• Anonym (Panik­slagen­)
    Äldre 14 Mar 20:52
    456 visningar
    14 svar
    14
    456

    Borde jag ansöka om ensam vårdnad?

    Hej, jag ska försöka göra en lång historia kort.

    Jag och pappan till min dotter separerade när hon var 3, det var 7 år sen och hon är nu 10.

    Han träffade en ny inte så långt efter, och varken han eller hon är svenska och de ogillar Sverige, så de bestämde sig för att flytta till Spanien (trots att jag bönade och bad att han skulle stanna eftersom vår dotter skulle bli så ledsen). Efter det har de bott i Grekland, Spanien igen, och nu på Cypern. De har inga fasta jobb utan flyttar som sagt runt och bor i andra hand. 

    Vår dotter har åkt dit alla lov, men saknar honom ändå väldigt mycket och gråter ofta, så för att vara snäll mot båda lät jag henne flytta dit ett år nu när hon går i fyran. Vi skrev (dumt nog) aldrig något kontrakt, men jag var tydlig med att det gällde ett år när hon inte har några centrala prov osv, och vi har det iallafall nedskrivet i mailkonversation. 

    Men nu har drygt halva tiden gått och allt har förvandlats till en mardröm. Nu har han tutat i henne att eftersom hon har bott med mig i några år så är det 'rättvist' att han bor hos honom i några år. Hon är som förbytt, säger att hon vill gå i skolan där, svarar inte tillbaka om jag säger att jag saknar henne och är allmänt kall mot mig, upprepar bara att 'det är hon som vill, inte pappa som har bestämt'. Men jag känner ju henne och vet när hon säger saker som är inövade.

    Han säger att 'hon får bestämma' trots att hon bara är 10, tänker inte alls på att han skadar henne genom att låta henne välja mellan sina föräldrar och nu har han själv startat ett ärende hos familjerätten så nästa vecka ska vi ha samarbetssamtal över skype. 
    Jag vet att mycket väger åt min fördel (jobb, stabilitet osv), men faktum kvarstår ändå att han har övertalat henne att vilja bo kvar där, och han är extremt kall, elak och otrevlig mot mig trots att jag tack vare hans flytt inte har träffat min dotter på två månader.


    Jag har även bett honom skriva på ett papper så hon kan komma tillbaka till sin gamla skola om det nu blir som det var bestämt och hon kommer tillbaka, men han vägrar skriva på.


    Ska hon bo där ett år till måste hon skrivas där, och då kan han starta en rättsprocess därifrån för att få egen vårdnad, och då kommer jag enligt handläggaren vara chanslös. 


    Så nu känner jag att jag borde ansöka om egen vårdnad, eftersom han bryter det vi har bestämt, manipulerar min dotter och vänder henne emot mig, samt vägrar att samarbeta.


    Mest känner jag för att inte låta henne åka tillbaka när hon kommer hit i påsk, men jag är rädd för att han då åker hit och ställer till en scen. 


    Så jag känner mig helt panikslagen och vet varken ut eller in. Och jag vill verkligen inte ansöka om egen vårdnad, men det känns inte som att jag har något val.

    Hur skulle ni ha gjort? Jag är tacksam för alla råd och tips. 


     
  • Svar på tråden Borde jag ansöka om ensam vårdnad?
  • Äldre 14 Mar 21:21
    #1
    +1

    Rent juridiskt vet jag inte vad som gäller. Men du ska nog se till att få hem din dotter så snabbt du bara kan. Skulle tro att om hon är skriven hos dig, och går i svensk skola, så bör det väl inte vara allt för svårt att få hem henne. 

    Men destu längre tid du låter saken bero, destu större är risken att hon blir kvar där.
    Se till att skaffa dig en advokat och sätt igång processen att få hem henne.
    Hon är 10 år och har inte mycket att säga till om i laglig bemärkelse. Inte heller kan hon vid den åldern förstå sitt eget bästa alla gånger.

    Jag skulle i din sits se till att försöka få ensam vårdnad. På det viset behöver du inte oroa dig alla gånger hon åker ner för att hälsa på pappan. 
    Förstår din oro, och kan se varför du  tänkte som du gjorde. Är ju alltid lätt att vara klok med facit i handen..

  • Anonym (Panik­slagen­) Trådstartaren
    Äldre 14 Mar 21:29
    #2
    1234568 skrev 2019-03-14 21:21:36 följande:

    Rent juridiskt vet jag inte vad som gäller. Men du ska nog se till att få hem din dotter så snabbt du bara kan. Skulle tro att om hon är skriven hos dig, och går i svensk skola, så bör det väl inte vara allt för svårt att få hem henne. 

    Men destu längre tid du låter saken bero, destu större är risken att hon blir kvar där.
    Se till att skaffa dig en advokat och sätt igång processen att få hem henne.
    Hon är 10 år och har inte mycket att säga till om i laglig bemärkelse. Inte heller kan hon vid den åldern förstå sitt eget bästa alla gånger.

    Jag skulle i din sits se till att försöka få ensam vårdnad. På det viset behöver du inte oroa dig alla gånger hon åker ner för att hälsa på pappan. 
    Förstår din oro, och kan se varför du  tänkte som du gjorde. Är ju alltid lätt att vara klok med facit i handen..


    Tack för svar. Hon går i vanlig skola där eftersom hon pratar grekiska, men hon är fortfarande skriven här. Det känns bara så fruktansvärt för det känns som att hon verkligen inte kommer att tacka mig om jag tvingar hem henne, utan bara bli arg och kanske vända sig ifrån mig ännu mer.


    Men förhoppningsvis kommer hon förstå när hon blir äldre..

  • Äldre 14 Mar 21:49
    #3

    Visst har du startat en precis likadan tråd tidigare? Fick du inte svar där?

  • Anonym (ace)
    Äldre 14 Mar 21:54
    #4
    +1

    Om vi bortser från ditt mamma-hjärta, vad är det som gör att flickan mår bättre och har bättre akademisk utveckling och bättre vänskapskrets och trygghet hos dig i sverige än hos dem i cypern?

  • Anonym (jk)
    Äldre 14 Mar 22:34
    #5

    Du har endast EN chans att få tillbaka din dotter. Det är när hon kommer hem i påsk. Då stannar hon här. Du kanske ska ligga lite lågt ett tag så att han inte anar oråd och inte låter henne åka.
    Vadå ställer till en scen? Ska du mista din dotter för att någon kanske ställer till en scen? Öppna inte dörren om han dyker upp, och det lär inte vara troligt. Förresten lär han ställa till den scenen förr eller senare i alla fall om det blir bråk om dottern.
    Ta din chans nu och var inte ryggradslös.

  • Anonym (Tyst)
    Äldre 14 Mar 22:55
    #6

    Håller med (Jk). Säg inget varken till exet, dottern eller familjerätten. Och passa på när hon kommer till påsk att inte låta henne återvända till pappan. Vill hon flytta dit efter gymnasiet så kan hon altid göra det då, men då vet du i alla fall hur hon har det under tiden hos dig.

    Sen skulle jag nog passa mig med att låta henne åka ditt på lov framöver, för han kan lika väl behålla henne som du kanske kommer att göra nu.

  • Äldre 14 Mar 23:02
    #7

    Varför har mamman större "rätt" till dottern än pappan?

  • Äldre 14 Mar 23:14
    #8
    EmberEyes skrev 2019-03-14 23:02:11 följande:

    Varför har mamman större "rätt" till dottern än pappan?


    Tumme upp! Det har hon inte. Hur jobbigt det än är.
  • Äldre 14 Mar 23:17
    #9
    Anonym (ace) skrev 2019-03-14 21:54:45 följande:

    Om vi bortser från ditt mamma-hjärta, vad är det som gör att flickan mår bättre och har bättre akademisk utveckling och bättre vänskapskrets och trygghet hos dig i sverige än hos dem i cypern?


  • Anonym (Stina­)
    Äldre 14 Mar 23:23
    #10

    Om ni har gemensam vårdnad och hennes fasta boende varit i Sverige hela tiden kan pappan inte bara ta med henne till ett annat land utan ditt godkännande. Du ska alltså inte gå med på att hon bor där.

    Det du ska göra är att ligga lågt och se till att hon kommer hem till påsk. Sedan åker hon inte tillbaka till pappan men det ska du såklart inte säga nu.

    Det låter ärligt talat som att ni har en märklig inställning till er 10-åriga dotter. Tacka dig? Är det vad du behöver för att få hem din dotter som du vet inte har en särskilt fast tillvaro nu? Hon flyttade förra året och var då alltså 9. Trodde ni att en 9-åring skulle kunna överblicka konsekvenserna av en sådan flytt? Trodde ni att en 9-åring skulle flytta hem för att man bestämt ett år när hon under det året rotat sig och börjat skolan där? Det låter så otroligt ansvarslöst! Ta ditt föräldraansvar - om du tror att hon far illa av deras kringflackande liv så få hem henne! Du vet nu att överenskommelser inte gäller mellan dig och pappan - så gå aldrig mer med på något sådant. Ligg lågt, få hem barnet, låt aldrig mer henne åka iväg såhär eftersom det innebär att hon blir kvar. Finns inga alternativ.

  • Anonym (TB)
    Äldre 14 Mar 23:30
    #11

    Jag vet inte om jag missat men jag ser inget som berättar om hur vårdnaden ser ut idag, och detta är av avgörande betydelse för att kunna ge något råd.

    Ensam vårdnad är ganska svårt att få då normen idag är gemensam vårdnad och enbart i svåra undantagsfall enskild vårdnad.

    Juridiskt finns ingen ålder när det gäller att lyssna på barnet utan det ska göras oavsett ålder och rätten ska väga in detta utifrån bl.a. barnets mognad mm.

  • Anonym (Bec)
    Äldre 14 Mar 23:56
    #12
    EmberEyes skrev 2019-03-14 23:02:11 följande:

    Varför har mamman större "rätt" till dottern än pappan?


    Det har hon för att hon är kvinna och mamma. Mamman vet nämligen alltid vad som är bäst för barnet (och för sig själv) av flertalet kvinnor och myndigheter.... Vad den där pappan tycker anses i de oftast oväsentligt och i detta fall är även vad dottern vill oväsentligt...
  • Äldre 15 Mar 09:36
    #13

    Du fick ju många svar i din förra tråd, bland annat av folk som själva var greker och menade att grekiska skolor inte har särskilt hög standard och att det vore bättre för flickan att gå i skolan här.

    Du får göra som alla andra föräldrar i den här situationen och gå till rätten och söka vårdnaden om flickan. Hur som helst kommer någon av er föräldrar att bli besviken. Så är det ju när man bor i olika länder.

    Gå till en familjejurist och be om råd. 

  • Äldre 15 Mar 10:54
    #14
    EmberEyes skrev 2019-03-14 23:02:11 följande:

    Varför har mamman större "rätt" till dottern än pappan?


    I det här fallet därför att barnet alltid bott med mamman. För att pappan flyttade långt bort, och lever tämligen ostabilt.
Svar på tråden Borde jag ansöka om ensam vårdnad?