Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?
Bättre att fråga än tex snacka skit bakom personens rygg .
Wow.
Nej, du har ingen rätt att fråga.
Vill personen så berättar den för dig.
Om det är en nära vän kan man väl visst fråga. Men som sagt inte till en bekant. Alla tycker olika. Bara för du tycker så tycker inte alla så. Lika mycket som det är.så för mig. Jag respekterar att du tycker annorlunda.
En nära vän är ingen fara att fråga om man känner den och vet det är lugnt att fråga. Har flera vänner jag pratar öppet om sånt med. Men vi har känt varann i 100 år. Äkta vänner kan prata om allt de djupa jobbiga sakerna men även självklart respektera om man inte vill prata om vissa saker. Men man har liksom inget att dölja och skämmas för.
Flertal personer tycker annorlunda än och det är väl helt okej. Men något jag märkt är att ni tror er handlar om en bekant. Självklart säger man inget sånt till en sån.
Fast problemet är inte att du inte blir respekterad för dina åsikter utan problemet blir om du inte kan respektera andra människors integritetsgränser genom att tycka att det på nåt vis är självklart att du kan fråga om deras ärr om de har kläder som visar ärren. Det ÄR för de allra flesta inte alls ok att oombedd lägga näsan i blöt även om just du eller din kompis tycket att det skulle vara ok. Vi pratar ju om sociala spelregler rent generellt även om det finns individuella skillnader.
Så nej det är generellt inte socialt acceptabelt att fråga om någons ärr, fråga om någon är gravid, fråga vad någon väger, fråga vad någon tjänar, etc etc.
Men har jag nånsin påstått det. Vad du ska överdriva.Jag respekrerae mina vänner. Som person är jag blyg och försiktig. Jag skulle aldrig bara fråga ohyfsade saker till folk. Du kan vara lugn. Har hela tiden sagt NÄRA VÄNNER. Ingen bekant. Ingen vanlig kompis. Utan en nära vän. Som msn känner. Som man vet hur den kanske reagerar. Jag kan ytligt fråga om det. Märker jag att den inte vill prata fine. Lugnt. Det respekterar jag. Förstå hur jag menar nu.
Ni kan ju inte respektera andras åsikter ett dugg själva. Ni missförstår ju mig. Därför ni blir så sura.
Samma sak om en kompis super ner sig. Då tänker inte jag bara sitta där och glo på . nej men jag vet ju troligtvis hur personen antagligen tar det. Annars säger msn väl inget. Har jag sagt hela tiden eftersom man känner varann. Sluta nu. Orkar inte ens diskutera med dig mer för du bara vänder och vrider på allt.
Nej det gör jag verkligen inte. Snarare tvärtom. Men du känner inte mig. Så du skulle sitta och glo på när din polare skär sig med blödande sår? Okej . Stackars den kompisen.