheten vill jag påminna om att hålla er i höger fil tills ni hittat gasen. Just nu stoppar ni bara upp all trafik och skapar farliga situationer där risken finns att man inte hinner bromsa i tid.

• Svar på tråden Kan du inte köra rätt hastighet så ligg inte i omkörningsfilen!!!!!
  • sextiotalist
    Anonym (Tröttsamt!!!) skrev 2019-03-11 08:51:42 följande:
    Nja... tråden handlar inte om att hålla höger, som du skrev. Kanske därför det blivit så fel.

Tråden har följande budskap/syfte som jag vill förmedla; Jagvill att folk ska lära sig trafikregler, trafikvett, respekt och lära sig köra bil så även rusningen fungerar!
    Ja, och du klagade på att trafiken gick långsamt under rusningstrafik, ja, det gör den, för att det är mycket bilar på vägarna och då sjunker hastigheterna. Jag har kört i 30 förbi Lund många gånger (på motorvägen).
    Ja, vänsterfilen är den som ska användas till omkörning, det gäller alla fordon, även en buss eller långtradare får använda vänsterfilen för omkörning (för det finns fordon som får gå långsammare, t.ex bil med släp, max 80) även om de inte får köra 110. Lägger väl till om det inte finns ett förbud mot detta.
    Sedan ska man även anpassa farten till rådande förhållande (trafikrytm, väglag, sikt), dvs ligger vänsterfilen i 90-100, så är det den hastigheten som gäller.
    Man ska även hålla avstånd (även i vänsterfilen).
    Vänsterfilen är ingen "fri-fart"-fil, vilket vissa tycks tro

Lite festligt, när jag bilpendlade i Stockholm (åkte E4:an norr om Stockholm dagligen) så var det aldrig så bra flyt (trots att hastigheterna var lägre) och gick så snabbt hem, som när trafikpolisen hade utökad bevakning. De där dårarna som hetskörde (som faktiskt är mer orsak till omotiverade köer än de som gör en omkörning under lägre hastighet) höll hastigheterna och avstånden.
    Så om du vill bidra till en bra trafikrytm och säker körning, ta det lugnt, låt den långsamma föraren göra sin omkörning utan att ligga i bakom på denne. Håll avstånden och tänk framåt.
    Jag har GPS, som de flesta, i bilen, och faktiskt, så brukar inte en långsam förare framför mig i vänsterfilen påverka den totala restiden märkbart, kanske ett par minuter i slutändan.

Både sambon och jag kör lite snabbare än vad som är tillåtet, men ingen av oss lägger oss tätt bakom och kan ta det lite lugnare om det behövs. Jag använder både backspegeln (för att göra en bedömning när man kan köra om) och sidospeglar/döda vinkeln för att avgöra om det går att svänga ut.
  • Anonym (S)

Nja... tråden handlar inte om att hålla höger, som du skrev. Kanske därför det blivit så fel.

Tråden har följande budskap/syfte som jag vill förmedla; Jagvill att folk ska lära sig trafikregler, trafikvett, respekt och lära sig köra bil så även rusningen fungerar!

Det är ett storr problem att folk inte kan köra. Folk som tvunget ska köra om och gör livsfarliga omkörningar i rusningtrafik bara för att de måste hålla en viss hastighet och ligga före, som sneddar in precis framför dig så du själv måste bromsa in, som tar stora risker att öka hastigheten så de kan köra om dig precis innan de ska svänga av, eller som vägrar anpassa sin fart/ändra körfält för att släppa in dig från påfarten. Livsfarligt.

Men de dagar då polisen ställer upp sig vid påfarterna, då skärper de till sig och kör vettigt. Då flyter trafiken på som den ska. Ingen behöver bromsa in för någon annan, inga livsfarliga omkörningar. Hastighet anpassad efter mängden bilar. Hänsyn tagen till bromssträcka. Bra fördelning mellan bilarna. Önskar att poliserna syntes mer i trafiken.
  • sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2019-03-11 09:18:26 följande:
    Det är ett storr problem att folk inte kan köra. Folk som tvunget ska köra om och gör livsfarliga omkörningar i rusningtrafik bara för att de måste hålla en viss hastighet och ligga före, som sneddar in precis framför dig så du själv måste bromsa in, som tar stora risker att öka hastigheten så de kan köra om dig precis innan de ska svänga av, eller som vägrar anpassa sin fart/ändra körfält för att släppa in dig från påfarten. Livsfarligt.

Men de dagar då polisen ställer upp sig vid påfarterna, då skärper de till sig och kör vettigt. Då flyter trafiken på som den ska. Ingen behöver bromsa in för någon annan, inga livsfarliga omkörningar. Hastighet anpassad efter mängden bilar. Hänsyn tagen till bromssträcka. Bra fördelning mellan bilarna. Önskar att poliserna syntes mer i trafiken.
    Och lägg till en grundläggande fysisk lag, ju mer rörlig massa som ska in på samma volym, desto långsammare rör sig massan. Det gäller även bilar, ju mer bilar på samma väg, desto långsammare blir rytmen. Det går att ha en högre rytm om alla höll exakt samma hastighet, hade exakt samma egenskaper (bil och förare), men så är inte verkligheten, men även där finns det ett maxtak innan hastigheten sjunker.
  • Anonym (S)
    sextiotalist skrev 2019-03-11 09:09:47 följande:

Ja, och du klagade på att trafiken gick långsamt under rusningstrafik, ja, det gör den, för att det är mycket bilar på vägarna och då sjunker hastigheterna. Jag har kört i 30 förbi Lund många gånger (på motorvägen).

Ja, vänsterfilen är den som ska användas till omkörning, det gäller alla fordon, även en buss eller långtradare får använda vänsterfilen för omkörning (för det finns fordon som får gå långsammare, t.ex bil med släp, max 80) även om de inte får köra 110. Lägger väl till om det inte finns ett förbud mot detta.

Sedan ska man även anpassa farten till rådande förhållande (trafikrytm, väglag, sikt), dvs ligger vänsterfilen i 90-100, så är det den hastigheten som gäller.

Man ska även hålla avstånd (även i vänsterfilen).

Vänsterfilen är ingen "fri-fart"-fil, vilket vissa tycks tro

Lite festligt, när jag bilpendlade i Stockholm (åkte E4:an norr om Stockholm dagligen) så var det aldrig så bra flyt (trots att hastigheterna var lägre) och gick så snabbt hem, som när trafikpolisen hade utökad bevakning. De där dårarna som hetskörde (som faktiskt är mer orsak till omotiverade köer än de som gör en omkörning under lägre hastighet) höll hastigheterna och avstånden.

Så om du vill bidra till en bra trafikrytm och säker körning, ta det lugnt, låt den långsamma föraren göra sin omkörning utan att ligga i bakom på denne. Håll avstånden och tänk framåt.

Jag har GPS, som de flesta, i bilen, och faktiskt, så brukar inte en långsam förare framför mig i vänsterfilen påverka den totala restiden märkbart, kanske ett par minuter i slutändan.

Både sambon och jag kör lite snabbare än vad som är tillåtet, men ingen av oss lägger oss tätt bakom och kan ta det lite lugnare om det behövs. Jag använder både backspegeln (för att göra en bedömning när man kan köra om) och sidospeglar/döda vinkeln för att avgöra om det går att svänga ut.

Sant. Vet inte hur många gånger jag sett dårar göra sina livsfarliga omkörningar för att sedan likväl komma till samma parkering som jag, samtidigt, eller stå precis framför mig vid samma rödljus fem minuter senare, stå i samma bilkö mm mm. De har ju inte koll på att jag är samma bil de just gjorde en livsfarlig omkörning framför men jag memorerar bilar som beter sig så här så jag har koll på dom och vet att deras hetskörningar inte lönade sig. Den dag de krockar kan man ju undra vad det var de egentligen hade så bråttom till.
  • Anonym (gah)
    Anonym (Tröttsamt!!!) skrev 2019-03-08 16:14:58 följande:

Varje dag till och från jobb kör jag samma sträcka på motorvägen, oftast i rusningstrafik. Och varje dag är där fullt med bilar i omkörningsfilen som kör i 80-90km/h istället för 110km/h som det är skyltat. I högerfilen går det ännu saktare. Då pratar vi 50-80km/h. Alltså rena trafikfaror!

Jag kan inte förstå varför man inte kan hålla hastigheten. Hade alla kört som man skulle så hade vi inte haft så seg rusningstrafik.

Till er som ligger i omkörningsfilen men inte klarar hålla hastigheten vill jag påminna om att hålla er i höger fil tills ni hittat gasen. Just nu stoppar ni bara upp all trafik och skapar farliga situationer där risken finns att man inte hinner bromsa i tid.

Tänk att det alltid är någon som tycker sig ha tolkninsföreträde till allting.

Nu har det snöat och frusit på de senaste dagarna. Jag antar att det inte är alltför vackert väglag ute.

Eller så är folk trötta, folk försöker hålla avstånd.

Det värsta är ju när man istället åker på en 2+1 väg och så kommer såna stolpskott som DU bakom och lägger sig och önskar att jag helst försvann ur ditt synfält så du kunde köra några km fortare i timmen... Är inte DET lika trafikfarligt som att ligga sakta på motorvägen?

DU vet ju inte orsaken till VARFÖR de kör så sakta. Det enda DU fokuserar på är att DU inte får komma fram. Innan du klagar på andra, tänk efter hur DU själv kör i trafiken. Sätt en filmkamera i bilen, eller be en kompis följa efter på säkert avstånd och filma när DU kör och tittasen när du är redig nog att reflektera över DITT eget beteende i trafiken.

När sådana som DU kommer på en 2+1 väg och lägger sig i arslet, då lättar jag gladeligen på gasen för att DU ska fatta att du ligger aldelles för nära.

Jag kan omöjligt tro att DU har reflexer nog att hinna stanna om jag måste bromsa hårt av trafiksäkerhetsmässiga skäl. Men problemet är att DU liksom många andra har en så nförbanskad övertro på sin förmåga att det snarare är DU som är farlig i trafiken.
  • Anonym (S)
    sextiotalist skrev 2019-03-11 09:24:25 följande:

Och lägg till en grundläggande fysisk lag, ju mer rörlig massa som ska in på samma volym, desto långsammare rör sig massan. Det gäller även bilar, ju mer bilar på samma väg, desto långsammare blir rytmen. Det går att ha en högre rytm om alla höll exakt samma hastighet, hade exakt samma egenskaper (bil och förare), men så är inte verkligheten, men även där finns det ett maxtak innan hastigheten sjunker.

Ja, bromsträckan förändras ju inte heller bara för att det är fler bilar ute, du behöver fortfarande en viss sträcka för en viss hastighet. Avstånd behövs fortfarande. I rusningstrafik fungerar omkörningsfiler som fördelningsfiler.
  • Anonym (Kalle)

Du vill alltså att trafiken ska flyta lika smidigt under rusningen som andra tider på dygnet, fast det är kanske dubbelt så mycket trafik ute?

Dream on...

Jag pendlar varje dag, kör en bit motorväg också. Ligger alltid i vänsterfilen, det går ungefär i samma hastighet i båda filerna, det är först i slutet som vänsterfilen kör fortare än högerfilen, eftersom de flesta i högerfilen ska ut på en annan motorväg, medan vi som ligger i vänsterfilen ska rakt fram. När jag går på motorvägen i rusningstid så ligger jag i högst 40 km i timmen. Så ser det ut i rusningstid, man samsas om det lilla utrymme som finns. Visst har jag haft otåliga bilister bakom mig, men jag klämmer inte in mig mellan två andra bilar i högerfilen när jag har en lång rad med bilar framför mig som kör i samma hastighet som jag gör, bara för att någon tänker "jag är Gud, flytta er allihopa så JAG kommer fram".

Du verkar väldigt ovan vid rusningstrafik. Min partner jobbar oregelbundna tider, och häpnar alltid de få gånger vi samåker. Men vi som kör i rusningen varje dag vet att det inte fungerar som det gör ett par timmar senare.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (S) skrev 2019-03-11 09:36:21 följande:
    Ja, bromsträckan förändras ju inte heller bara för att det är fler bilar ute, du behöver fortfarande en viss sträcka för en viss hastighet. Avstånd behövs fortfarande. I rusningstrafik fungerar omkörningsfiler som fördelningsfiler.
    Exakt så är det.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2019-03-11 05:56:17 följande:
    Det är vi ense om, men diskussionen gällde också vilken hastighet man skulle hålla när man kör om.
    ...och svaret på det är ju högre hastighet än den man kör om... :)
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2019-03-11 12:16:52 följande:
    ...och svaret på det är ju högre hastighet än den man kör om... :)
    Det är vi nog överens om :).
    Men om man ser till hur det fungerar under rusningstrafik (dvs när båda filerna är fulla med billar) så brukar det inte fungera så. Ibland glider högerfilen snabbare (speciellt när man närmar sig en avfart där många åker av och få åker på) och ibland är vänsterfilen snabbare. Dvs den tiden som ts klagar på, det är när det avviker från normalt.
    Ofta är det svårt, pga tät trafik, att byta fil, utan man får snällt ligga kvar i den filen man blivit "tilldelad" och ha mycket god framförhållning om man ska svänga av
Svar på tråden Kan du inte köra rätt hastighet så ligg inte i omkörningsfilen!!!!!