• Anonym (Förvirrad och ledsen)

    Otrogen flickvän

    Var anser ni gränsen för otrohet går? Min tjej har chattat med en kille som hon träffat på en fest. Hon skrev att hon inte kunde sluta tänka på honom etc. Jag fick se det av misstag och det här är ett tag sen och de har slutat chatta för ganska längesedan. Hon blev ju såklart ställd när jag konfronterade henne. De har inte träffats efter festen och hon gjorde klart för honom från början att hon var upptagen och att det hela var fel och hon kände sig förvirrad. Jag har valt att ge henne en andra chans. Tycker bara att hon verkar lite för oberörd av allt men hon säger att hon verkligen inte är det och försöker bara att få allt vara som vanligt. Jag trodde aldrig något sådanthär om henne och är väldigt förvirrad och ledsen! Hur hade ni reagerat i den här situationen? Hade ni kunnat lita på henne igen? Är det bra att hon känns som en aning obrydd? Vi har ju såklart diskuterat det här massor men vill ju kunna gå vidare..

  • Svar på tråden Otrogen flickvän
  • Anonym (Me)
    Huehue123 skrev 2019-03-25 06:33:13 följande:

    Den enda anledningen du vet är för du fångade henne ... allt man här i en relation är tillit. Du kan aldrig lita på henne igen. Lyssna inte på dessa tjejer som varit otrogna och försöker rättfärdiga hennes äckliga beteende. Hon gick över en gräns och det vet du innerst inne


    Ja den enda anledningen han vet är för att han kom på henne men han vet inte vad hon hade gjort om han inte upptäckt. Det finns ingen anledning till att fundera över vad som annars hade hänt. Sotuationen see ut som den gör nu och att tänka "what if" driver en bara till vansinne för der kommer man aldrig få veta. Jag rättfärdigar inte hennes beteende utan försöker skapa en förståelse. Allt är inte svart eller vitt och ingen är imun mot att göra misstag.
    Anonym (Förvirrad och ledsen) skrev 2019-03-25 06:26:36 följande:

    Jag har sagt att jag skulle behöva lite ansträngning från henne och visst har hon visat en del av den varan. Och när man är omtumlad och ledsen som jag är så blir det lätt att man tänker och funderar mycket på hur hon beter sig och agerar.


    Då har hon ändå gjort vad du bett om kanske inte i den mängden du förväntade dig men du får släppa dina förväntningar och se på vad hon faktiskt gjort. Förväntningar är farliga och man kan lätt hamna i en situation där vad den andre än gör så räcker det inte. För man har för höga förväntningar.

    Hur länge sen va det sen detta hände?

    Du kanske borde fråga dig igen om du vill ge henne en ny chans? När något sånt här händer kanske man förlåter för snabbt för man på en nivå är rädd för att bli lämnad/ensam.
  • KurtKoben
    Anonym (Förvirrad och ledsen) skrev 2019-03-24 16:31:09 följande:

    Var anser ni gränsen för otrohet går? Min tjej har chattat med en kille som hon träffat på en fest. Hon skrev att hon inte kunde sluta tänka på honom etc. Jag fick se det av misstag och det här är ett tag sen och de har slutat chatta för ganska längesedan. Hon blev ju såklart ställd när jag konfronterade henne. De har inte träffats efter festen och hon gjorde klart för honom från början att hon var upptagen och att det hela var fel och hon kände sig förvirrad. Jag har valt att ge henne en andra chans. Tycker bara att hon verkar lite för oberörd av allt men hon säger att hon verkligen inte är det och försöker bara att få allt vara som vanligt. Jag trodde aldrig något sådanthär om henne och är väldigt förvirrad och ledsen! Hur hade ni reagerat i den här situationen? Hade ni kunnat lita på henne igen? Är det bra att hon känns som en aning obrydd? Vi har ju såklart diskuterat det här massor men vill ju kunna gå vidare..


    Om man verkligen kan bli så upp över öronen förälskad i någon okänd som man träffat någon timme på en fest, så kan man ju verkligen undra över vad fasiken som hände på festen. Men hon har funderat igenom och valt dig, så ja några väldigt starka känslor måste det ju ända finnas där när det verkligen gäller.
    Men just nu är det mer du själv som verkligen behöver fundera igenom, kan du släppa och gå vidare eller kommer detta att fortsätta och gnaga på dig i alla evighet? Hur stark är din kärlek till henne kan du leva utan henne eller kommer detta tära mer på dig än känslorna för henne? Säkert en svår fråga, men fundera verkligen igenom, kanske en paus och lite distans kan också vara ett alternativ för att verkligen finna svaret.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad och ledsen) skrev 2019-03-24 21:39:12 följande:
    Tack för dina tankar och erfarenheter! Det med att hon verkat oberörd menar jag mer att jag kanske hade önskat att hon ville bevisa det lite mer att hon verkligen vill vara med mig. Har försökt satt mig in i hennes situation lite och tror jag hade visat lite mer kärlek/ömhet men alla fungerar och tänker olika. Jag kanske hade agerat precis lika i hennes sits.
    Men TS, du går ju på den vanligaste tabben i världshistorien. Du utgår ifrån vad hon säger och inte ifrån vad hon gör. Och anledningen till det är att du inte VILL att det du ser ska vara sant. Så du försöker med alla medel få det att passa.... inte undra på att du blir förvirrad... du slår ju knut på dig själv.

    FAKTA1: Hon gick bakom din rygg med en annan snubbe

    FAKTA2: Hon har känslor för den andra snubbe, hon skrev trotts allt att hon inte kunde sluta tänka på han. Och dessa känslor försvann inte bara för att du kom på henne, känslor funkar inte så, de har ingen av och på knapp. De är kvar.

    FAKTA3: Efter att du kom på henne så verkar hon inte speciellt engagerad för att vinna tillbaka dig och kompensera dig för sitt övertramp. Det är ju liksom det absolut vanligaste tecknet på att man INTE ångrar något. Hon ångrar bara att du kom på henne.

    Jag förstår att du inte gärna vill tänka så, men du behöver nog börja inse att hon inte är den du trodde hon var, vi snackar inte om ett litet "mänskligt misstag" sådär som att man råkar ha sönder en vas. Vi snackar om att sättet hon agerat på ÄR en del av den hon är. ALLA börjar inte messa med en snubbe de precis träffat, ALLA agerar inte som hon gjort efter att du kom på henne. HON gjorde så för att det är så hon är och det kommer du aldrig kunna ändra på. Du lurar bara dig själv när du tror att du kan förändra henne. Det kan du inte.

    Sluta slösa tid på henne, du kommer bara deka ner dig och hon kommer ändå förbli den hon är.
  • Anonym (sådär)
    KurtKoben skrev 2019-03-25 10:02:03 följande:
    Om man verkligen kan bli så upp över öronen förälskad i någon okänd som man träffat någon timme på en fest, så kan man ju verkligen undra över vad fasiken som hände på festen. Men hon har funderat igenom och valt dig, så ja några väldigt starka känslor måste det ju ända finnas där när det verkligen gäller.
    Men just nu är det mer du själv som verkligen behöver fundera igenom, kan du släppa och gå vidare eller kommer detta att fortsätta och gnaga på dig i alla evighet? Hur stark är din kärlek till henne kan du leva utan henne eller kommer detta tära mer på dig än känslorna för henne? Säkert en svår fråga, men fundera verkligen igenom, kanske en paus och lite distans kan också vara ett alternativ för att verkligen finna svaret.
    Det finns ingen kärlek i världen som är värd att förstöra sig själv för. I så fall snackar vi om ett självskadebeteende och det är inte friskt hur man än ser på det. Det spelar liksom ingen roll hur mycket TS älskar henne om hon inte älskar honom tillräckligt mycket för att vara trogen.

    För att ett förhållande ska funka måste BÅDA älska varandra lika mycket och vara beredda att ge allt för varandra. Och det verkar hon inte vara beredd att göra. Genom sitt agerande har hon bevisat att.

    1) Hon älskar inte och respekterar inte TS tillräckligt för att låta bli att vara otrogen

    2) Att hon är beredd att såra och förnedra honom

    3) Att hon håller ögonen öppna för något bättre, och dyker en potentiell ersätta upp så tvekar hon inte

    4) Att hon inte ångrar det hon gjort
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Me) skrev 2019-03-25 09:48:23 följande:
    Ja den enda anledningen han vet är för att han kom på henne men han vet inte vad hon hade gjort om han inte upptäckt. Det finns ingen anledning till att fundera över vad som annars hade hänt. Sotuationen see ut som den gör nu och att tänka "what if" driver en bara till vansinne för der kommer man aldrig få veta. Jag rättfärdigar inte hennes beteende utan försöker skapa en förståelse. Allt är inte svart eller vitt och ingen är imun mot att göra misstag.
    Anonym (Förvirrad och ledsen) skrev 2019-03-25 06:26:36 följande:

    Jag har sagt att jag skulle behöva lite ansträngning från henne och visst har hon visat en del av den varan. Och när man är omtumlad och ledsen som jag är så blir det lätt att man tänker och funderar mycket på hur hon beter sig och agerar.


    Då har hon ändå gjort vad du bett om kanske inte i den mängden du förväntade dig men du får släppa dina förväntningar och se på vad hon faktiskt gjort. Förväntningar är farliga och man kan lätt hamna i en situation där vad den andre än gör så räcker det inte. För man har för höga förväntningar.

    Hur länge sen va det sen detta hände?

    Du kanske borde fråga dig igen om du vill ge henne en ny chans? När något sånt här händer kanske man förlåter för snabbt för man på en nivå är rädd för att bli lämnad/ensam.
    Vilka förväntningar är det du anser att TS ska dra ner på?

    Förvänta sig att hon ska vara trogen?
    Förvänta sig att hon ska vara ärlig med vad hon känner?
    Förvänta sig att hon ska ångra att hon svek honom?

    Det där är ju basala förväntningar ALLA har i ett exklusivt förhållande, och är inte det minsta "farliga" utan ganska självklara. Varför skulle TS släppa på dem?

    Jo faktiskt, vad gäller svek och lögner så ÄR det faktiskt väldigt svart eller vitt. De flesta av oss kan ha förståelse för varandras olikheter och att man kan tycka och känna olika så länge man är ärlig mot varandra. Men när den ene börja svika, ljuga och gå bakom ryggen så finns det ingenting mer att säga eftersom man då tagit bort själva grunden till alla slags förhållanden mellan människor, förtroendet.
    Finns inget förtroende så finns det inget att bygga på. För det spelar liksom ingen roll hur mycket man pratar och vilka lösningar man kommer fram till om den ene ändå sen kommer skita i allt man kommit överens om och göra som hon vill ändå fast i smyg.
  • Anonym (Frankieboy)

    Jag hade dumpat tjejen. Efter en sån grej hade magin varit bruten för min del, och jag skulle inte längre vilja vara tillsammans med henne. 

  • Anonym (Me)
    Anonym (sådär) skrev 2019-03-25 11:13:46 följande:

    Vilka förväntningar är det du anser att TS ska dra ner på?

    Förvänta sig att hon ska vara trogen?

    Förvänta sig att hon ska vara ärlig med vad hon känner?

    Förvänta sig att hon ska ångra att hon svek honom?

    Det där är ju basala förväntningar ALLA har i ett exklusivt förhållande, och är inte det minsta "farliga" utan ganska självklara. Varför skulle TS släppa på dem?

    Jo faktiskt, vad gäller svek och lögner så ÄR det faktiskt väldigt svart eller vitt. De flesta av oss kan ha förståelse för varandras olikheter och att man kan tycka och känna olika så länge man är ärlig mot varandra. Men när den ene börja svika, ljuga och gå bakom ryggen så finns det ingenting mer att säga eftersom man då tagit bort själva grunden till alla slags förhållanden mellan människor, förtroendet.

    Finns inget förtroende så finns det inget att bygga på. För det spelar liksom ingen roll hur mycket man pratar och vilka lösningar man kommer fram till om den ene ändå sen kommer skita i allt man kommit överens om och göra som hon vill ändå fast i smyg.


    Det är inte vad jag menar med förväntningar. Vad jag menar med förväntningar är när man får en bild av hur man vill att saker ska gå tillväga. Som ex att man bråkat och den ena sen förväntar sig att den andre ska komma med blommor och be om ursäkt. Man bygger upp en bild om hur man själv vill ha det men glömmer bort att den andra personen är en egen person. Vi alla visar uppskattning på olika sätt. Säger man att man behöver lite ansträngning anstränger sig den andre utefter sina referenser. Men den andre kanske förväntade sig mer än vad den andre gav. Det betyder inte att den personen inte bryr sig utan bara att man har olika referensramar. Sen kommer frågan hur länge ska man anstränga sig? När något sånt här har hänt kommer det att gå upp och ner för den sårade. Ibland kommer allt kännas bra sen smyger sig tankarna på en. Det är inget den andre kommer att märka och att förvänta sig att den andre ska märka kommer bara leda till besvikelse. Man måste lära sig att brottas med sina egna tankar det är inget någon kan göra åt en. Det kommer en tid då man måste kunna släppa det som hänt och gå vidare. Kan man inte det finns det ingen anledning att fortsätta.

    Man kan inte styra över sina känslor och vad hon gjort är inte rätt men det jag menar med svart eller vitt är att hon gick igenom något med sig själv som hon inte förstod. Hon kände säkert att hon inte kunde prata med någon och speciellt inte med sin kille då det troligtvis skulle skapa en osäkerhet hos honom. Man tänker inte klart i sånna här situationer. Man vet ingenting längre. Om jag ska gissa tror jag att det blev en lättnad och gav klarhet när hon blev konfronterad. Hon kunde då prata om sina känslor och få ordning på dem. Hon hade inga känslorför den andra killen utan det va bara en connection som skapade förvirring. Jag insåg att jag inte hade några känslor för han jag träffade och tycker inte längre han är vidare snygg. Utan det va bara ren tillfällighet och att få uppmärksamhet av någon annan som gjorde mig förvirrad.

    Visst handlar förhållande om tillit men det handlar också om förlåtelse. Det är just det man lovar varans när man gifter sig att stå bredvid varann genom bra och dåliga tider. Alla gör misstag men det är vad man gör efter misstagen som räknas. Lär man sig av dem ellee upprepar man dem? Det är bara genom svårigheter som man kan bli starkare. Exempelvis när man tränar så bryter man ner musklerna för att sedan kunna bygga upp dem starkare.
  • Anonymmmmm1
    Anonym (Me) skrev 2019-03-25 09:48:23 följande:
    Ja den enda anledningen han vet är för att han kom på henne men han vet inte vad hon hade gjort om han inte upptäckt. Det finns ingen anledning till att fundera över vad som annars hade hänt. Sotuationen see ut som den gör nu och att tänka "what if" driver en bara till vansinne för der kommer man aldrig få veta. Jag rättfärdigar inte hennes beteende utan försöker skapa en förståelse. Allt är inte svart eller vitt och ingen är imun mot att göra misstag.
    Anonym (Förvirrad och ledsen) skrev 2019-03-25 06:26:36 följande:

    Jag har sagt att jag skulle behöva lite ansträngning från henne och visst har hon visat en del av den varan. Och när man är omtumlad och ledsen som jag är så blir det lätt att man tänker och funderar mycket på hur hon beter sig och agerar.


    Då har hon ändå gjort vad du bett om kanske inte i den mängden du förväntade dig men du får släppa dina förväntningar och se på vad hon faktiskt gjort. Förväntningar är farliga och man kan lätt hamna i en situation där vad den andre än gör så räcker det inte. För man har för höga förväntningar.

    Hur länge sen va det sen detta hände?

    Du kanske borde fråga dig igen om du vill ge henne en ny chans? När något sånt här händer kanske man förlåter för snabbt för man på en nivå är rädd för att bli lämnad/ensam.
    Poängen är att hon tog steget att snacka med någon bakom hans rygg, detta visar att hon ej kan litas på. Det bevisar brist på moral och respekt för sin partner. Om hon älskade honom hade hon berättat detta istället för agera på det, vadå what if? han VET att hon pratade med en annan kille och att han tog henne på bar gärning.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Me) skrev 2019-03-25 12:22:59 följande:
    Det är inte vad jag menar med förväntningar. Vad jag menar med förväntningar är när man får en bild av hur man vill att saker ska gå tillväga. Som ex att man bråkat och den ena sen förväntar sig att den andre ska komma med blommor och be om ursäkt. Man bygger upp en bild om hur man själv vill ha det men glömmer bort att den andra personen är en egen person. Vi alla visar uppskattning på olika sätt. Säger man att man behöver lite ansträngning anstränger sig den andre utefter sina referenser. Men den andre kanske förväntade sig mer än vad den andre gav. Det betyder inte att den personen inte bryr sig utan bara att man har olika referensramar. Sen kommer frågan hur länge ska man anstränga sig? När något sånt här har hänt kommer det att gå upp och ner för den sårade. Ibland kommer allt kännas bra sen smyger sig tankarna på en. Det är inget den andre kommer att märka och att förvänta sig att den andre ska märka kommer bara leda till besvikelse. Man måste lära sig att brottas med sina egna tankar det är inget någon kan göra åt en. Det kommer en tid då man måste kunna släppa det som hänt och gå vidare. Kan man inte det finns det ingen anledning att fortsätta.

    Man kan inte styra över sina känslor och vad hon gjort är inte rätt men det jag menar med svart eller vitt är att hon gick igenom något med sig själv som hon inte förstod. Hon kände säkert att hon inte kunde prata med någon och speciellt inte med sin kille då det troligtvis skulle skapa en osäkerhet hos honom. Man tänker inte klart i sånna här situationer. Man vet ingenting längre. Om jag ska gissa tror jag att det blev en lättnad och gav klarhet när hon blev konfronterad. Hon kunde då prata om sina känslor och få ordning på dem. Hon hade inga känslorför den andra killen utan det va bara en connection som skapade förvirring. Jag insåg att jag inte hade några känslor för han jag träffade och tycker inte längre han är vidare snygg. Utan det va bara ren tillfällighet och att få uppmärksamhet av någon annan som gjorde mig förvirrad.

    Visst handlar förhållande om tillit men det handlar också om förlåtelse. Det är just det man lovar varans när man gifter sig att stå bredvid varann genom bra och dåliga tider. Alla gör misstag men det är vad man gör efter misstagen som räknas. Lär man sig av dem ellee upprepar man dem? Det är bara genom svårigheter som man kan bli starkare. Exempelvis när man tränar så bryter man ner musklerna för att sedan kunna bygga upp dem starkare.
    Njae, att människor kan ha olika referensramar kan jag hålla med om. Dock finns det något som heter sunda moraliska värderingar och något som heter sjuka eller osunda moraliska värderingar. Så det räcker inte med att säga att man har olika referensramar, om den enes referensramar säger att det är ok att svika och ljuga så måste man inte att man helt enkelt inte är kompatibla för att man har olika moraliska värderingar.

    Ja frågan hur mycket och länge man ska anstränga sig är självklart viktig. Och den brukar vara väldigt svår att avgöra i TS situation eftersom det tar tid att göra om sin bild av sin partner. Man tenderar att försöka klamra sig fast vid den man trodde att ens partner var, då man inte trodde att hon kunde vara falsk. Men samtidigt vet man att så inte längre är fallet. Att komma fram till en ny bild av en person man känt länge och förhålla sig till den tar som sagt tid. 

    Men det finns saker som måste finnas där för att öht ge det en ny chans. En av dem är om personen ångrar sig på riktigt, och det kan vara svårt att avgöra för alla säger ju att de ångrar sig. Men jag tror att det märks när människor ångrar sig på riktigt och inte bara att de blev påkomna och ett sätt att se skillnaden är om personen SJÄLVMANT försöker göra allt för att reparera skadorna hon gjort UTAN att behöva påminnas om det. Om personen inte ångrar det hon gjort så finns det ingenting mer att prata om. Det är enligt mig ett absolut måste för att öht överväga en ny chans. Och i TS fall verkar det inte finnas någon genuin ånger från hennes sida.

    Vad du tror att hon gick igenom är bara spekulationer, det kan vara som du säger eller så kan det också vara att hon gjorde det iskallt och beräknat. Den enda som vet vad hon tänkte är hon själv. Vad hon säger till TS är heller inget man kan ta för sanning för så gott som alla ljuger när de blir påkomna. Hon kommer såklart inte säga att hon gjorde det bara för att hon kände för det och för att hon sket i vad det skulle betyda för TS även om det var så hon tänkte. Hon kommer givetvis lägga fram det på det sätt som är mest skonsamt för henne. Men allt det är som sagt spekulationer. Vi vet inte vad hon tänkte, vi kan bara gissa. Däremot VET vi vad hon gjorde och handlingar säger betydligt mer än ord. Även om hon gick igenom något som hon inte förstod så tror jag hon var VÄLDIGT medveten om vad som var rätt och fel att göra. 

    Ja alla slags förhållanden bygger på förtroende. Vi är sällan vänner med folk vi inte litar på och det gäller i ännu högre grad en partner. Förlåtelse är däremot inte lika självklart för man får inte förlåtelse bara sådär, man måste göra sig förtjänt av den. För alla vet att förlåta någon som inte förtjänat det oftast innebär en hög risk att man blir sårad/skadad/lurad igen. Och en förutsättning för att man ska förlåta någon är att personen ångrar sig och självmant jobbar på att förtjäna din förlåtelse och gör allt för att kompensera dig för det hon gjort mot det. Och det har inte skett i TS fall. Man ska inte behöva påminna folk om att "du klantade dig rejält, varför visar du ingen ånger?". det ska komma av sig själv OM det är genuint. 

    Alla blir ju tyvärr inte starkare av erfarenheter, det beror helt och hållet på hur man hanterar situationen. Och lära sig av sina misstag gör man oftast BARA om får ta konsekvenserna för sina handlingar. Kommer man undan med sina misstag så lär man sig oftast ingenting.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad och ledsen) skrev 2019-03-24 19:02:37 följande:
    Tack. Det hände ju när vi hade en svacka i förhållandet. Hon har ju som sagt valt mig och verkar planera livet efter "oss"
    Och andra går igenom liknande eller värre svackor UTAN att göra som hon gjorde. Hur kommer det sig att att just hon agerade så?

    Hon har inte valt dig. För hon hade som jag förstår det aldrig kommit så långt till att hon skulle lämna dig. Det låter mer som att hon planerade att ha er båda iaf ett tag. Att hon "valde" dig var mer en nödåtgärd för att inte förlora allt.
Svar på tråden Otrogen flickvän