Fiona M skrev 2019-03-30 09:18:56 följande:
Man har ingen skyldighet att vända ut och in på sig bara för att vännen är nyfiken.
Men har jag nånsin påstått det. Vad du ska överdriva.
Drottningen1970 skrev 2019-03-30 09:18:32 följande:
Fast problemet är inte att du inte blir respekterad för dina åsikter utan problemet blir om du inte kan respektera andra människors integritetsgränser genom att tycka att det på nåt vis är självklart att du kan fråga om deras ärr om de har kläder som visar ärren. Det ÄR för de allra flesta inte alls ok att oombedd lägga näsan i blöt även om just du eller din kompis tycket att det skulle vara ok. Vi pratar ju om sociala spelregler rent generellt även om det finns individuella skillnader.
Så nej det är generellt inte socialt acceptabelt att fråga om någons ärr, fråga om någon är gravid, fråga vad någon väger, fråga vad någon tjänar, etc etc.
Jag respekrerae mina vänner. Som person är jag blyg och försiktig. Jag skulle aldrig bara fråga ohyfsade saker till folk. Du kan vara lugn. Har hela tiden sagt NÄRA VÄNNER. Ingen bekant. Ingen vanlig kompis. Utan en nära vän. Som msn känner. Som man vet hur den kanske reagerar. Jag kan ytligt fråga om det. Märker jag att den inte vill prata fine. Lugnt. Det respekterar jag. Förstå hur jag menar nu.