Anonym (Tröttsamt!!!) skrev 2019-03-11 08:51:42 följande:
Nja... tråden handlar inte om att hålla höger, som du skrev. Kanske därför det blivit så fel.
Tråden har följande budskap/syfte som jag vill förmedla; Jagvill att folk ska lära sig trafikregler, trafikvett, respekt och lära sig köra bil så även rusningen fungerar!
Ja, och du klagade på att trafiken gick långsamt under rusningstrafik, ja, det gör den, för att det är mycket bilar på vägarna och då sjunker hastigheterna. Jag har kört i 30 förbi Lund många gånger (på motorvägen).
Ja, vänsterfilen är den som ska användas till omkörning, det gäller alla fordon, även en buss eller långtradare får använda vänsterfilen för omkörning (för det finns fordon som får gå långsammare, t.ex bil med släp, max 80) även om de inte får köra 110. Lägger väl till om det inte finns ett förbud mot detta.
Sedan ska man även anpassa farten till rådande förhållande (trafikrytm, väglag, sikt), dvs ligger vänsterfilen i 90-100, så är det den hastigheten som gäller.
Man ska även hålla avstånd (även i vänsterfilen).
Vänsterfilen är ingen "fri-fart"-fil, vilket vissa tycks tro
Lite festligt, när jag bilpendlade i Stockholm (åkte E4:an norr om Stockholm dagligen) så var det aldrig så bra flyt (trots att hastigheterna var lägre) och gick så snabbt hem, som när trafikpolisen hade utökad bevakning. De där dårarna som hetskörde (som faktiskt är mer orsak till omotiverade köer än de som gör en omkörning under lägre hastighet) höll hastigheterna och avstånden.
Så om du vill bidra till en bra trafikrytm och säker körning, ta det lugnt, låt den långsamma föraren göra sin omkörning utan att ligga i bakom på denne. Håll avstånden och tänk framåt.
Jag har GPS, som de flesta, i bilen, och faktiskt, så brukar inte en långsam förare framför mig i vänsterfilen påverka den totala restiden märkbart, kanske ett par minuter i slutändan.
Både sambon och jag kör lite snabbare än vad som är tillåtet, men ingen av oss lägger oss tätt bakom och kan ta det lite lugnare om det behövs. Jag använder både backspegeln (för att göra en bedömning när man kan köra om) och sidospeglar/döda vinkeln för att avgöra om det går att svänga ut.