• Anonym (sorgsen)

    Hur komma över det barn jag aldrig fick? (ofrivillig abort, lång text)

    Förlåt, blev en lång text. Hoppas någon därute orkar läsa.

    Kort bakgrund: För ungefär 2 år sedan blev jag gravid och mer eller mindre tvingad till abort av dels pappan till barnet och dels av andra. Jag kämpade i flera veckor för att få behålla, erbjöd mig att ta hand om barnet ensam osv, men med hot och trakasserier mot mig förstod jag att det aldrig skulle fungera och valde därför att göra som de ville. Dessa veckor var de absolut värsta i mitt liv och beslutet om abort det absolut svåraste jag tagit.

    När aborten var gjord kände jag tiden efter nästan inget alls, det var som att jag stängde av helt och återgick till ett vanligt liv direkt. Försökte glömma det som hänt genom att göra så mycket nytt som möjligt, träffa nya män, lära känna nya människor osv. Jag pratade nästan ingenting om det som hänt och mina vänner och anhöriga frågade mig knappt heller. Allt var bara var glömt. Det fanns en som jag pratade med lite om det, men då höll jag en distans och pratade om det ungefär som något formellt. Aldrig att jag grät inför någon.

    Livet fortsatte. Jag träffade min nuvarande pojkvän, bestämde mig för att göra en efterlängtad förändring i min jobbkarriär, ägnade massor av tid åt en älskad hobby och allt gjorde att jag kände mig som världens lyckligaste ett tag. Tills en dag, då allting rasade. 

    Från ingenstans tappade jag livslusten helt, som att all glädje bara försvann. Alla minnen kom tillbaka från allt kring aborten och spelades dagligen upp som en film för mig. Sorgen kändes ständigt som en kniv. Jag gick en gång till en kurator och det kändes skönt att spotta ur sig allt, men tyvärr hjälpte det inte i längden. Istället har mitt liv sedan dess bestått av ljusare och mörkare perioder. 

    I vissa perioder kan jag inte tänka annat än på att bli gravid igen och är i princip beredd på att anpassa allt i mitt liv så att det ska kunna ske så fort som möjligt. Jag är då nästan som besatt av att tänka på mina framtida barn, läsa på om föräldraskap osv. I andra perioder vet jag knappt om jag ens vågar bli gravid igen, då jag är så rädd att det bara ska kännas... fel. I de mörkaste perioderna tänker jag tankar om att jag inte vet om jag ens orkar leva. Vaknar med hjärtklappning på nätterna, känner samma känsla som när pappan till barnet svor åt mig om att jag skulle göra abort. Återupplever smärtan. 

    Tyvärr gör det ibland också så fruktansvärt ont att se andra barn och andras graviditeter. Mitt Facebook-flöde vimlar av bebisbilder eller bilder på småbarn, ultraljud, gravidmagar osv (jag är i den åldern då majoriteten av gamla klasskompisar börjat få barn). Jag bläddrar i princip alltid förbi dem snabbt då jag får sådan ångest av att se dem, speciellt ultraljuden. Dessa väcker så obehagliga minnen då jag valde att kolla på mitt ultraljud och som fick mig att avboka aborten (som jag sedan blev tvungen att boka igen alltså). 

    Jag hamnar ofta på tillställningar där jag är den enda (eller en av få) som inte har barn och där jag glatt måste försöka hänga med i prat om småbarnslivet. Häromdagen var jag på en sådan tillställning med barn i 1-2- årsåldern som kröp omkring på golvet och det blir liksom med blandad glädje och sorg som jag ser på dessa. Glädje för att jag verkligen tycker om barn och delar föräldrarnas glädje, sorg för att jag tänker på mitt eget ofödda barn som hade kunnat  varit ett av dem som kröp omkring där. På denna tillställning avslöjade dessutom ett bekant par att de väntar sitt första barn, visade ultraljudsbild osv. Då jag uppriktigt dels kände glädje med dem hade jag inga problem med att sätta på mig en glad mask, men inombords höll jag samtidigt på att sjunka ihop av ångest. Hade det varit tyst i rummet hade man utan problem kunnat höra mina hjärtslag. 

    Jag har berättat om aborten för min kille och hur den påverkar mitt mående i perioder. Han lyssnar, tröstar och finns där, men verkar inte riktigt förstå på djupet. "Det var ju inte riktigt ett barn om aborten skedde så tidigt" menar han. Ungefär så verkar de flesta andra också resonera och därför blir det så svårt för mig att prata om det. Jag börjar tro att jag är knäpp som blivit besatt av att tänka på en tidigt abort så mycket. 

    Jaja. Nu har jag skrivit ur mig lite. Känner mig bara så extra sorgsen ikväll och bestämde mig för att skriva denna text. Vet inte riktigt vad det är jag vill ha svar på, vad som helst kan vara värt! 
  • Svar på tråden Hur komma över det barn jag aldrig fick? (ofrivillig abort, lång text)
  • Anonym (Tjejkompisen)

    Jag har upplevt liknande och vet hur hemskt det är och känslan av att bara trycka undan.

    Det som hjälpte mig var tre saker, kanske inte är samma för dig men skriver dem ändå ifall att.

    1. Att få ett barn. Det får du nog i framtiden. Det hjälpte faktiskt, man fick så mkt fokus på det barnet istället och sorgen bleknade något.

    2. Att veta att när man är gravid så släpps celler från barnet ut i ens kropp och dels stannar där (så att man alltid bär en levande del av det med sig) men även fastnar i efterkommande barn, så att det barnet lever vidare genom dem.

    3. Jag fick ett barn med en olämplig person så som du beskriver att ditt ex var - inte på samma sätt men ändå inte någon jag ville ha barn med. Det är fruktansvärt att lämna bort mitt barn till honom. Sliter i hjärtat varje gång. Det är verkligen inte enkelt.

  • Anonym (Ledsen)

    Sorgligt läsa om att du inte hade så mycket att säga till om gällande att behålla eller ej, beklagar verkligen den smärta detta givit dig Hjärta.

    Tror du inte att ditt mående skulle bli bättre om du verkligen blev gravid på nytt med din nuvarande pojkvän och att en levande bebis i din famn kan få dig att må bra på riktigt igen?

    Om du vill kan du titta in under abort (känsliga rummet)  Stor sorg, saknad, ångest (tror jag att jag döpte tråden till ) där jag startade en tråd med förhoppning om att fler som känner igen sig efter en abort som inte alls skulle ha fått blivit av...(egentligen) skulle hitta dit och där man kan få skriva till andra som vet vilka känslor som stormar inombords när beslutet inte blev rätt.
    Titta gärna in, du med flera som kanske också behöver lite stöd av andra som vet vad vi går igenom, dvs varit med om samma sak själv med ungefärliga känslor efteråt Hjärta.

    Varm kram och jag tror faktiskt det kommer att se ljusare ut för dig längre fram när du känner att du vill ha barn. 

  • Anonym (Prata)

    Gå till vårdcentralen och säg precis vad du skriver här och se till att få samtalshjälp. Alla upplever sånt olika men på beskrivningen av dina känslor nu efteråt så låter det som ett obearbetat trauma. Det hjälpte att prata den där gången men du behöver gå flera gånger regelbundet så att du får ventilera och ösa ur dig all smärta och alla känslor, det kommer sedan troligtvis att lätta lite efter varje samtal tills du plötsligt kan se det på avstånd. Det försvinner aldrig, det kommer alltid att vara något tragiskt som hände dig men med hjälp kommer det förhoppningsvis inte längre att dominera ditt liv

    /någon som också genomlevt något hemskt

  • JayJay1991

    Jag har oxå vart i den sittsen för 8 år sedan gjorde en ofrivillig abort i vecka 17+4 kämpa från de ja fick reda på att jag var gravid 11+3 lite innan de gjorde ultraljudet i den veckan var jätte glad med allting äntligen lyckats och berättade för exet som ja va ihop med då. Han blev glad men hans mamma (jehovas) betedde sig riktigt illa när hon fick reda på att vi väntade barn typ ni är dumma i huvudet m.m hon sa direkt abort fast de inte får ta upp de ens. Jag kämpa å kämpa till slut gav jag upp och gjorde som alla ville att jag skulle göra abort både vänner familj släkt m.m

    Jag fick genomgå typ en förlossning gick med värkar osv ja mådde pyton. Jag är oxå rädd för att bli gravid igen känner ångest rädsla osv dock har jag och min nuvarande man försökt få barn sen 1,5år men inte tagit sig alla runt en blir gravida men inte jag isv men sen vågar man inte heller prata öppet med att vi försöker få barn därimot har jag ju bättre stöd än då.

    Exet bara lämnade mig me allting ville inte ens vara delaktig i något och ja fick fixa med begravning allt som tillhör de. Man får sådan himla ångest att man gav med sig.

    Var 19 skulle fyllt 20 de året allt de hände idag är jag snart 28

    Behöver du prata av dig finns här

Svar på tråden Hur komma över det barn jag aldrig fick? (ofrivillig abort, lång text)