Inlägg från: Anonym (Alva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alva)

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Jag har också en hel del ärr på mina armar, de ser ut som skärsår men är efter en hel del massa olika blodprovstagningar när jag var liten (vissa prov togs genom att rispa tvärs över armen på den tiden). Om någon kom idag och antydde att mina ärr berodde på självskadebeteende och på så vis tvingande mig att prata om mina barndoms alla sjukhusbesök skulle jag känna mig kränkt.

Nej ts, du skall absolut inte ta upp det, då verkar det bara som om du vill "gotta" dig i personens "elände". Om du är orolig för hur personen mår idag, skall du fråga om just det, rent generellt och allmänt "hur är läget"? eller varför inte det trevliga "skall du hänga med och fika?" Sedan berättar personen för dig om sitt mående om hen faktiskt vill det, sådant kräver att man har ett förtroende för den personen man berättar för och jag tycker mig läsa mellan dina rader att ni inte är där i er vänskapsrelation ännu.

Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?