Anonym (Enskede) skrev 2019-03-27 20:42:48 följande:
Låter ju bra, tack! Märker man inte alls av oroligheterna i Dalen? Det ligger ju bara några 100 m bort om jag förstår rätt..Är det olika tunnelbanor, skolor etc?
Det beror ju lite på var i Enskede man bor, men Dalen delar tunnelbana (Sandsborg) med de betydligt finare kvarteren på andra sidan spåren.
Dalen kanske man besöker för att handla mat, eller cykla igenom på väg till den stora lekparken eller Nytorps Gärde på andra sidan. Hänger man inte där märker man knappast av några oroligheter. Jag skulle dock inte bosätta mig i ett av gårdshusen där (har varit och tittat på lägenhet där en gång, och det var första och sista gången jag satte min fot där kan jag säga).
Men, liksom "Lugnt" skrev ovan,
har jag också hört från bekantas bekanta att det även finns bra hus där. Och Dalens läge är ju suveränt. Området har dock alltid dragits med allehanda problem, ända sedan det byggdes.
Om du inte känner till (Gamla) Enskede så bra, bör du dock räkna med att det kostar multum att köpa hus där, och det finns inte så jättemycket flerbostadshus i området (bortsett från längs med Nynäsvägen). Om du har tid att vänta ett tag och vill bo i Globenområdet, ska det väl byggas mycket i Slakhusområdet har jag förstått. Blåsut (som ligger på andra sidan av en väg från Dalen, men som är ett nybyggt område) skulle kanske också kunna vara en idé.
Är det någon särskild anledning till att du är nyfiken på Enskede?