• Anonym (TS)

    Barn med npf - vara hemma från skolan

    Min son fick nyligen en autismdiagnos. Han är tio. Skolan går just nu rätt bra men han har svårt för när det blir stök i klassen, då blir han själv arg och frustrerad, stormar ut ur rummet mm. Hans eget mående styr givetvis hur känslig han är, överlag är han inne i en bra period nu då han oftast är pigg och glad och det är inte så många konflikter.

    Men inatt sov han jättedåligt och han har varit som en zombie den här morgonen. Så jag beslutade precis att han får stanna hemma för jag inser att om han går kommer det inte gå många timmar innan antingen han själv eller skolan ringer...

    Samtidigt är jag kluven. Skolan är viktig och jag vill inte signalera något annat till honom. Å andra sidan måste han och jag lära oss att lyssa på hans signaler om vad han klarar av och inte.

    Hur gör ni andra med barn som har nån sorts problematik i sådana här fall?

  • Svar på tråden Barn med npf - vara hemma från skolan
  • Anonym (Mina)

    Har tre barn med npf och de får absolut vara hemma när de mår så.

    För att skolan inte ska bråka om ledigheten fick jag tipset att sjukanmäla för symtomen istället för orsaken, så uppger tex huvudvärk, magont osv.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Mina) skrev 2019-03-26 07:45:59 följande:

    Har tre barn med npf och de får absolut vara hemma när de mår så.

    För att skolan inte ska bråka om ledigheten fick jag tipset att sjukanmäla för symtomen istället för orsaken, så uppger tex huvudvärk, magont osv.


    Skönt att höra.

    Jag bara anmäler att han är frånvarande, vi behöver inte uppge nån orsak. Så den biter slipper jag.

    Vad gör ni när barnen är hemma då? Jag försöker lägga in lite skolarbete idag så det inte bara blir en mysa-hemma-dag.
  • Anonym (Mina)
    Anonym (TS) skrev 2019-03-26 09:27:31 följande:

    Skönt att höra.

    Jag bara anmäler att han är frånvarande, vi behöver inte uppge nån orsak. Så den biter slipper jag.

    Vad gör ni när barnen är hemma då? Jag försöker lägga in lite skolarbete idag så det inte bara blir en mysa-hemma-dag.


    Det beror på hur de mår, ibland blir det bara vila, men oftast skriver jag ut tex ett mattepapper eller dyl för dem att jobba med. Finns mycket på pinterest.
  • EmberEyes

    Just nu tycker jag att du ska sjuka pojken när han mår såhär. I det långa loppet så föreslår jag (och du är säkert redan inne på det spåret) att du och specialpedagogen och arbetsterapeuten m. fl. kommer överens om hur ni ska hantera dessa situationerna. Och det är så klart en kontinuerlig diskussion, det som funkar eller är rätt för pojken idag behöver inte vara samma nästa år.

  • Anonym (mmm)

    Har 2 idag myndiga barn och vi har varit igenom "allt" när det gäller sånt här. Klart de måste få vara hemma när det blir så där men det är viktigt att skolan också anpassar sin lärmiljö så att han faktiskt ska orka. Har ni bra dialog med skolan? Om inte, så ta tag i det nu innan det gått för långt. 

    Jag satt här till slut med 2 hemmasittare som i princip inte kunde gå i högstadiet alls (depression bla). Mina barn varit mycket skärpta och duktiga, men diagnosen satte käppar i hjulet. Idag går min ena son på komvux och den andra ska börja folkhögskola i höst. Det innebär ett par års studier till innan de är klara med det som andra gör på gymnasiet. Det har varit en lång resan som började med trubbel i mellanstadiet. Den är inte över än heller även om de just nu mår bra och ser framåt. 

  • Anonym (TS)
    EmberEyes skrev 2019-03-26 16:43:37 följande:

    Just nu tycker jag att du ska sjuka pojken när han mår såhär. I det långa loppet så föreslår jag (och du är säkert redan inne på det spåret) att du och specialpedagogen och arbetsterapeuten m. fl. kommer överens om hur ni ska hantera dessa situationerna. Och det är så klart en kontinuerlig diskussion, det som funkar eller är rätt för pojken idag behöver inte vara samma nästa år.


    Anonym (mmm) skrev 2019-03-26 16:58:06 följande:

    Har 2 idag myndiga barn och vi har varit igenom "allt" när det gäller sånt här. Klart de måste få vara hemma när det blir så där men det är viktigt att skolan också anpassar sin lärmiljö så att han faktiskt ska orka. Har ni bra dialog med skolan? Om inte, så ta tag i det nu innan det gått för långt. 

    Jag satt här till slut med 2 hemmasittare som i princip inte kunde gå i högstadiet alls (depression bla). Mina barn varit mycket skärpta och duktiga, men diagnosen satte käppar i hjulet. Idag går min ena son på komvux och den andra ska börja folkhögskola i höst. Det innebär ett par års studier till innan de är klara med det som andra gör på gymnasiet. Det har varit en lång resan som började med trubbel i mellanstadiet. Den är inte över än heller även om de just nu mår bra och ser framåt. 


    Tack för era inlägg. Vi har en i alla fall helt ok dialog med skolan, han har vissa anpassningar och de senaste månaderna har flytit på bra. För det mesta är han pigg och går utan knot till skolan. Så jag hoppas detta bara var just att han sovit dåligt (och det gör man ju ibland). Blir det återkommande ska jag lyfta det med skolan.
  • Anonym (MammaM)

    Mitt barn får också vara hemma ibland, då sjukanmäler jag bara, vi behöver inte säga varför. Han är sjuk sällan men behöver ibland en dag hemma bara för att få komma ifrån.

Svar på tråden Barn med npf - vara hemma från skolan