Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

2 åring säger inte ett ord.

Det låter precis som min dotter. Vi fick inte heller någon hjälp av bvc. Till slut gick vi till vanliga vc och krävde ett hörseltest. Läkaren sade att "klart att hon hör men visst, för att ni ska sluta oroa er". Testet visade kraftigt nedsatt hörsel och hon hörde ingenting av vanlig samtalston. Blev remiss till öron där de gjorde boel-testet som visade att hon inget hörde alls. Fick veta att det förmodligen var neurologiskt och att hon alltid skulle vara hörselskadad. Men hon klarade boel-testet som nyfödd (gjorde din son det?) så jag var inte övertygad. Det blev operation. På op märkte de att hon haft många sk tysta öroninfektioner som hon inte haft ont av och haft vatten bakom trumhinnorna och vaxproppar på det. De tog hål i hinnorna och rensade ur. Dagen efter sade hon sitt första ord.

Det var 11 mån sedan och hon är fortfarande efter men säger nu säkert 100 ord och börjat med tvåordsmeningar.

Kräv undersökning.

Gör locktestet där man slår ihop kastrullock bakom ryggen och se om han hoppar till och blir rädd. Att han långsamt vänder sig om man tyda på att han inte hör det bra nog.

Vi gjorde det på dottern och hon reagerade olika vid olika tillfällen. Förmodligen mindre när hon hade aktiv infektion i öronen.

• Anonym (Mamma)

Hon pekade också sent, tror det hänger ihop med att inte höra.

• Anonym (Mamma)
    55661122 skrev 2019-03-21 21:38:27 följande:

Skall man söka sig privat? Går inte att komma någon annanstans än VC utan remiss i det offentliga?

Man kan ibland skriva egenremiss till öron, kolla vad som gäller i ert landsting. Eller gå via privat VC, de brukar vara mer behjälpliga. Hittar du någon privat öronklinik funkar det ju jättebra, de kan skriva remisser också. Lycka till!

Obs ett annat tecken på dottern var att när jag kom till förskolan och ropade på henne och hon satt och lekte fick jag ingen respons. Behövde gå nära och huka mig framför henne för att hon skulle se och reagera på att jag var där.
  • Anonym (Mamma)
    Alexi skrev 2019-03-21 22:13:42 följande:

Bvc är för normal utveckling och friska barn. Inte sjuka. Alltså är det vårdcentralen man ska vända sig till vid sjukdom eller oro

När öron fick remissen från vc blev de jätteförvånade och sade att det alltid är från bvc remisserna kommer annars men att det funkar från vc också. Så bvc ska nog ta det men de har så trubbiga instrument. Dottern klarade bjällertestet när hon var 10 mån. Jag tror dock hörselproblemen började strax efter det för då fick hon en massa förkylningar.
    Ellie skrev 2019-03-21 22:20:44 följande:

Vi hade liknande bekymmer, och främst förskolan trodde att dottern hörde väldigt dåligt, eftersom hon inte reagerade när de pratade med henne. Hon själv sade mest "da-da", men även långa haranger med nästan enbart vokaler. En del var begripligt för mig från ca 2,5 år, men pedagogerna förstod ingenting. Detta gjorde att hon inte var ett dugg intresserad av att interagera med dem.

Vi gick via BVC för att få remiss till hörselundersökning (ibland funkar egenremiss, men här vill de att läkare på VC skall ha tittat i öronen först). Hon testades och verkade höra bra. Hon fick göra om testet ca 1 år senare och det var då perfekt.

Under tiden gick vi hos logoped. Det som gjordes i den åldern, oavsett om barnet hör eller inte, är att man börjar använda tecken som stöd, TAKK. Det finns en del kurser för att komma igång. Detta passar många barn väldigt bra, och får även det talade språket att komma igång bättre om det bara rör sig om en språkförsening. Att börja träna på andra ljud och bokstavskombinationer gör man inte förrän efter ca 4 års ålder. Din 2-åring kan fortfarande vara helt normal, och kanske kommer igång med talet tex under sommarledigheten.

Mina tips:

1) Hörselutredning med remiss från VC/BVC

2) Logopedkontakt, men i väntan på det börja själva med:

3) TAKK

4) Läs och prata mycket. Hjälp till att visa hur man kan visa vad man menar med annat än ord.

(Vår dotter pratar för övrigt fullt förståeligt nu vid 4 år, även om hon tappar vissa bokstäver som "S" i början av ord, och ej säger R ännu.

Reagerade ditt barn om tex någon kom in genom dörren eller om man ropade på det om det hade ryggen emot?

Det är dock inte fel att använda takk medan utredningen är på väg. Det tog 2 mån från vårt vc-besök till operationen. Dock var min dotter rätt ointresserad av takk. Hon hade inte förstått kommunikation på det sättet på så länge så hon insåg inte meningen. Sedan när hörseln kom tillbaka så var det en helt ny grej och då fattade hon direkt.
    55661122 skrev 2019-03-21 21:49:45 följande:

Känns som man läser en checklista med det du upplevt.

Samma sak vid lämningar, han springer in före och man säger hejdå 5 ggr högt, ingen reaktion fören han vänder sig och ser att man vinkar, då kommer reaktionen.

Skall undersöka detta omgående.

Tusen tack!

Hoppas att det är samma för det var ändå ganska lättfixat även om vi får hålla koll så det inte blir samma igen senare om hon får fler infektioner. Säg till om du vill hålla kontakten och följas åt så kan jag skriva till dig privat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Elsa) skrev 2019-03-23 19:14:11 följande:

Det faktum att han inte pekar och att han drar med er när han vill ha hjälp får mig att tänka på autismspektrumtillstånd. Det behöver det givetvis inte vara men i er situation hade jag bett om en tid till en BVC-psykolog för en första bedömning.

Det är ju inte omöjligt men han är så pass liten att man nog skulle avvakta och se. Och definitivt kolla hörseln först. Min dotter började peka dagen efter operationen också och ville veta vad saker hette, pekade inte alls innan. Visar det sig att hörseln är okej så skulle jag tänka i samma banor men det kan bero på hörselproblem också.
Svar på tråden 2 åring säger inte ett ord.