• Anonym (TS)

    Är det rimligt att vara ifrån sitt barn en hel månad och sen kräva detta?

    Har en son på 1 år och 9 månader. Blir två år i maj. Pappan till barnet bor hemma hos sin mamma. För han har massa problem med allt möjligt. Ska även sitta i fängelse snart. Nu har han snart inte träffat barnet på en hel månad för han har haft annat för sig. Nu kräver pappan att han ska ha umgänge med barnet plötsligt i april. Då vill han börja med två nätter. Jag bestrider två nätter då jag tycker att dom ska ta det varsamt med tanke på sonens låga ålder och börja med en natt. Eller helst bara en dag. För dels ska man inte behandla barn med att komma och gå hattigt och sen ska sonen inte behöva sova borta så länge direkt när dom inte setts på så länge. Är jag ute och cyklar? Ska man inte successivt öka umgänget i den åldern? Pappan bodde med oss tidigare. Men ändå. Sen att han är omdömeslös med mycket annat är ett annat kapitel.

  • Svar på tråden Är det rimligt att vara ifrån sitt barn en hel månad och sen kräva detta?
  • Anonym (nja)

    Ett så litet barn och så dålig kontakt innan, där brukar det handla om enbart ett par timmar i taget, ingen övernattning. 

  • Anonym (Elin)

    Boka in ett samtal med familjerätten så att ni får stöd i upplägget. Vad som är rimligt beror väl också på hur nära kontakten mellan förälder och barn varit hittills. Har pappan bott ihop med er (dvs med barnet) fram tills för en månad sedan och då haft en nära kontakt fram till en tillfällig brytning, kanske inte umgänget behövs trappas upp så mycket. Har pappandäremot haft bristfällig kontakt under en längre period lär en längre upptrappning behövas. Sen är det ju en annan del som handlar om barnets ålder och hur man lämpligast hanterar umgänge med små barn, även nör kontakten mellan barn och förälder är bra, som också spelar in. Men ta hjälp av familjerätten, de kan sådant här.

  • Anonym (L)

    Varför ska han sitta i fängelse? Jag tycker ju inte det är ok att lämna ett så litet barn med en sådan omdömeslös förälder som hamnar i fängelse och som inte har brytt sig nog mycket om att träffa sin son på en hel månad.

  • uhsumkat

    Det är ingen total främling barnet möter direkt. Hade det varit det så hade jag ansett att det var omdömeslöst men nu är det trots allt någon barnet känner så jag tycker att två nätter är fullt rimligt så tillvida att vi pratar om ett normalt barn utan olika mentala funktionsnedsättningar. 

  • Anonym (...)
    uhsumkat skrev 2019-03-21 07:56:52 följande:

    Det är ingen total främling barnet möter direkt. Hade det varit det så hade jag ansett att det var omdömeslöst men nu är det trots allt någon barnet känner så jag tycker att två nätter är fullt rimligt så tillvida att vi pratar om ett normalt barn utan olika mentala funktionsnedsättningar. 


    Barnet är bara 1 år. På två nätter hinner det börja tro att mamman övergivit det. Nej absolut inte.

    Det spelar verkligen ingen roll om barnet har någon funktionsnedsättning med tanke på hur outvecklad en ettåring är!
  • Bjoer
    Anonym (...) skrev 2019-03-21 08:41:54 följande:
    Barnet är bara 1 år. På två nätter hinner det börja tro att mamman övergivit det. Nej absolut inte.

    Det spelar verkligen ingen roll om barnet har någon funktionsnedsättning med tanke på hur outvecklad en ettåring är!
    Fast det är ju inte så att det aldrig träffat pappan, utan han verkar ju ha varit där under de första året och 8 månaderna. Bara inte där sista månaden.
  • Anonym (TS)

    Han har varit hos barnet. Dock är det jag som tagit hand om barnet hela tiden. Sen sist han sov där var det farmorn som sov med barnet och tog pojken på morgonen tills pappan hade sovit ut. Jag gillar inte heller att han hållt sig borta pga han plötsligt tycker att jag är dum i huvudet. När han gillade mig gick det minsann bra att vara närvarande. Han var även borta 3 månader från barnet i somras. Då var pappan sur på mig också.

  • Kjell2

    Fixa ett möte med familjerätten för att få till ett fastställt umgängesschema

  • Anonym (TS)

    Pappan vägrar så det kan jag inte.

  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-03-21 10:39:12 följande:

    Pappan vägrar så det kan jag inte.


    Då får du välja, antal köra du stulschema efter pappans nycker och påhitt eller så vägra du umgänge tills ni fixar ett möte med familjerätten.


  • Anonym (TS)

    Kan man vägra umgänge vid gemensam vårdnad?

  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-03-21 10:51:46 följande:

    Kan man vägra umgänge vid gemensam vårdnad?


    Så länge det är GV och inget fastsällt umgängesschem finns är det vilda-västern. Båda föräldrarna kan behålla barnet och vägra umgänge.

    Därför av stor vikt att få till ett av familjerätten eller tingsrätten fastställt umgängesschema.

  • uhsumkat
    Anonym (...) skrev 2019-03-21 08:41:54 följande:
    Barnet är bara 1 år. På två nätter hinner det börja tro att mamman övergivit det. Nej absolut inte.
    Det spelar verkligen ingen roll om barnet har någon funktionsnedsättning med tanke på hur outvecklad en ettåring är!
    Skulle det stämma med verkligheten skulle ingen familj fungera. Det finns massor av familjer där det funkar så i praktiken att en av föräldrarna jobbar så att den knappt ser barnet på två nätter. 

    Det svåra vis skilsmässor är att separera sina egna åsikter och inte projicera dessa på barnet. Många som pratar om "barnets bästa" har i själva verket sitt eget intresse för ögonen.
  • Anonym (TS)

    Jag har inget intresse för mig själv. Eller jag drömmer om avlastning. Men jag tycker man kan ta det varsamt i början och börja med en dag eller natt.

  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-03-21 11:27:57 följande:

    Jag har inget intresse för mig själv. Eller jag drömmer om avlastning. Men jag tycker man kan ta det varsamt i början och börja med en dag eller natt.


    Gör så då
  • Anonym (...)
    uhsumkat skrev 2019-03-21 11:10:05 följande:

    Skulle det stämma med verkligheten skulle ingen familj fungera. Det finns massor av familjer där det funkar så i praktiken att en av föräldrarna jobbar så att den knappt ser barnet på två nätter. 

    Det svåra vis skilsmässor är att separera sina egna åsikter och inte projicera dessa på barnet. Många som pratar om "barnets bästa" har i själva verket sitt eget intresse för ögonen.


    Ja men i de familjerna är ju bägge föräldrar anknytningspersoner till barnet. Barnet är hemma i tryggheten i hemmet och har sin säng, sina leksaker etc. Då är det mindre dåligt även om jag tycker det är dåligt att vara borta 2 nätter på det sättet också. Det går inte att jämföra med skilda föräldrar. En 1åring ska inte bo växelvis. Om en förälder är mer anknytningsperson (här mamman eftersom hon tagit mest hand om barnet och pappan försvunnit i perioder) så ska barnet bo med den och inte skiljas åt så länge så tidigt.

    Helst ska man ju inte skiljas alls när barnet är så pass litet. Anknytningen till någon kommer påverkas negativt. Men det är bättre att barnet har en trygg person den är mest med än två växelvis. Sedan ska barnet förstås träffa den andra regelbundet.

    Växelvis kan man ha när barnet är äldre och förstår att föräldern inte försvinner.
  • Anonym (TS)

    Jag kommer inte kunna hämta barnet efter en natt. Denna man är helt omöjlig att resonera med. Han är även hotfull ibland och tänker inte som oss andra. Jag har fått diverse hot genom åren. Han har aldrig satt barnet främst och detta med två nätter är bara för att han vill bestämma. Logiken i att inte vilja träffa sitt barn på en månad men plötsligt är två nätter super viktigt går inte ihop.

  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-03-21 11:36:11 följande:

    Jag kommer inte kunna hämta barnet efter en natt. Denna man är helt omöjlig att resonera med. Han är även hotfull ibland och tänker inte som oss andra. Jag har fått diverse hot genom åren. Han har aldrig satt barnet främst och detta med två nätter är bara för att han vill bestämma. Logiken i att inte vilja träffa sitt barn på en månad men plötsligt är två nätter super viktigt går inte ihop.


    Låt honom inte bestämma. Erbjud t ex dagumgänge och att vill han ha mer få det bli via familjerätten


  • uhsumkat
    Anonym (...) skrev 2019-03-21 11:34:55 följande:
    Ja men i de familjerna är ju bägge föräldrar anknytningspersoner till barnet. Barnet är hemma i tryggheten i hemmet och har sin säng, sina leksaker etc. Då är det mindre dåligt även om jag tycker det är dåligt att vara borta 2 nätter på det sättet också. Det går inte att jämföra med skilda föräldrar. En 1åring ska inte bo växelvis. Om en förälder är mer anknytningsperson (här mamman eftersom hon tagit mest hand om barnet och pappan försvunnit i perioder) så ska barnet bo med den och inte skiljas åt så länge så tidigt.

    Helst ska man ju inte skiljas alls när barnet är så pass litet. Anknytningen till någon kommer påverkas negativt. Men det är bättre att barnet har en trygg person den är mest med än två växelvis. Sedan ska barnet förstås träffa den andra regelbundet.

    Växelvis kan man ha när barnet är äldre och förstår att föräldern inte försvinner.
    Det är ingen främling vi pratar om. Så hey, bli lite realistisk i ditt resonemang.

    Det finns inget "ska" när det handlar om växelvis och än mindre att sova borta några nätter. 

    Anknytningsteori är vår tids mest missförstådda och missbrukade teori.
  • GGN
    Anonym (TS) skrev 2019-03-21 10:39:12 följande:

    Pappan vägrar så det kan jag inte.


    Ring och rådfråga dem i alla fall.

    Tänk på att han kan vägra att lämna tillbaka barnet.
Svar på tråden Är det rimligt att vara ifrån sitt barn en hel månad och sen kräva detta?