• erikaABC

Tror du på Gud?

Tror du på Gud?
    Skriv gärna en kommentar också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du på Gud?
  • erikaABC
    Pentra skrev 2019-03-10 16:08:12 följande:

Eg så måste TS först definiera "Gud". Men, jag tog mig friheten att se det som att det avsågs gälla religionens Gud, så jag röstade nej. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Nu blir jag nyfiken. Det låter som det finns någon Gud du kan säga ja till? Kan du berätta om den Guden?
  • erikaABC
    Mackan1978 skrev 2019-03-09 22:05:54 följande:

Absolut!

Vad får dig att vara säker?
  • erikaABC
    flygrl skrev 2019-03-09 22:49:32 följande:

Gudstron e bland det mest grundläggande i mitt liv.

Hur yttrar det sig?
  • erikaABC
    Aniiee skrev 2019-03-09 23:01:45 följande:

Nix. Tror inte jag har dna:t för det =P

Aniiee skrev 2019-03-09 23:01:45 följande:

Nix. Tror inte jag har dna:t för det =P

Tänker du att det skulle vara medfött?
  • erikaABC
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-10 07:31:03 följande:

Jag ser ingen anledning att tro på någon av de osannolika religiösa myterna.

Ok. Men kan man ändå tro på någon Gud?
  • erikaABC
    Anonym (-) skrev 2019-03-09 23:07:40 följande:

Nej! Det är 2019! Vi är mer upplysta nu än någonsin! VEM tror på gud!? Spöken!? Andar!? Troll!? Älvor!? Monster!? Näcken!? Varulvar!? Tomten!? Påskharen!? Regeringen!? You name it!

Är man en idiot om man tror på Gud?
  • erikaABC
    Anna1234 skrev 2019-03-10 09:31:16 följande:

Vilken gud syftar du på? Det finns ju väldigt många att välja på...

Vilket också är min anledning till att jag absolut inte tror på den kristna guden (eller någon annan gud heller), vilken gud du tror på är relaterat till var du bor, inte vilken påverkan guden har haft på dig. Om gud fanns hade han haft samma saker att säga oavsett var på jorden du befann dig, inte låtit flera miljarder människor hamna i helvetet för att de råkade bo på en plats dit missionärerna aldrig kom.

Ok, en väldigt "sträng" Gud där det är kört om man inte hört talas om en viss religion, tom med så kört att man hamnar i helvetet.
  • erikaABC
    Anonym (jaha) skrev 2019-03-10 09:36:52 följande:

det är först när man har det riktigt jobbigt i livet som man börjar tro på gud tror jag. då man känner sig helt maktlös och Inte har någon annanstans att vända sig. därför pensionärerna på senare där får en gudstro. osv.

ibland kan jag tänka att vissa personer verkligen dykt upp som änglar i mitt liv och i de fallen blir jag smått religiös.. Hur kom det sig att den underbara personen fanns där just då för mig? och liknande ..

Att se Gud i medmänniskan?
  • erikaABC
    Crash Man skrev 2019-03-10 15:23:50 följande:

För mig är det helt omöjligt att kunna rationalisera en tro på Gud.

Finns det något annat sätt att tro på Gud?
  • erikaABC
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-10 15:27:08 följande:
    Av det du räknade upp är spöken/andar det jag tror på. Jag har själv sett spöken vid två tillfällen.
    Vill du berätta?
  • erikaABC
    Anonym (Nope) skrev 2019-03-10 17:28:28 följande:

Nej jag tror inte på sagor som står skrivna i någon gammal bok. Är förvånad att så många som 28% tror på dessa sagor men ok, det är ju inne att vara konservativ och bakåtsträvande just nu så.....

Frågan gällde om man tror på någon Gud, inte om man tror på allt som står i religiösa böcker.
  • erikaABC
    Anonym (Nope) skrev 2019-03-10 17:42:11 följande:

Jaha så du menar att man kan tro på Gud utan att tro på det som står i bibeln, koranen eller annan valfri sagobok? Nu börjar det bli väldigt flummigt tycker jag
    Flummigt och flummigt. Jag har hört personer som säger "jag är kristen på mitt eget sätt"- De  tror på Gud men sväljer inte allt som kyrkan står för elelr tror på allt i Bibeln. Låter det konstigt?
  • erikaABC
    plättarmedsylt skrev 2019-03-10 17:53:05 följande:

Vilken gud syftar du på? Tror du själv på den guden?

Inte någon specifik. Jag är nyfiken på om ni tror på någon Gud överhuvudtaget.
  • erikaABC
    Anonym (Godfirst) skrev 2019-03-10 17:54:53 följande:

Absolut, den kristna Guden- Jesus

Hur kom du fram till det?
  • erikaABC
    Pentra skrev 2019-03-10 19:03:43 följande:

Gud=JHWH=Jschwjsch=Vishetskonung=Man ... Gudinna=JHRH=Jschrjsch=Vishetsdrottning=Kvinna ... ... Gud/Gudinna har i verkligheten, och från början, inte något som helst med den uppdiktade och förvrängda religionen att göra. JHWH alias ?konung? och JHRH alias "drottning" har alltså ingenting med varken religion eller hierarki att göra; utan dessa är enbart ranger/titlar som visar en människas spirituella och medvetanderelaterade nivå av evolution. Och, har man nått denna nivå då bär man på många gedigna kunskaper, mycket värdefull vetande och stor visdom. ... ... Med vänlig hälsning, Pentra
    ok , tack för din beskrivning. Är det något du kommit fram till själv eller delar du denna tro med andra?
  • erikaABC
    Anonym (Godfirst) skrev 2019-03-10 19:19:27 följande:
    Blev djupt berörd av Gud vid en jobbig fas, utan att jag egentligen sökte, när jag sedan sökte Honom, genom att läsa i bibeln upplevde jag att Han talade till mig, ord av vägledning och kärlek. Efter det vet jag att det finns en dimension till i livet, en där jag kan vara fri i Gud, där jag kan be för andra än mig själv, och att Han hör bön.
    Det var fint att läsa.
  • erikaABC
    Aniiee skrev 2019-03-10 20:10:49 följande:
    Det finns ett fåtal små undersökningar/studier som visar på att det finns en genetisk komponent i gudstro.

Jag skrev det dock mest på skämt.
    ok, låter spännande. Man undrar ju om det stämmer?
  • erikaABC
    flygrl skrev 2019-03-11 02:02:22 följande:
    Jag upplevar att Gud finns närvarande i mitt liv, att Han ser mig och lyssnar när jag talar med Honom. Sen så tror jag Gud finns till lika mycket för alla människor, att Han älskar alla.

Bönen alltså samtalet med Gud e viktig för mig liksom att regelbundet gå i kyrkan och delta i mässfirandet. Jag e katolik men också anhängare av La Regla Lucumi dvs va utomstående ofta kallar Santeria.

Mina föräldrar e afrolatinos alltså svarta från Latinamerika och La Regla Lucumi e som en sammansmältning av katolicism och den afrikanska religion våra förfäder tog med sig när dom kom som slavar från Afrika. Den har hjälpt mina förfäder överleva dom svåra tiderna i slaveri, gett hopp och mening så det sammanbinder mig med mina förfäder och min historia. Tron ger mening, hopp och kontinuitet till min tillvaro.

Jag tvingar den inte på nån annan och respekterar andras sätt och se på tillvaron MEN det här e min tro.
    Tack för din berättelse.
Svar på tråden Tror du på Gud?