• Anonym (Petra­)
    Äldre 26 Mar 21:30
    1154 visningar
    18 svar
    18
    1154

    Kan jag ha ADHD/ADD?

    Hej på er!


    Jag skriver här för att få lite vägledning, stöd och kanske råd. Jag får ursäkta på förhand om detta ligger i fel kategori, om det redan finns liknande trådar eller om inlägget blir för långt. 
    Men jag har ingen jag kan vända mig som skulle förstå mina problem eller symtom.


    Iallafall.. Jag har sedan barn vetat att jag inte riktigt är som alla andra, jag har alltid varit en velig person som aldrig riktigt vetat  vad jag vill, om jag ska välja antingen eller så vill jag oftast (nästan alltid) att någon annan väljer åt mig.


    Alltid har jag haft svårigheter med att sätta igång med grejer, speciellt hushållssysslor, som exempelvis disk, vika tvätt och ibland även duscha. Har dock alltid skött min hygien, men att ta sig till duschen är ibland svårt..

    Jag har en väldigt låg uthållighet rent mentalt, som liten var jag rätt duktig på att lyssna om det var intressant, men idag är även det svårt, jag klarar inte av att läsa flera sidor ur en bok utan måste hela tiden läsa om varje mening, jag kan inte se en film utan att tappa koncentrationen.

    Jag är VÄLDIGT lättdistraherad, jag klarar inte av att det låter från badrummet, att klockan tickar eller prata med någon och sen höra att det är några andra som pratar med varandra lite längre bort.
    Plus att jag är extremt ljudkänslig, kalla mig barnslig om ni vill men jag har faktiskt öronproppar på mig när jag går på konsert, ska arbeta i höga ljudtoner mm.

    Jag är väldigt glömsk av mig och kan glömma bort vad en person just sagt.. Detta är otroligt frustrerande, speciellt på jobbet.


    Jag sover ganska mycket, så fort jag har varit ute och gjort något som är psykiskt ansträngande måste jag koppla av genom att sova, på så sätt känns det som min inre motor får slappna av.


    Jag går på antideppressiva och svag sömntablett mot oro på kvällen.
    Dessa är bara några sätt som jag anser är svårigheter.


    Vad tror ni ? Kan det vara ADD eller någon annan diagnos?

  • Svar på tråden Kan jag ha ADHD/ADD?
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 26 Mar 21:54
    #1
    Anonym (Petra) skrev 2019-03-26 21:30:14 följande:

    Hej på er!


    Jag skriver här för att få lite vägledning, stöd och kanske råd. Jag får ursäkta på förhand om detta ligger i fel kategori, om det redan finns liknande trådar eller om inlägget blir för långt. 
    Men jag har ingen jag kan vända mig som skulle förstå mina problem eller symtom.


    Iallafall.. Jag har sedan barn vetat att jag inte riktigt är som alla andra, jag har alltid varit en velig person som aldrig riktigt vetat  vad jag vill, om jag ska välja antingen eller så vill jag oftast (nästan alltid) att någon annan väljer åt mig.


    Alltid har jag haft svårigheter med att sätta igång med grejer, speciellt hushållssysslor, som exempelvis disk, vika tvätt och ibland även duscha. Har dock alltid skött min hygien, men att ta sig till duschen är ibland svårt..

    Jag har en väldigt låg uthållighet rent mentalt, som liten var jag rätt duktig på att lyssna om det var intressant, men idag är även det svårt, jag klarar inte av att läsa flera sidor ur en bok utan måste hela tiden läsa om varje mening, jag kan inte se en film utan att tappa koncentrationen.

    Jag är VÄLDIGT lättdistraherad, jag klarar inte av att det låter från badrummet, att klockan tickar eller prata med någon och sen höra att det är några andra som pratar med varandra lite längre bort.
    Plus att jag är extremt ljudkänslig, kalla mig barnslig om ni vill men jag har faktiskt öronproppar på mig när jag går på konsert, ska arbeta i höga ljudtoner mm.

    Jag är väldigt glömsk av mig och kan glömma bort vad en person just sagt.. Detta är otroligt frustrerande, speciellt på jobbet.


    Jag sover ganska mycket, så fort jag har varit ute och gjort något som är psykiskt ansträngande måste jag koppla av genom att sova, på så sätt känns det som min inre motor får slappna av.


    Jag går på antideppressiva och svag sömntablett mot oro på kvällen.
    Dessa är bara några sätt som jag anser är svårigheter.


    Vad tror ni ? Kan det vara ADD eller någon annan diagnos?


    Hej
    Jag tycker du låter lite som jag. Jag står i kö för utredning av antingen ADD/ADHD. Lättdistraherad, HATAR höga ljud (brukar ha öronproppar även dagtid), svårt att minnas vad jag läser/vad människor berättar för mig. Kan inte minnas storyn i filmer jag ser, jag hänger inte med i alla svängar i handlingen. Om jag ser en film många gånger så kan jag minnas flera delar av filmen, annars minns jag mest det som gjorde mig känslomässigt berörd, typ små frekvenser av filmen. 

    Har jag jobbat en dag så är jag helt slut efter av alla intryck, alla ljud, alla människor, all ansträngning, så hela kvällen går åt till att äta och sova. (och då har jag inte ens jobbat heltid utan 6 timmar.) 

    Jag har alltid varit stark i många ämnen i skolan, men jag fick anstränga mig mycket för att prestera pga. dåligt korttidsminne, koncentrationssvårigheter, svårt med struktur, lätt distraherad och i vissa fall, men inte alltid, otroligt uttröttad av det sociala. Jag förlägger saker, glömmer saker. (måste alltid ha massor av alarm och skrivna påminnelser när jag ska göra något viktigt.) Jag får ofta extrem huvudvärk och illamående av att ha jobbat eller varit borta en hel dag och vistats bland människor.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 26 Mar 21:55
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-26 21:54:03 följande:
    Hej
    Jag tycker du låter lite som jag. Jag står i kö för utredning av antingen ADD/ADHD. Lättdistraherad, HATAR höga ljud (brukar ha öronproppar även dagtid), svårt att minnas vad jag läser/vad människor berättar för mig. Kan inte minnas storyn i filmer jag ser, jag hänger inte med i alla svängar i handlingen. Om jag ser en film många gånger så kan jag minnas flera delar av filmen, annars minns jag mest det som gjorde mig känslomässigt berörd, typ små frekvenser av filmen. 

    Har jag jobbat en dag så är jag helt slut efter av alla intryck, alla ljud, alla människor, all ansträngning, så hela kvällen går åt till att äta och sova. (och då har jag inte ens jobbat heltid utan 6 timmar.) 

    Jag har alltid varit stark i många ämnen i skolan, men jag fick anstränga mig mycket för att prestera pga. dåligt korttidsminne, koncentrationssvårigheter, svårt med struktur, lätt distraherad och i vissa fall, men inte alltid, otroligt uttröttad av det sociala. Jag förlägger saker, glömmer saker. (måste alltid ha massor av alarm och skrivna påminnelser när jag ska göra något viktigt.) Jag får ofta extrem huvudvärk och illamående av att ha jobbat eller varit borta en hel dag och vistats bland människor.
    Och jag är också velig, precis som du. Rastlös, känner ofta en inre stress vilket är jobbigt och uttröttande.
  • Anonym (k)
    Äldre 26 Mar 22:07
    #3

    Känner igen mig. Har ADD( +autism).


     


    Det är snarare vuxet att faktiskt använda öronproppar :)

  • Anonym (Petra­) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 09:55
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-26 21:54:03 följande:
    Hej
    Jag tycker du låter lite som jag. Jag står i kö för utredning av antingen ADD/ADHD. Lättdistraherad, HATAR höga ljud (brukar ha öronproppar även dagtid), svårt att minnas vad jag läser/vad människor berättar för mig. Kan inte minnas storyn i filmer jag ser, jag hänger inte med i alla svängar i handlingen. Om jag ser en film många gånger så kan jag minnas flera delar av filmen, annars minns jag mest det som gjorde mig känslomässigt berörd, typ små frekvenser av filmen. 

    Har jag jobbat en dag så är jag helt slut efter av alla intryck, alla ljud, alla människor, all ansträngning, så hela kvällen går åt till att äta och sova. (och då har jag inte ens jobbat heltid utan 6 timmar.) 

    Jag har alltid varit stark i många ämnen i skolan, men jag fick anstränga mig mycket för att prestera pga. dåligt korttidsminne, koncentrationssvårigheter, svårt med struktur, lätt distraherad och i vissa fall, men inte alltid, otroligt uttröttad av det sociala. Jag förlägger saker, glömmer saker. (måste alltid ha massor av alarm och skrivna påminnelser när jag ska göra något viktigt.) Jag får ofta extrem huvudvärk och illamående av att ha jobbat eller varit borta en hel dag och vistats bland människor.

    Hej tack för ditt svar!


    Fick du vända dig till primärvården först för att sedan få en remiss eller hur gick det till? Om du vill berätta!


    Jag är också duktig på att förlägga mig saker... så otroligt frustrerande.


    Det värsta är nog de som inte har någon förståelse eller alls vill förstå.. säger att det bara är och rycka upp sig eller ta en kaffe, eller bara himlar med ögonen när man försöker förklara hur man är..

  • Anonym (Petra­) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 09:56
    #5
    Anonym (k) skrev 2019-03-26 22:07:49 följande:

    Känner igen mig. Har ADD( +autism).


     


    Det är snarare vuxet att faktiskt använda öronproppar :)


    Okej! Hur länge har du haft din diagnos? Fick du vänta länge på att bli utredd?
  • Anonym (Vem vet)
    Äldre 27 Mar 13:09
    #6

    Jag har dom problemen och jag har kombinerad adhd .

  • Anonym (L)
    Äldre 27 Mar 13:14
    #7

    Jag känner precis som dig och jag fick ADHD diagnos vid 18 år. Det som dock har gjort saken värre med åren är mobilen ???? alla notiser, att alltid ha en distraktion till hands. Jag kan inte se en film utan att kolla mobilen, jag tar upp den omedveten om jag ledsnar på konversationer osv. Jag har på senare tid försökt sluta med den och det har hjälpt lite. Du har nog ADHD men se över mobilanvändningen för det kan förvärra ADHD, i allafall för mig

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 27 Mar 13:40
    #8
    Anonym (Petra) skrev 2019-03-27 09:55:41 följande:

    Hej tack för ditt svar!


    Fick du vända dig till primärvården först för att sedan få en remiss eller hur gick det till? Om du vill berätta!


    Jag är också duktig på att förlägga mig saker... så otroligt frustrerande.


    Det värsta är nog de som inte har någon förståelse eller alls vill förstå.. säger att det bara är och rycka upp sig eller ta en kaffe, eller bara himlar med ögonen när man försöker förklara hur man är..


    Jag pratade med min läkare på min vårdcentral och han skickade en remiss till Vuxenpsykiatrin. Jag fick ett samtal med en psykolog där efter ett par månader, och hon bedömde att jag skulle få göra en utredning. Nu har jag stått i kö för utredning i flera månader (kanske ett år) och väntar fortfarande på att bli kallad.

    Ja jag har alltid känt mig annorlunda, väldigt upp och ner i energi, verkat 'smart' i andras ögon på vissa sätt och faktiskt dum/osmart på andra sätt. Så jag har alltid haft en kluven självbild. Varit mobbad i skolan osv. Och det är inte bara att ta en kaffe, verkligen inte- det är så mycket mer komplext än bara energinivå (för mig i alla fall).
  • Äldre 27 Mar 14:22
    #9

    Du kan självremittera dig tilL CEREB. Väntetiden är väl 3 mån.

  • Anonym (Stell­abella­)
    Äldre 27 Mar 14:22
    #10

    Jag undrar om ni som har ADD/ADHD/autism är känsliga för eller helst undviker parfymerade produkter helt och hållet? Har ni svårt för dofter i doftljus, parfym och sköljmedel etc? Om det är så gäller det bara parfymerade produkter på er själva eller även på andra människor i närheten av er?

  • Äldre 27 Mar 14:24
    #11

    Jag har gått igenom en utredning hos CEREB. Vid 53 fick jag diagnos ADHD. De testade lite för autistisk spektrum med vad jag förstår.

  • Anonym (O)
    Äldre 27 Mar 15:38
    #12

    Kan ni med adhd uppleva ett obehag/olust med kläder som sitter tight och dyl? Jag får liksom en inre panik av det...kan inte ha jeans ex för det känns som jag får panik... lite som att den inre rastlösheten man har kan förstärkas av vissa särskilda plagg

  • Anonym (Stell­abella­)
    Äldre 27 Mar 16:29
    #13
    Anonym (O) skrev 2019-03-27 15:38:26 följande:
    Kan ni med adhd uppleva ett obehag/olust med kläder som sitter tight och dyl? Jag får liksom en inre panik av det...kan inte ha jeans ex för det känns som jag får panik... lite som att den inre rastlösheten man har kan förstärkas av vissa särskilda plagg
    Jag tror att jag har läst att det är "autistiskt" att ogilla vissa sorts kläder, material och lappar i kläder osv. Minns inte exakt varför men att autister stör sig lätt på kläder.
  • Anonym (k)
    Äldre 27 Mar 17:44
    #14
    Anonym (Petra) skrev 2019-03-27 09:56:28 följande:
    Okej! Hur länge har du haft din diagnos? Fick du vänta länge på att bli utredd?
    Jag har haft min diagnos mindre än ett år och fick stå i kö i 3 år.
  • Anonym (Petra­) Trådstartaren
    Fri 29 Mar 2019 17:40
    #15

    Till alla er som skrivit hittills, TACK för att ni har tagit er tid att skriva och svara på mina funderingar, det betyder verkligen asmycket, ni får gärna skriva hur ni är och har varit och vilka vanor ni har eller bara diskutera fritt om allt och inget.

    Ska försöka svara lite på inlägg som skrivits här 

    Tack igen <3

  • Anonym (Petra­) Trådstartaren
    Fri 29 Mar 2019 17:42
    #16
    Anonym (O) skrev 2019-03-27 15:38:26 följande:

    Kan ni med adhd uppleva ett obehag/olust med kläder som sitter tight och dyl? Jag får liksom en inre panik av det...kan inte ha jeans ex för det känns som jag får panik... lite som att den inre rastlösheten man har kan förstärkas av vissa särskilda plagg


    För mig personligen var det väldigt jobbigt när jag var yngre, klarade inte av lappar som skavde, var tvungen och ha tröjor instoppade för kanten på byxorna var obehagliga. Vet inte om det beror på diagnos men vet att det finns många inom autism spektrat som har besvär med detta.

    Idag så tycker jag inte alls det är lika jobbigt, dock tar jag av mig alla åtsittande kläder, typ bh, jeans så fort jag kommer hem och tar på mig mjukare kläder. Men vet att det är många som gör.
  • Anonym (Petra­) Trådstartaren
    Fri 29 Mar 2019 17:46
    #17
    Anonym (Stellabella) skrev 2019-03-27 14:22:52 följande:

    Jag undrar om ni som har ADD/ADHD/autism är känsliga för eller helst undviker parfymerade produkter helt och hållet? Har ni svårt för dofter i doftljus, parfym och sköljmedel etc? Om det är så gäller det bara parfymerade produkter på er själva eller även på andra människor i närheten av er?


    Jag kan ju bara svara för mig själv men jag klarar verkligen inte ha på mig parfym, jag får ont i huvudet och blir illamående, spelar ingen roll hur mycket jag älskar parfymen, har en favorit som jag har här hemma men är så ledsen för jag klarar inte av att använda den.

    Däremot tycker jag om när andra har på sig det så det är inga problem.


    På grund av hudproblem så har jag inget sköljmedel när jag tvättar. Men det kanske någon annan har mer erfarenhet om? :)

  • Anonym (Stell­abella­)
    Sat 30 Mar 2019 16:52
    #18
    Anonym (Petra) skrev 2019-03-29 17:46:30 följande:

    Jag kan ju bara svara för mig själv men jag klarar verkligen inte ha på mig parfym, jag får ont i huvudet och blir illamående, spelar ingen roll hur mycket jag älskar parfymen, har en favorit som jag har här hemma men är så ledsen för jag klarar inte av att använda den.

    Däremot tycker jag om när andra har på sig det så det är inga problem.


    På grund av hudproblem så har jag inget sköljmedel när jag tvättar. Men det kanske någon annan har mer erfarenhet om? :)


    Intressant. Är det även så att det "stör" dig att ha parfym på dig även om du inte skulle bli sjuk av den? Typ som en skavande lapp fast att det stör dig att din kropp eller dina kläder doftar parfymerat? Menar som att du tänker konstant på det och vill tvätta bort doften liksom.

    Tror just det du skrev om kläder och parfymer är ganska "autistiskt" och även folk som är högkänsliga har samma "problem".
Svar på tråden Kan jag ha ADHD/ADD?