• Anonym (Inte rasist)

CA hört uttrycket?

Okej nu är det tydligen tabu att ha flätor, braids, rasta flätor, ja alla dessa olika namn du kan tänka dig. Tänk när ni är utomlands och barnen vill ha snygga flätor från någon som flätar på gatan. Dont do it. Det är CA som står för cultural appropiration.

De anser att det är förtryck om vi vita gör flätor av alla dess slag. För i deras kultur har det varit negativt.

Men varför får mörka ha det och varför har dom det fortfarande om det står för något negativt???

Varför får inte vita ha det för att visa att man ska strunta i det dåliga och hylla detta då det kan i mångas ögon betraktas som vackert?

De mörka gör ju så det blir rasistiskt!! Man gör inte flätor för att förtrycka andra kulturer!!

Men om det är förtryck så borde de mörka sluta använda direkt!! Herregud vad kränkta människan blivit för allt!

Sluta få allt verka rasistiskt eller som att vi förtrycker och nedvärderar kulturer!

• Svar på tråden CA hört uttrycket?
  • Anonym (Inte rasist)

Ursäkta, men flertal mörka ska tycka så synd om sig själva. Jag skriver ?mörka? då de själva skriver om olika raser!! Vi är tydligen inte bara människor ?suck?.

Jag är usel på att skriva men hoppas ni förstår vad jag vill komma fram till!!

• Panduro

Tror att de menar att vita "stjäl" de svartas kultur. Har dock svårt att tro att så många svarta bryr sig.

• Mrs Moneybags

Tro mig, det är ingen av oss som bryr sig om vita små barn har flätor från semesterresan. Vi tycker det är lika gulligt som alla andra. 

Däremot är det nog många som reagerar på t ex den nya kulturministern som har locks, en frisyr som inte kanske skulle ha funkat på en svart minister. Det är det som är resultatet av CA. 

Du, som vit person kan ha locks och bli minister. Jag, som svart person kan överhuvudtaget inte få jobb med locks. Det är en av de många skillnaderna på att vara svart och vit. 

När kulturministerns make dessutom påstår att han är en del av aboriginerna, så får man känslan av kulturellt vilsna själar som måste ikläda sig andra folkslags kulturella uttryck för att hitta någon samhörighet med andra människor. Sorgligt. 

• Anonym (Panda från Uganda.)
    Mrs Moneybags skrev 2019-03-13 14:20:57 följande:

Tro mig, det är ingen av oss som bryr sig om vita små barn har flätor från semesterresan. Vi tycker det är lika gulligt som alla andra. 

Däremot är det nog många som reagerar på t ex den nya kulturministern som har locks, en frisyr som inte kanske skulle ha funkat på en svart minister. Det är det som är resultatet av CA. 

Du, som vit person kan ha locks och bli minister. Jag, som svart person kan överhuvudtaget inte få jobb med locks. Det är en av de många skillnaderna på att vara svart och vit. 

När kulturministerns make dessutom påstår att han är en del av aboriginerna, så får man känslan av kulturellt vilsna själar som måste ikläda sig andra folkslags kulturella uttryck för att hitta någon samhörighet med andra människor. Sorgligt. 

Var och en i sin fålla. Bongotrummor till bongofolket och kavaj till kavajfolket. Nåde den som inte beter sig i enlighet med sin förutbestämda etniska särart.

Du vet väll att dreads finns på många platser i världen (Indien bland annat). Finns också omskrivet i Bibeln.

Hur tycker du man ska göra i min familj (min fru är kritvit)? Ska vi lyssna på olika slags musik ska vi uppfostra barnen i två separata kulturer eller får vi fortsätta att vara den blandfamilj som vi faktiskt är.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Panda från Uganda.) skrev 2019-03-13 15:01:26 följande:
    Var och en i sin fålla. Bongotrummor till bongofolket och kavaj till kavajfolket. Nåde den som inte beter sig i enlighet med sin förutbestämda etniska särart.

Du vet väll att dreads finns på många platser i världen (Indien bland annat). Finns också omskrivet i Bibeln.

Hur tycker du man ska göra i min familj (min fru är kritvit)? Ska vi lyssna på olika slags musik ska vi uppfostra barnen i två separata kulturer eller får vi fortsätta att vara den blandfamilj som vi faktiskt är.
    Jag har inga åsikter om din familj, var och en gör som den vill.

Men det handlar inte om kavaj vs bongotrumma. 

Dina barn får två kulturer varken de vill det eller ej - så var det för mig i alla fall och det var underbart.
Svar på tråden CA hört uttrycket?