Min 13-åring ska bli pappa
Jag skulle naturligtvis vilja vara delaktig i mitt barnbarns liv. Men jag skulle inte gå med på veckovis boende på flera år, tills barnet är äldre. Två helger/månad räcker. Självklart ska inte flickan tvingas till abort men någon måste sätta henne ner och ta ett allvarligt snack om vilket enormt ansvar detta kommer bli. Förklara att hon måste nu offra sina unga år till att ta hand om barnet. Samtidigt som hon går i skolan. Kanske se till så hon kommer i kontakt med andra mycket unga mammor som kan få henne att inse allvaret.
Men, det skulle ju handla om mitt barnbarn som jag vet jag kommer älska. Och det måste handla om just det barnets allra bästa intresse.
?Vad du än vill göra så stöttar jag dig till hundra procent.?
Det gäller din son och det gäller dig. Du blir ju inblandad nu eftersom blivande föräldrarna är så enormt unga.
Du behöver sätta din instinkt att skydda ditt barn till varje pris på en lite lägre volym än vanligt. Han har försatt sig i en helt och hållet vuxen situation. Med enorma konsekvenser. Det är inte hon som gjort det genom sitt beslut att behålla. Det är deras vardera beslut att ha oskyddat sex som är orsaken till detta. Det är det enda beslut du kan ifrågasätta, klandra, önska bort. Hennes beslut om hennes kropp är bara hennes. Du får inte klandra det, inte inför henne , hennes föräldrar eller din son. Jag tror att din bästa omsorg om ditt barn just nu är att vara den vuxna ?mansröst? som han borde ha haft i en sån här situation. Han kan omöjligt ha kompetens för den här situationen, såklart. Han är ett barn. Men han har satt sig i en helt vuxen sits. Och då måste du vara både den vuxna han borde varit, och hans mamma. Men inte bara hans mamma. Precis som du (och hans pappa om han finns tillgänglig) kommer att behöva utföra sonens papparoll under många år.
Du (och hans pappa) måste lära honom hur man är en bra man och en bra pappa. Och det är för tidigt , såklart, men det du gör nu kommer eka i hela hans liv. Det är så du kan ?rädda honom? från att ta för mycket skada av det här. Inte genom att kriga med den andra familjen.
Lycka till!!!!