• Anonym (ts)
    Äldre 9 Mar 17:50
    902 visningar
    20 svar
    20
    902

    CSN och sjukskrivning?

    min mamma är svårt sjuk och kommer inte leva länge till... inser att jag inte kommer att klara av att plugga, då jag knappt tar mig upp ur sängen. jag har csn lån och behöver ju det för att klara mig. kan man sjukskriva sig och ändå få csn eller? hur gör man? och hur långtid blir man sjukskriven?

  • Svar på tråden CSN och sjukskrivning?
  • Äldre 9 Mar 18:02
    #1

    Beklagar din förlust. Sjukanmäl dig så snart som möjligt till försäkringskassan. Efter 14 dagar behöver du ett läkarintyg. Hur länge du kan bli sjukskriven beror helt på ditt mående. Men det är vanligt med 2-3 veckor i det akuta skeendet.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 9 Mar 18:19
    #2

    Du kan inte få CSN och vara sjukskriven samtidigt. Du får sjukskriva dig och vända dig till försäkringskassan. Men glöm inte att meddela till CSN, annars kommer du att bli återbetalningsskyldig.

    Jag beklagar verkligen din situation. Det låter jättetufft.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Mar 19:02
    #3

    Jag har läst på csn och försäkringskassan och blir bara förvirrad.. om man studerar kan man väl inte få pengar från fk? Och det tar väl jättelångtid att få pengar från dem? läste någonstans att csn inte bryr sig om det inte påverkar resultatet. jag praktiserar just nu så poängen kommer förhoppningsvis inte påverkas. Läste någonstans att vissa bara anmäler sjukdom det till skolan. Måste inte skolan anmäla fråvaro till CSN för att man ska bli av med pengarna? Det gör väl inte skolan om man sjukanmäler sig?

  • Anonym (..)
    Äldre 9 Mar 19:06
    #4

    Du sjukanmäler dig till fk och skickar in läkarintyg. Då kommer csn att ta hänsyn till att du är sjukskriven och du får behålla ditt csn. Dom kommer dessutom att ta hänsyn till om du inte lyckas med så bra betyg

  • Anonym (....)
    Äldre 9 Mar 19:15
    #5
  • Äldre 9 Mar 19:17
    #6
    Anonym (ts) skrev 2019-03-09 19:02:54 följande:
    Jag har läst på csn och försäkringskassan och blir bara förvirrad.. om man studerar kan man väl inte få pengar från fk? Och det tar väl jättelångtid att få pengar från dem? läste någonstans att csn inte bryr sig om det inte påverkar resultatet. jag praktiserar just nu så poängen kommer förhoppningsvis inte påverkas. Läste någonstans att vissa bara anmäler sjukdom det till skolan. Måste inte skolan anmäla fråvaro till CSN för att man ska bli av med pengarna? Det gör väl inte skolan om man sjukanmäler sig?

    Det är försäkringskassan som sköter bedömningen av sjukskrivningen. Om de godkänner den så får du behålla CSN trots att du inte presterar nåt under tiden. Så länge som du kan delta i praktiken ska du inte vara sjukskriven.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Mar 20:41
    #7

    men om sjukskrivningen inte påverkar poängen? får man behålla csn då trots att man inte är i skolan/praktiken? tror inte ens jag fixa att ta mig till en läkare...

  • Äldre 9 Mar 21:15
    #8
    Anonym (ts) skrev 2019-03-09 20:41:00 följande:
    men om sjukskrivningen inte påverkar poängen? får man behålla csn då trots att man inte är i skolan/praktiken? tror inte ens jag fixa att ta mig till en läkare...

    Antingen så är du helt sjukskriven eller så är du helt studerande, det finns inget mellanting. Du kan sjukanmäla dig och vara hemma från skola/praktik i 14 dagar innan du behöver ta dig till en läkare. Men du måste anmäla till FK första dagen du stannar hemma.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tiina8­7
    Äldre 9 Mar 21:45
    #9
    Mantrasina skrev 2019-03-09 18:19:50 följande:

    Du kan inte få CSN och vara sjukskriven samtidigt. Du får sjukskriva dig och vända dig till försäkringskassan. Men glöm inte att meddela till CSN, annars kommer du att bli återbetalningsskyldig.

    Jag beklagar verkligen din situation. Det låter jättetufft.


    Jodå, om försäkringskassan godkänner sjukskrivningen och man är sjukskriven k mer än 30 dagar aå för man fortsatt CSN ubder sjukskrivningen. Och det räknas av från lånet. Det är istället för sjukpenning.
  • Anonym (My)
    Äldre 9 Mar 22:27
    #10

    Du kan även ha rätt att ta ut anhörigdagar för din mamma. Då får du pengar från fk för att vara med din mamma och kan ta ett uppehåll från studierna. Hennes läkare behöver fick skriva ett intyg så att du kan utnyttja dom

  • Anonym (My)
    Äldre 9 Mar 22:28
    #11
  • Äldre 9 Mar 22:45
    #12

    Här finns information om vård av närstående för studenter:. www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/vard-av-narstaende.html


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 11:58
    #13

    Blir osäker då jag hittade något som heter särskilda skäl på csn. där står det med svårt sjuk anhörig och avliden anhörig... då verkar man inte behöva ha en sjukskrivning. dock intyg från den anhörigas läkare och det vet jag inte hur jag ska få. vet inte ens vem det är.

  • Äldre 12 Mar 12:19
    #14
    Anonym (ts) skrev 2019-03-12 11:58:55 följande:

    Blir osäker då jag hittade något som heter särskilda skäl på csn. där står det med svårt sjuk anhörig och avliden anhörig... då verkar man inte behöva ha en sjukskrivning. dock intyg från den anhörigas läkare och det vet jag inte hur jag ska få. vet inte ens vem det är.


    Prata med din mor eller någon annan nära anhörig.


  • Äldre 12 Mar 12:25
    #15
    Anonym (ts) skrev 2019-03-09 19:02:54 följande:

    Jag har läst på csn och försäkringskassan och blir bara förvirrad.. om man studerar kan man väl inte få pengar från fk? Och det tar väl jättelångtid att få pengar från dem? läste någonstans att csn inte bryr sig om det inte påverkar resultatet. jag praktiserar just nu så poängen kommer förhoppningsvis inte påverkas. Läste någonstans att vissa bara anmäler sjukdom det till skolan. Måste inte skolan anmäla fråvaro till CSN för att man ska bli av med pengarna? Det gör väl inte skolan om man sjukanmäler sig?


    Se svar i din andra tråd
  • Anonym (Qwe)
    Äldre 12 Mar 12:59
    #16

    Om du har läkarintyg så får du behålla CSN, Kontakta CSN med en gång så det blir rätt med formalian.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 12 Mar 17:09
    #17

    ja om hon ändå kunde svara....

    min fundering är om det då skulle räcka att hänvisa till den här händelsen, eller om jag behöver vara sjukskriven också? förstår inte hur dom menar.

  • Tiina8­7
    Äldre 12 Mar 17:58
    #18
    Anonym (ts) skrev 2019-03-12 17:09:32 följande:

    ja om hon ändå kunde svara....

    min fundering är om det då skulle räcka att hänvisa till den här händelsen, eller om jag behöver vara sjukskriven också? förstår inte hur dom menar.


    Du får vända dig till det ställe/avdelningen din mor vårdas. Det är hennes behandlande läkare som skriver intyg. Du har väl fått besked av en läkare att hon är döende?
  • Äldre 12 Mar 18:15
    #19
    Anonym (ts) skrev 2019-03-12 17:09:32 följande:
    ja om hon ändå kunde svara.... min fundering är om det då skulle räcka att hänvisa till den här händelsen, eller om jag behöver vara sjukskriven också? förstår inte hur dom menar.

    Sjukskrivning är ett betydligt säkrare kort än särskilda skäl om du under en lång period inte tar dig ur sängen (både före och efter dödsfallet).
    Särskilda skäl är lite mer åt ?jag missade tentan pga att pappa krockade med bilen och jag har vakat på IVA i tre dygn innan han dog - därefter har studierna fungerat relativt bra?-hållet. Rejält överdrivet men jag tror du fattar poängen. Eftersom du inte vet när du är på babab igen - sjukanmäl dig!
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 12 Mar 18:50
    #20
    Anonym (ts) skrev 2019-03-12 17:09:32 följande:

    ja om hon ändå kunde svara....

    min fundering är om det då skulle räcka att hänvisa till den här händelsen, eller om jag behöver vara sjukskriven också? förstår inte hur dom menar.


    För att undvika att inte få csn nästa termin måste du ha någon form av intyg, en sjukskrivning eller vård av närstående. Fixa!
Svar på tråden CSN och sjukskrivning?