Inlägg från: Anonym (solstrålen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (solstrålen)

Till dig som är sjukskriven lång tid

Har kämpat med psykisk ohälsa hela mitt liv och kommit fram till att det är jävligt mycket bättre att jobba än att vara sjukskriven. Är aldrig sjukskriven längre utan går till jobbet oavsett hur jag mår. I perioder går jag till jobbet med skitigt hår och orkar knappt prata med mina kollegor. Köper hämtmat och städerska för att hemmet

inte ska förfalla. Om chefen skickar hem mig eller ger mig kicken är en sak men tills dess jobbar jag.

• Anonym (solstrålen)
    Anonym (Kira) skrev 2019-03-24 20:44:00 följande:

Men du, klarar du att ta hand om ett hem och barn på heltid, då orkar du också jobba, åtminstone till viss del.

Försäkringskassan tittar på helheten. Någon som är frisk och normalfungerande orkar ju med BÅDE arbete och fritid. Orkar man inte med både så har man en nedsatt funktionsförmåga oavsett var man väljer att förlägga energin.
  • Anonym (solstrålen)
    Anonym (sämre) skrev 2019-03-24 22:09:23 följande:

En anledning för många jag känner är att reglerna är stela och det inte går att vara sjukskriven säg 80%. Det är 75% eller 100% som gället. Eller 50% eller 25% då. En del skulle vilja jobba kanske 1 timme om dagen, eller 1 dag i veckan, men pga regelverket så går det inte idag. Det gick bättre förr då man kunde få steglös avräkning. Att kunna jobba en hel dag i veckan är nästan totalt "föbjudet" idag eftersom FK oftast tolkar aktivitetsförmågan som att den ställs om vid midnatt varje dag eller hur de nu tänker. Kan du jobba 2 timmar en dag så är det 2 timmar varje dag. Kan du jobba 8 timmar en dag så är det 8 timmar varje dag. Osv. Det är i alla fall vad jag har kommit i kontakt med säger och förklarar för mig.

Forskningen säger att det är bättre för återgång i arbete att jobba 2 timmar om dagen än 10 timmar en gång i veckan. Folk som är arbetslösa och sjukskrivna tenderar att bli förslöade och att vara på jobbet lite varje dag motverkar det. Man upprätthåller rutiner etc.
Svar på tråden Till dig som är sjukskriven lång tid