• Anonym (...)

Deklarationsfusk

Jag är arbetsgivare. När man lämnar kontrolluppgift till skatteverket för de anställda så lämnar man även ut tjänsteplatsens adress. Så i ditt fall kanske din arbetsgivare lämnar din plats som är 5km hemifrån till skatteverket? Jag skulle gissa det.

Vet även att skatteverket hämtat ut miltalen från besiktningen mellan två år för bilar, för att enkelt se om avdragen verkar stämma med miltalen på bilen.

Så det är lätt att kolla för dem med automatiska system, så risken att man blir påkommen är ganska stor.

Skattetillägg på 30% är väl standard om man gjort det med uppsåt (som i detta fall).

Jag tycker det är skit att betala så mycket skatt som jag jag, så jag stör mig ganska mycket på folk som fuskar med skatt eller fuskar med bidrag.

• Anonym (...)
    Anonym (Fusk) skrev 2019-03-28 09:18:54 följande:

Förstår att arbetsgivaren lämnar ut tjänsteplatsens adress men den borde ju jag också se på deklaration ? Där står ju min arbetsgivares namn och adress

På din deklaration ser du arbetsgivarens adress, typiskt den adress som huvudkontoret har.

Jag har aldrig sett tjänsteställe på min privata deklaration, men måste ange tjänsteställe för varje enskild anställd jag har när jag deklarerar deras löner.
  • Anonym (...)
    Anonym (123) skrev 2019-03-28 13:02:39 följande:

Man får inget straff för att man tar upp ett utlägg man faktiskt haft, även om avdraget inte går igenom.

Fast i det här fallet så här han ju inte haft 4 mil resa enkel väg till jobbet, så det är ju rätt solklart fall. Han har ju inte haft det utlägget.

Dessutom måste man ju vara öppen med avdraget för att slippa påslaget. Jag kan ju dra av 20 000kr för min privata semesterresa under "övriga avdrag", om jag upplyser med en kommentar att avdraget är en semesterresa så får jag inget skattetillägg om de granskar avdraget (vilket de garanterat gör). Om jag däremot bara gör avdraget utan att lämna info om det, och avdraget är felaktigt (som i detta fall), så är man nästan garanterad att bli straffad med påslaget.
Svar på tråden Deklarationsfusk