Inlägg från: Anonym (sämre) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sämre)

Till dig som är sjukskriven lång tid

Det är jättebra och tur för dig att det hjälper dig att jobba lite. För andra fungerar det inte att jobba utan de tvärt om blir sämre, fysiskt eller psykiskt.

Jag fick efter många års kämpande med jobb och sjukskrivningar sjukersättning. Jag mår så mycket bättre idag än när jag höll på att kämpa ihjäl mig.

• Anonym (sämre)
    Anonym (Kira) skrev 2019-03-24 19:32:53 följande:
    Fast att man ska kunna sköta hem och barn är inget skäl för att vara sjukskriven. Sjukskriven är man om man inte klarar att arbeta på grund av sjukdom, inte för att du ska kunna ta hand om barn och hem.
    Jo det är en sak som försäkringskassan tittar på när de godkänner långvarig sjukskrivning och sjukersättning. Det är inte meningen att man ska jobba ihjäl sig och låta hemmet förfalla och försumma barnen. 
  • Anonym (sämre)
    Anonym (Kira) skrev 2019-03-24 20:24:43 följande:
    Nej, det är det inte. Man tittar på arbetsförmåga, för sjukpenning normalt förekommande arbete, för sjukersättning alla arbeten på arbetsmarknaden inklusive anpassade. Man får inte sjukpenning eller sjukersättning för att man inte orkar sköta hem och barn efter jobbet. Det är inget sjukförsäkringen täcker.
    Nej man tittar på helheten. Arbetsförmågan är en del av hela ens förmåga att leva så att säga. Man måste upp i en viss levnadsgrad först innan de ens kan tänka på att titta på arbetsförmågan.

Det är rätt att man inte får sjukpenning eller sjukersättning för att man inte orkar sköta hem och barn. Man får det för att man inte klarar av eller orkar sköta ett arbete efter man skött om hemmet och barnen. Om du förstår vad jag menar.

I Sverige har vi rätt att ha en vardag och fritid trots att vi inte kan eller orkar arbeta pga långvarig eller kronisk sjukdom.
  • Anonym (sämre)
    Anonym (Bra) skrev 2019-03-24 21:36:49 följande:

Så tråkigt stt folk inte kan svara seriöst på TS intressanta frågeställning. Märkligt att så många direkt går i försvarsställning.

För det är ju svårt att förstå utifrån hur det kommer sig att så få tex är sjukskrivna 75 procent och inte kan jobba ens tio timmar per vecka. Varför blir ?alla? heltidssjukskrivna istället. Det är väl rätt mycket forskning som tyder på att individer mår bättre av att behålla kontakten med arbetet och inte går ner sig i sjukrollen.

En anledning för många jag känner är att reglerna är stela och det inte går att vara sjukskriven säg 80%. Det är 75% eller 100% som gället. Eller 50% eller 25% då. En del skulle vilja jobba kanske 1 timme om dagen, eller 1 dag i veckan, men pga regelverket så går det inte idag. Det gick bättre förr då man kunde få steglös avräkning. Att kunna jobba en hel dag i veckan är nästan totalt "föbjudet" idag eftersom FK oftast tolkar aktivitetsförmågan som att den ställs om vid midnatt varje dag eller hur de nu tänker. Kan du jobba 2 timmar en dag så är det 2 timmar varje dag. Kan du jobba 8 timmar en dag så är det 8 timmar varje dag. Osv. Det är i alla fall vad jag har kommit i kontakt med säger och förklarar för mig.
Svar på tråden Till dig som är sjukskriven lång tid