• Anonym (Fusk)

Deklarationsfusk

Hej

Nu är det deklarationstider. Nu till min fråga.

Min arbetsplats ligger c:a 4 mil från mig men jag startar mitt arbete bara 5 km hemifrån med bil från företaget (Budbil) Funderar på om jag ska ljuga och dra av resor ( 8 mil om dagen) o få tillbaka skatt som jag inte har rätt till.

Vet att man inte får göra så här (Inte massa gap nu) men undrar hur stor chans det är att man "åker dit" och konsekvenserna isåfall ?

Om skatteverket bara kollar vart jag bor,var arbetsgivaren har sin adress och avstånd borde jag klara mig men tacksam för tips även om det är "omoraliskt"

• Svar på tråden Deklarationsfusk
  • Anonym (Fusk)

Om dom ska komma på det så måste dom ju i praktiken ringa företaget och fråga "Börjar verkligen ............hos er på morgonen ? Låter ju inte så sannolikt men undrar vad mitt straff skulle bli om jag blev påkommen ? Osant intygande lär ju vara svårt att komma undan...Törs nog inte heller .......

• Anonym (Fusk)
    Anonym (...) skrev 2019-03-27 19:34:10 följande:

Jag är arbetsgivare. När man lämnar kontrolluppgift till skatteverket för de anställda så lämnar man även ut tjänsteplatsens adress. Så i ditt fall kanske din arbetsgivare lämnar din plats som är 5km hemifrån till skatteverket? Jag skulle gissa det.

Vet även att skatteverket hämtat ut miltalen från besiktningen mellan två år för bilar, för att enkelt se om avdragen verkar stämma med miltalen på bilen.

Så det är lätt att kolla för dem med automatiska system, så risken att man blir påkommen är ganska stor.

Skattetillägg på 30% är väl standard om man gjort det med uppsåt (som i detta fall).

Jag tycker det är skit att betala så mycket skatt som jag jag, så jag stör mig ganska mycket på folk som fuskar med skatt eller fuskar med bidrag.

Förstår att arbetsgivaren lämnar ut tjänsteplatsens adress men den borde ju jag också se på deklaration ? Där står ju min arbetsgivares namn och adress
Svar på tråden Deklarationsfusk