• Anonym (Vi är kompisar)

    Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

    Hej!

    Jag kan inte riktigt svara på hur nära vi är. Jag vet att det är det mesta relevanta. Men jag undrar hur en person skulle må om man bara liksom visade att man brydde sig.

    Jag har mått fruktansvärt precis början av tjugo års åldern. Jag har dock inga fysiska skador som skulle tyda på att jag har varit riktigt dålig i mitt mående. Men om någon skulle fråga, liksom om det skulle synas på mig och någon frågade mina ''ärr'' (Om jag nu skulle ha några) och frågade hur jag mår idag. Så skulle jag bli glad att någon faktiskt bryr sig.

    Men hur skulle det vara för andra, tror ni?

    Skulle det vara okej och påpeka de och fråga hur personen mår idag?

    Eller kan det bli som så för f.d deprimerade personen med självskadebeteende att man får de i skamkänslor eller får de att känna sig svaga för vad de har gjort emot sig själva och mår dåligt att det faktiskt syns till och med?

    Jag vill inte få personen må dåligt!!. . .

  • Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?
  • Anonym (Nej)

    Jag har massor med ärr och spår av stygn på min arm. De är

    blekta nu eftersom de är 25 år gamla. Har mått bra de senaste

    24 åren.

    Om någon skulle drista sig till att fråga om mina ärr så skulle

    jag bli förbannad faktiskt. Det har hänt att någon har frågat

    och då brukar jag säga -vithaj på stora barriärrevet eller isbjörn

    på Svalbard.

  • Anonym (Anonymm)

    Beror nog på hur personen är och hur känsligt det är för den. Jag hade inte brytt mig. Utan blivit glad som du med skrev. Har lite ärr på handleden sedan självskadebeteende i tonåren.

  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Nej) skrev 2019-03-29 18:07:18 följande:

    Jag har massor med ärr och spår av stygn på min arm. De är

    blekta nu eftersom de är 25 år gamla. Har mått bra de senaste

    24 åren.

    Om någon skulle drista sig till att fråga om mina ärr så skulle

    jag bli förbannad faktiskt. Det har hänt att någon har frågat

    och då brukar jag säga -vithaj på stora barriärrevet eller isbjörn

    på Svalbard.


    Eh vad har vithaj eller isbjörn att göra med ärr? Vad pratar du om?
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Nej) skrev 2019-03-29 18:07:18 följande:

    Jag har massor med ärr och spår av stygn på min arm. De är

    blekta nu eftersom de är 25 år gamla. Har mått bra de senaste

    24 åren.

    Om någon skulle drista sig till att fråga om mina ärr så skulle

    jag bli förbannad faktiskt. Det har hänt att någon har frågat

    och då brukar jag säga -vithaj på stora barriärrevet eller isbjörn

    på Svalbard.


    Varför köra rebusar för det? Säg bara att du blev ledsen av det istället.
  • Anonym (Stina)

    Jag skulle absolut inte uppskatta det. Speciellt inte om det kom från någon man inte är speciellt nära med eller hade självmant pratat om det med.

    Vill du "visa att du bryr dig", gör det i så fall genom handling istället. Inte genom att peka på gamla ärr och fråga hur situationen är idag.

  • Anonym (Vi är kompisar)
    Anonym (Nej) skrev 2019-03-29 18:07:18 följande:

    Jag har massor med ärr och spår av stygn på min arm. De är

    blekta nu eftersom de är 25 år gamla. Har mått bra de senaste

    24 åren.

    Om någon skulle drista sig till att fråga om mina ärr så skulle

    jag bli förbannad faktiskt. Det har hänt att någon har frågat

    och då brukar jag säga -vithaj på stora barriärrevet eller isbjörn

    på Svalbard.


    Ditt inlägg fick mig att tänka att det är nog bra att inte nämna någonting. Jag är dock osäker för att vi är så olika av oss.
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 18:10:12 följande:

    Beror nog på hur personen är och hur känsligt det är för den. Jag hade inte brytt mig. Utan blivit glad som du med skrev. Har lite ärr på handleden sedan självskadebeteende i tonåren.


    Efter att en användare har sagt att denne skulle bli förbannad så vet jag inte längre om det är en bra idé.

    Jag får en känsla av att personen är känslig av sig.

    Du verkar klok av dig. Har du något tips på hur man kan säga saker till en person som man enbart tror att personen mår dåligt. Det kanske bara är trötthet. Men skulle det vara så stor bekymmer om man bara frågar?

    Jag får en tvångstanke att jag skulle kanske råka trigga igång någonting i personens mående och få denne må dåligt.

    Jag kan enbart relatera till mig och där är det detsamma. Jag hade mått bra om någon faktiskt visade att denne brydde sig. Även om jag faktiskt inte mådde dåligt utan faktiskt var bara trött eller någonting. Men jag är så osäker på andra, andra kanske tar illa upp och frågan är mer känslig för andra. Jag vet inte. . .
  • Anonym (M)

    Nej jag skulle inte uppskatta det. Har själv många ärr som numer till största del är övertatuerade.

  • Anonym (Vi är kompisar)
    Anonym (Stina) skrev 2019-03-29 18:22:08 följande:

    Jag skulle absolut inte uppskatta det. Speciellt inte om det kom från någon man inte är speciellt nära med eller hade självmant pratat om det med.

    Vill du "visa att du bryr dig", gör det i så fall genom handling istället. Inte genom att peka på gamla ärr och fråga hur situationen är idag.


    Tack! Klokt sagt!

    Klokt tips! Mycket bra, tack!!
    Anonym (M) skrev 2019-03-29 18:23:48 följande:

    Nej jag skulle inte uppskatta det. Har själv många ärr som numer till största del är övertatuerade.


    Tack! Många kloka svar som fick mig att baka ur! Mycket bra innan det skedde något tråkigt för eventuellt personens mående!

  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (Vi är kompisar) skrev 2019-03-29 18:23:29 följande:

    Ditt inlägg fick mig att tänka att det är nog bra att inte nämna någonting. Jag är dock osäker för att vi är så olika av oss.Efter att en användare har sagt att denne skulle bli förbannad så vet jag inte längre om det är en bra idé.

    Jag får en känsla av att personen är känslig av sig.

    Du verkar klok av dig. Har du något tips på hur man kan säga saker till en person som man enbart tror att personen mår dåligt. Det kanske bara är trötthet. Men skulle det vara så stor bekymmer om man bara frågar?

    Jag får en tvångstanke att jag skulle kanske råka trigga igång någonting i personens mående och få denne må dåligt.

    Jag kan enbart relatera till mig och där är det detsamma. Jag hade mått bra om någon faktiskt visade att denne brydde sig. Även om jag faktiskt inte mådde dåligt utan faktiskt var bara trött eller någonting. Men jag är så osäker på andra, andra kanske tar illa upp och frågan är mer känslig för andra. Jag vet inte. . .


    Tack för de snälla orden. Jag vet faktiskt inte. Som sagt det beror på hur personen är. Även hur nära ni är som vänner tror jag. Brukar ni prata om djupa saker? Kanske kan du på något vis råka komma in på ämnet självskadebeteende och se om du kan luska frsm något därifrån. Se personens reaktion där. Om du märker den inte vill prata om det eller om den kanske själv berättar, om den här haft självskadebeteende. Du kanske kan nämna att du blir orolig för sådana personer. Att du gärna vill hjälpa sådana. Så du liksom visar att du inte dömer den. Är det mycket ärr? Jag känner att jag kommit över det där och skäms inte för det. Kan tänka mig att om man fortf tycker det är ett känsligt ämne kanske man blir arg. Eller inte vill bli påmind. Eller så tyvker den väl att man lägger sig i. Jag vet inte. Men ja, hur nära vänner är ni? Jag förstår din oro helt och jag själv hade nog inte heller inte kunnat fråga. Iallafsll inte efter ett tag. Det är sån jag är jag bryr mig lite för myxket ibland. Skulle personen bli irriterad kanske du kan säga så, att du enbart vill väl och bryr dig. Du kanske även kan säga det före. Så personen är förberedd på att det kanske är en jobbig fråga. Och respektera om den inte vill prata om det. Det är väl de enda tipsen jag har tror jag vad jag kommer på. Fint av dig att bry dig.
  • neverpreggo

    Är det nya ärr/sår så är kan det vara läge att fråga hur personen mår på ett försiktigt sätt. Gamla ärr tycker jag inte att man ska uppmärksamma bara för att uppmärksamma liksom. Det är oftast skamfyllt och de som försöker att numera inte alltid dölja ärren kan börja dölja igen för att de inte vill ha frågor.

Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?