• Utbrytarkonst

Vad tycks om dessa namn?

Vad tycker ni om var och ett av dessa namn och vilket är din favorit om du måste välja? Ni får gärna rangordna alla namnen också.

Ingrid

Sigrid

Astrid

Edith

Kerstin

Greta

Ingeborg

Britta

Alma

Vera

Vanja

• Svar på tråden Vad tycks om dessa namn?
  • MaaxMaax
    Topp:
    Vera
    Vanja
    Alma

Varken eller:
    Edith
    Greta
    Astrid

Gillar inte:
    Ingrid (namnet är väll ok egentligen men har dåliga erfarenheter)
    Sigrid

Ogillar absolut:
    Kerstin
    Britta
    Ingeborg

Simul Justus et Peccator
  • fluu

Älskar absolut alla namnen. Britta kulle jag dock stava med ett t. Vanja kaaaanske jag skulle välja bort pga att det är ett ryskt smeknamn på Ivan. Sigrid kan ge tråkiga smeknamn i form av "Sigge" eller liknande. Ingeborg kan bli"Bojan", vilket jag starkt ogillar.

Astrid är min absoluta favorit på din lista.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nandez

Ingrid
    Astrid
    Edit
    Ingeborg

gillar jag

Vera är det namn jag gillar minst.

• Anonym (A)

Det enda jag gillar hyfsat är Alma. Resten gillar jag inte. Kan inte ens rangordna dem. Alma hamnar på plats 1 och resten på delad sistaplats.

• Lilyje

Gillar

Astrid

Ingrid

Sigrid

Kerstin

Neutral

Greta

Britta

Alma

Vanja

Ogillar

Edith

Ingeborg

Vera

Kommer själv döpa vår tös som kommer i April till Astrid :)

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (G)

Gillar alla utom Astrid och Ingeborg. Astrid är ett riktigt hatnamn för mig. Vet inte varför bara ogillar det skarpt. Så hårt och tråkigt.

• Woohooo
    1. Greta
    2. Vera
    3. Vanja
    4. Edith
    5. Kerstin
    6. Alma
    7. Astrid
    8. Ingrid
    9. Sigrid
    10. Britta
    11. Ingeborg

Blev kär i namnet Greta när en bekant fick en liten Greta Oskyldig

• Anonym (-)

Ingrid är finast.

Alma är för vanligt och betyder dessutom typ själ eller nått på spanska. Dock funkar det ju överallt i världen, så därför är det namnet ett av de bättre.

Men Ingrid är sååååå vackert!

• Anonym (Liv)
    Rangordning från bästa (överst) till sämsta (nederst) enligt mig: 
    Alma - Superfint namn. Har det själv på min namnlista. 
    Vera - Har också Vera på min namnlista. Älskar korta namn, och tycker det känns som Alma och Vera är en bra blandning av gulliga men stabila/rejäla. Det tråkiga är dock att namnen är så himla vanliga nu för tiden, men de är fortfarande superfina i sig. 
    Astrid/Sigrid/Ingrid - Dessa namn går lite i samma stil för mig och är också superfina. Skulle inte döpa mina barn till dessa namnen själva då jag generellt föredrar lite kortare och gulligare namn, men det är absolut superfina namn.  
    Edith/Britta/Kerstin - Dessa namn känner jag mig lite osäker till. Tycker namnen är supersöta på ett sätt, men har lite svårt för dem på ett annat sätt. För mig känns namnen lite hårda på något vis. Tror de kan vara superfina när det verkligen passar till personen som bär namnet, men tror det är svårare att matcha.    
    Vanja - Har svårt att hitta en generell åsikt om namnet. Har mött vissa personer som heter Vanja där jag tycker om namnet jättemycket, medan jag tycker det kan bli ganska fult på andra personer. Det är väl främst när män heter Vanja som jag inte gillar det kanske. 
    Ingeborg - Gillar inte alls namnet Ingeborg. Tänker på fingerborg. 
    Greta - Gillar inte heller namnet Greta. Vet inte varför. Känns grötigt på något sätt. 
  • Anonym (Sssss)
    Utbrytarkonst skrev 2019-03-12 12:55:25 följande:

Vad tycker ni om var och ett av dessa namn och vilket är din favorit om du måste välja? Ni får gärna rangordna alla namnen också.

Ingrid

Sigrid

Astrid

Edith

Kerstin

Greta

Ingeborg

Britta

Alma

Vera

Vanja

Gillar Ingrid, Sigrid, Astrid, Vera, Greta

Gillar inte; Ingeborg, Alma, Britta, Kerstin, Edith
  • Grusibrallan1

Ingrid - Fint, låter vackert när man säger det högt

Sigrid - känns som om varannat barn heter det och låter lite för gulligt för min smak.

Astrid - samma som Sigrid

Edith - börjar bli samma som för Sigrid och Astrid, men inte riktigt där än. Föredrar det framför Sigrid och Astrid.

Kerstin - har egentligen inte något emot namnet i sig, men får mig att tänka på den strängaste dagisfröken från när jag var liten.

Greta - bara nej. Det finns tyvärr inget behagligt alls med det namnet.

Ingeborg - Ja! Älskar namnet. Vet egentligen inte varför, men det känns som om det passar i alla åldrar och som ett kraftfullt namn. Min favorit på listan.

Britta - förutom vad alla kommer att rimma namnet med så gillar jag det bara inte.

Alma - egentligen inte så fasilight namn, men när jag tänker på en Alma så tänker jag på en extremt tystlåten person som dessutom är väldigt tråkig. Känner ingen Alma, men det var tanken jag fick.

Vera - fint namn. Passar alla åldrar.

Vanja - om man har ryskt påbrå, eller gillar ?sommaren med Vanja? så kanske det kan fungera. Jag tycker att namnet i sig är gräsligt, men vet inte riktigt varför.

• annieh897

Favoriter: Alma och Vera.

Gillar: Astrid, Edith

Är ok: Greta, Sigrid, Ingrid

Inte förtjust i övriga.

• Anonym (E)

[quote=79499879][quote-nick]Utbrytarkonst skrev 2019-03-12 12:55:25 följande:[/quote-nick]

Ingrid

Sigrid

Astrid

Edith

Kerstin

Greta

Ingeborg

Britta

Alma

Vera

Vanja

[/quote

Gillar mycket:

Edit: Föredrar stavning Edith, tänker på Edith i boken "flickan med glasfågeln" samt några andra böcker om en Edith.

Astrid: Älskar det namnet, vackert samtidigt som det är kraftigt och tänker på en tjej som gick i min klass förr som hette så och var en glad, söt och rolig flicka????.

Tycker är OK:

Greta: ett sött namn som för tankarna till en gladlynt 3åring med bruna flätor och fräknar. ????Men får mig samtidigt att tänka lite grötigt och på hans å Greta (som jag aldrig gillat).

Kerstin: tänker på min gamla sexårsfröken som var snällast och ganska gammal. Fint minne men tänker på en gumma.

Tycker att resten av namnen är fullkomligt Gräsliga, Sigrid är OK och gulligt men restennär helt gräsliga.Ingeborg vad f?n e det? Stackars barn!

• Anonym (Folkvagn)

Gillar:

Britta

Kerstin

Greta

Gillar men är för vanliga:

Ingrid

Alma

Astrid

Sigrid

Gillar inte:

Ingeborg

Vanja

Vera

• snafel

Ingrid är fint.
    Alla andra GRÄSLIGT FULA.
    Ser ut som om du gått igenom Sagan om Isfolket och tagit alla snaskiga tantsnusknamn du kunde hitta.

Svar på tråden Vad tycks om dessa namn?