Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?

Nej du ska inte kommentera och fråga privata saker omkring människors kroppar det är gränslöst.

Om man ser färska skador och man är orolig för personen och frågar i syfte att man tror att personen behöver hjälp är det en annan sak.

Att fråga av själviska orsaker så som nyfikenhet eller nåt slags egenterapeutiskt syfte som det verkar handla om för dig så är det definitivt inte ok. Dina svar för din egen problematik fåt du söka någon annanstans...

• Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:03:18 följande:

Beror väl på hur nära man är? En kompis till mig sa tex jag var röd i ansiktet. Hårig. Osv. Det blev jag ledsen för för det kan jag inte hjälpa. Men om nån skulle fråga mig om ärren hade jag inte brytt mig. Har inget att skämmas för.

Fast det spelar ingen roll att DU inte hade brytt dig, eller om JAG inte hade brytt mig.

Det handlar om övertramp man inte gör mot ANDRA.

Hur just DU skulle reagera på en liknande fråga är fullständigt irrelevant. Uppenbarligen är TS inte så nära vederbörande att hon med säkerhet vet hur hen skulle reagera på frågan och då är det självklart att man inte riskerar ett så integritetskänsligt övertramp.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:12:25 följande:

Lugna ner dig. Jag berättade bara hur jag själv känner. Vissa känner som du andra som jag. Alla är ju olika. Är man nära vän behöver man inte känna så. Då kan man väö prata om det mesta.

Bara för att jag är tydligt med att det inte är ok med att fråga det som TS undrar över innebär inte att jag inte är lugn, hur fick du ihop den kopplingen?

Återigen så är det fullständigt irrelevant hur du eller en kompis reagerar.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:28:24 följande:

Ja det är vad du tycker. Men jag tycker inte så. Respektera det. Jag tycker inte man ska fråga vem som det. Men en nära kompis är väl lugnt. Alla kan tycka olika.

Det handlar inte om att jag inte respekterar vad DU anser utan om att DU måste inse att du inte utifrån dina EGNA integritetsgränser kan bemöta ANDRA på ett gränsöverskridande sätt.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 20:19:27 följande:

Precis. Vänner aja kunna prata om allt.

En god vänskap är kravlös. Skulle välja bort vänskap som krävde att jag hade en plikt att vända ut och in på mig själv och som krävde att jag skulle acceptera integritetskränkande frågor. I en vänskap ska man känns att det finns utrymme att beträtts svåra saker om man VILL, men det ska inte finnas ett outtalat krav på att en vän ska kunna klampa på oombedd.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 19:27:45 följande:

För du skriver med stora bokstäver och argumenterar på ett argt sätt.

Jag skriver vissa enskilda ord med stor bokstav för att visa att jag betonar dessa. Det är en STOR skillnad på det och att skriva Argt med genomgående stora bokstäver.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 20:21:58 följande:

Det är inget att skämmas över. Att kunna släppa gamla saker är skönt. Ingen ska behöva bära sånt själv.

Fast det initiativet måste komma från personen själv måste du förstå. Du kan låta en vän förstå att hen kan prata med dig om även svåra saker utan att ställa en direkt fråga om exempelvis ärr.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 21:33:03 följande:

Är väl ingen som skulle kräva nåt. Inte så jag menar såklart.

Fast du påstår ju att man SKA kunna tala om allt i en god vänskap. Jag anser ju att man i en god vänskap också ska kunna välja att inte behöva berätta allt utan kunna känna sig trygg i att vänskapen finns där om man SJÄLV väljer att berätta.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-29 21:33:40 följande:

Ja men självklart? Varflr ska du hälla på och tjafsar med mig Jag menar inte som du tror överhuvudtaget. Sluta nu.

Varför betraktar du en diskussion i ett forum som att någon tjafsar med dig?
  • Drottningen1970
    Anonym (mor) skrev 2019-03-30 07:15:41 följande:

Jag tänker att om man har en vän som öppet visar sina ärrade armar (kortärmat) så blir det väl konstigt om man inget säger? Märker man däremot att ärren är ngt som vännen försöker dölja så är man självklart försiktig och ställer bara frågor när man känner att det är rätt. Fingertoppskänslan..........vi har den nog de flesta av oss.

Va? Märklig slutsats. Bara för att man bär kortärmat innebär väl inte att det är fritt fram att vara gränslös?

Personen kanske bara tycker det är för varmt med långärmat.

Tänk hur många människor man möter varje dag. Man behöver inte vara ett geni för att föreställa sig hur jobbigt det skulle vara om så bara 5% av dessa skulle ta sig rätten att fråga om ens ärr i all välmening.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:08:44 följande:

Om jag tycker annorlunda än er kam ni respektera det. Lika mycket som jag respekterar era åsikter. sluta håll på. Lägga energi på sånt. hur orkar man ens.

Fast problemet är inte att du inte blir respekterad för dina åsikter utan problemet blir om du inte kan respektera andra människors integritetsgränser genom att tycka att det på nåt vis är självklart att du kan fråga om deras ärr om de har kläder som visar ärren. Det ÄR för de allra flesta inte alls ok att oombedd lägga näsan i blöt även om just du eller din kompis tycket att det skulle vara ok. Vi pratar ju om sociala spelregler rent generellt även om det finns individuella skillnader.

Så nej det är generellt inte socialt acceptabelt att fråga om någons ärr, fråga om någon är gravid, fråga vad någon väger, fråga vad någon tjänar, etc etc.
  • Drottningen1970

[quote=79536205][quote-nick]Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:22:40 följande:[/quote-nick]Jag skulle aldeig fråga sånt till någon heller. det får den säga själv. Men ärr. då skadar man sig själv. då tänker jag som nära vän reagera. så är det bara.[/

Som jag skrev i mitt första inlägg så är det skillnad på att fråga om man ser färska ärr/sår, för att man tänker att personen mår dåligt och behöver hjälp. Men att fråga utan nyfikenhet när man som TS beskrivet ser gamla ärr, för att man har egna behov är överhuvudtaget inte ok i något sammanhang.

• Drottningen1970
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:20:51 följande:

Men har jag nånsin påstått det. Vad du ska överdriva.Jag respekrerae mina vänner. Som person är jag blyg och försiktig. Jag skulle aldrig bara fråga ohyfsade saker till folk. Du kan vara lugn. Har hela tiden sagt NÄRA VÄNNER. Ingen bekant. Ingen vanlig kompis. Utan en nära vän. Som msn känner. Som man vet hur den kanske reagerar. Jag kan ytligt fråga om det. Märker jag att den inte vill prata fine. Lugnt. Det respekterar jag. Förstå hur jag menar nu.

Fast en nära väl skulle säkert känna att hen kunde vända sig till dig och berätta självmant om ni stod så nära varandra.
  • Drottningen1970

[quote=79536272][quote-nick]Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:53:48 följande:[/quote-nick]Vi kan iallafall prata om allt. Nog om det nu. Jag frågar inte rätt ut om saker. Vad har ni ens med det att göra.[/

Vad vi har med det att göra? Det var ju du som använde dig och dina vänners förhållningssätt som ett inlägg i debatten.

Men där är vi ju helt överens. Hur du och dina vänner förhållet sig till dessa saker är onekligen irrelevant för TS frågeställning.

• Drottningen1970

Jag har ingen anledning att tro att du mobbar folk.

Anonym (Anonymm) skrev 2019-03-30 09:54:25 följande:

Jag är ingen som mobbar folk eller är dum mot någon. Så det är ingen fara. Jag förklarar lite dåligt. Kan vara därför ni misstolkat mig.

Svar på tråden Jag har märkt på en kompis ärr på armen - Är det okej och notera de och fråga hur personen mår idag?