• Hallonpaj

BF december 2019

Stort Grattis till plusset!!

Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

Välkomna :)

• Svar på tråden BF december 2019
  • Värphönan
    cleoeme skrev 2019-04-15 12:08:40 följande:
    Ni vet väl att det finns kemikalier i schampo, balsam, deodoranter och parfymer också va? Smink med!! Dessa stör också hormonerna. Avstår ni från det med? :)
    Använder schampo, tandkräm och deo. Balsam, parfymer och smink kan jag klara mig utan i några månader Glad
  • Anonym (D92)

Jag med! Spelar ingen roll om jag ligger inbäddad i duntäcket på nätterna men fryser såå mycket. Läste att myten säger att man då väntar en pojke haha... Troligen är det nog bara för att kroppen använder upp mer energi än vanligt 

Lillies skrev 2019-04-14 20:02:59 följande:

Jag är i vecka 7 (6+5) idag. Har börjat frysa så sjukt mycket.. Nån mer som huttrar mer än vanligt nu?
    Såå svullen om magen också. Är smal i grund och botten men denna graviditet syns ju redan på magen, pga svullnaden. Det får gärna lägga sig lite, vill inte gå ut med det förrän det gått lite tid :) 

Nån mer som tycker att symptomen kommer och går? Ibland är det brösten som ömmar, ibland kan jag ana ett illamående. Hunger DELUXE Skrikandes

• Kaka83
    Vi på Familjeliv vill tipsa om våra kurser inom gravidyoga!
    Många barnmorskor rekommenderar gravidyoga men många tycker att det är svårt att ta sig till en yogastudio. Ett bra sätt kan vara att testa gravidyoga hemma.

Gravidyoga närvaro: 
    https://app.coursio.com/store/familjeliv/gravidyoga-lugn-narvaro

Gravidyoga Värme, styrka och energi:   app.coursio.com/store/familjeliv/gravidyoga-varme-styrka-energi

Hur mysiga som helst! 
  • Fian89
    cleoeme skrev 2019-04-15 12:08:40 följande:

Ni vet väl att det finns kemikalier i schampo, balsam, deodoranter och parfymer också va? Smink med!! Dessa stör också hormonerna. Avstår ni från det med? :)

Jag klarar inte av att leva helt kemikaliefritt och utan hormonstörande ämnen men jag försöker tänka på vilka produkter jag använder, att inte värma mat i plastlåda m.m. Men just hårfärgningen tycker jag är svår - det finns ingen frisör där jag bor som använder hårfärg utan dessa farliga kemikalier och jag vill ju vara fin i håret. Sen får ju alla göra de val som de känner är bäst för dem - en del reagerar exempelvis på ekologiska och mer naturliga produkter och då ska man ju inte använda det av den anledningen. :)
  • Enmsik
    Värphönan skrev 2019-04-15 11:55:46 följande:
    Jag har läst att det innehåller hormonstörande ämnen så jag är lite kluven jag med. Det har kommit till den tiden på året jag brukar slinga och tona håret. Funderar på att ta det som ett tillfälle att spara ut min naturliga färg. 
    slinga är ju bättre än färga och tona hela håret. vid slingor (med hätta) kommer ju inte blekmedlet så nära huden till skillnad från färg som man använder i hela håret och hårbotten. Det är vad jag har hört men vågar inte lova något. men tycker även att det låter logiskt. Min mamma och moster har slingat under graviditet och det har inte varit några problem. :)
  • Stellan11
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-15 10:00:06 följande:

Det blev inget ultraljud för mig idag, barnmorskan menade att det var för tidigt (vecka 7, 6+6). Får fortsätta vara orolig fram till på torsdag då jag ska till IVF-mottagningen.

Jag ska på vul imorgon 6+2. Tycker att dom bokat in de lite väl tidigt men vi får väl se, kanske får ett till om dom inte ser tillräckligt!
  • Stellan11
    Fian89 skrev 2019-04-15 10:34:31 följande:

Hur gör ni andra när det kommer till att färga håret nu när ni är gravida? Jag läste att man i Danmark avråder från att färga håret under graviditeten. Jag ringde barnmorskan som inte trodde det var någon fara att färga.. Jag tror jag kommer vänta till i vårt fall efter v. 12, kanske hela graviditeten.

Jag är frisör o har två friska barn där jag stått i hårfärg hela dagarna enda till förlossningarna startat :) jag tror du kan vara lugn att färga de någon gång under graviditeten, de går ju inte in genom hårsäckarna o påverkar barnet o skulle de vara så att de var inandningen som var farlig så skulle ju vi inte få jobba med de under graviditet som dessutom står med näsan rätt över färgen hela dagarna :)
  • Ingentingviktigt

Hur tänker ni andra kring Kub-test? Jag kan verkligen inte bestämma mig, vet inte hur jag skulle reagera på dåliga siffror. Tänker t.ex att jag absolut inte skulle göra abort om det visar stor sannorlighet för Down syndrom, men vet inte om jag skulle vilja veta om den risken i förväg.

• Stellan11

Bara en vink till alla som skriver om kemikalier: vi frisörer står i det HELA dagarna, hela graviditen o vi föder också friska barn :) så att vara vid färgen någon enstaka gång under graviditeten ser jag själv som 0 risk, då borde ju vi bli sjukskriven direkt vid graviditet?! :)

• Stellan11
    Ingentingviktigt skrev 2019-04-15 15:48:28 följande:

Hur tänker ni andra kring Kub-test? Jag kan verkligen inte bestämma mig, vet inte hur jag skulle reagera på dåliga siffror. Tänker t.ex att jag absolut inte skulle göra abort om det visar stor sannorlighet för Down syndrom, men vet inte om jag skulle vilja veta om den risken i förväg.

Skulle jag bli erbjuden så skulle jag göra :) inte just för downs syndrom utan snarare för de andra trisomeerna (13 o 18) kommer dock inte söka mig privat för de finns inte i närheten. Har inte gjort med dom två barnen jag har men känns som det vore bättre nu att kunna ställa in sig innan just eftersom vi redan har två barn :)
Svar på tråden BF december 2019