Inlägg från: annabellelee |Visa alla inlägg
  • annabellelee

Bebis utbrett eksem

Vi har också en liten på 8 mån med atopiskt eksem. Vi smörjer och smörjer och jag äter mjölk- och äggfritt!

Prova att smörja med mjukgörande fler gånger om dagen eller rikligare. Om ni inte kan fasa ut kortison beror det på:

1.Att eksemet inte är helt borta. Smörj rikligt med kortison under behandlingen så att det försvinner helt.

2.När eksemet försvunnit helt, byt till mildare, tex hydrokortison

3.Smörj oftare med mjukgörande än ni gör idag.

Vi hoppas själva att det blir bättre till sommaren...

• annabellelee

Jag antar att ni (liksom vi) har försökt utesluta allt som kan verka allergent som barnkläder av konstmaterial, parfymerade tvättmedel, tvättar sängkläder ofta för att minska kvalster osv?

• annabellelee

Jag hatar också att smörja hela min lilla flicka med kortison . Det blir inte bättre av att viss apotekspersonal kan vara riktigt otrevlig och ifrågasätta om jag verkligen ska hämta ut kortison till ett så litet barn. Som om jag gjorde det för att plåga henne, liksom.

Men utan krämen får hon fruktansvärd klåda och kan inte sova, och det känns hemskt att utsätta henne för det också. Vi är nere på hydrokortison varannan dag, men ska fasa ut det med enligt läkaren. Än så länge har det inte gått dock, för klådan kommer tillbaka .

Svar på tråden Bebis utbrett eksem